דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

פרויקטור הקורונה על חיסוני הילדים: "חשוב לנו שההורים יקבלו את המידע, ויקבלו החלטה מושכלת"

בתדריך לקראת תחילת חיסוני הילדים אמר פורפ' סלמאן זרקא שלא הוצבו יעדים מספריים להתחסנות הילדים: "אנחנו לא רוצים להלחיץ את ההורים" | עם זאת הוא הבהיר: "כל העולם אדום, אנחנו מניחים שיש גל חמישי, ואנחנו נערכים"

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא (צילום: דוד כהן / פלאש90)
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא (צילום: דוד כהן / פלאש90)
אסף צבי

לדברי פרופ' זרקא, "ההחלטה היא שלכם, ההורים. אנחנו בצוות הטיפול במגפות, בוועדת החיסונים, באיגוד רופאי הילדים ממליצים להתחסן. תקבלו את ההחלטה בעצמכם ותחליטו באופן מושכל". כך אמר היום פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, בתדריך לתקשורת עם תחילת החיסונים לילדים.

זרקא אמר שנכון לכרגע לא הוצבו יעדים מספריים למבצע החיסונים. "לנו חשוב שההורים יקבלו את המידע, ויקבלו החלטה מושכלת. אנחנו לא במקום של ניהול יעדים, להלחיץ את ההורים. יש להורים שבוע שבועיים לשקול, לחשוב."

עם זאת הוא הבהיר ש"כל העולם אדום. לצערי הנחת העבודה שאנחנו חיים לאורה זה שיש גל חמישי, ואנחנו נערכים לגל חמישי".

לדברי פרופ' זרקא, המבצע יתנהל בשלושה שלבים: מתחמי החיסונים של קופות החולים, ניידות חיסון בקהילה ולאחריהן בבתי הספר. "השלב הראשון במבצע זה קופות החולים בשעות הערב ובסופי שבוע איפה שזה נדרש. במקביל נביא ניידות לקהילה, בעיקר בשעות הערב ובסופי שבוע, בשביל להנגיש חיסונים לפריפריה, כשהזמינות של הקופות היא פחות טובה. השלב השלישי הוא ניידות חיסונים לבתי הספר, כמו במבצע חוסן לתלמיד".

על הצורך בהתחסנות ילדים אמר: "בעידן שאנחנו נמצאים יש תחלואה גבוהה בקרב ילדים. כחמישים אחוז מהחיוביים הם עד גיל 12. אלו הנתונים, זה לא משהו חדש. זה שיש עכשיו הזדמנות גם להגן על הילדים וגם לאפשר להם חיים רגילים למרות הקורונה, זה חג מבחינתי". ביחס לבטיחות החיסון ציין פרופ' זרקא שקרוב ל-33 מיליון ילדים כבר התחסנו, ו" אנחנו רואים את התופעות שהכרנו, בעיקר תופעות מקומיות".

בתשובה לשאלה האם יהיו הגבלות שיחולו על ילדים שלא יתחסנו אמר פרויקטור הקורונה: "אנחנו לא מכריחים להתחסן, לא מבוגרים וגם לא ילדים. פעילות בתי ספר מתקיימת במסגרת הרגילה. יש פעילויות אחרות שמחייבות תו ירוק. מי שמחוסן יכול להיכנס, ומי שלא יעבור בדיקת אנטיגן".

לשאלה האם יש על הפרק החמרות בהגבלות לאור העלייה במקדם ההדבקה (R), פרופ' זרקא אמר שכרגע לא מתוכננות הגבלות חדשות: "הקורונה עדיין כאן, ה-R הזה מזכיר לנו שוב שהקורונה עדיין כאן. זו קריאה נוספת לכולם חשוב להתחסן. נמשיך לעקוב, ובהתאם להתפתחויות של מקדם ההדבקה נצטרך לבחון את הצעדים שלנו".

פרופ' זרקא נשאל האם ישנן אינדיקציות לירידה בהגנה ממנת הדחף (בוסטר), ואמר שהמשרד עוקב אחרי הנושא. "אני חייב לומר שבכל הראיונות שלי אני קורא למנת הבוסטר מנה שלישית. אני רוצה להזכיר שכשהייתה מנה ראשונה ושנייה, אף אחד לא חשב על מנה שלישית. יש כאן וירוס חדש, מחלה חדשה, ונביא את כל הנתונים בצורה גלויה ושקופה. אנחנו הראשונים בעולם בנתונים האלה, במידע הזה. אנחנו עוקבים בצורה מאוד מסודרת אחרי ההתחסנות, אחרי רמת ההגנה, וככל שיהיה צורך במנה רביעית אנחנו נביא את זה לציבור."

פרופ' זרקא ציין שהחלטה לגבי חיסון ילדים שהחלימו תתקבל בהמשך. הוא הזכיר שמחלימים מעל גיל 12 נדרשים למנת חיסון אחת חצי שנה לאחר ההחלמה. "יש מקומות כמו ארה"ב, שלא מכירה בכלל במחלימים, ודורשת התחסנות כמו כולם", אמר. לשאלה מה היה אומר להורים שרוצים לבצע בדיקה סרולוגית כדי לדעת האם כדי לילדם להתחסן אמר: "אני ממליץ להורים להתייעץ עם רופאי המשפחה כדי לקבל החלטה מושכלת על הילדים שלהם".

זרקא התייחס למינון המופחת של חיסוני הילדים (שליש מהמינון שניתן לנערים ולמבוגרים), כשנשאל מה כדאי להורים של ילד לקראת גיל 12 לעשות, האם להמתין שיגיע לגיל 12. לדבריו, "הרבה דברים נקבעים לפי איזושהי נקודת זמן. אני לא יודע להסביר הסבר ביולוגי, האם ילד בן 12 ויום וילד בן 12 פחות יום, אם יש ביניהם שוני ביולוגי. אבל ברגע שנקבע הגבול, כל מי שפחות מ-12 יקבל את החיסון במינון נמוך. אני ממליץ לחסן את הילדים בהתאם לגילם ולא להמתין."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!