דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

דמי חנוכה: בת 11 מצאה מטבע כסף נדיר בן כ-2,000 שנה בירושלים

את המטבע גילתה ליאל קרוטוקופ מפתח תקווה בעיר דוד | החוקרים סבורים שהוא הופק מעתודות הכסף הרבות שהיו בבית המקדש השני וייתכן כי הוטבע על ידי אחד מכהני המקדש, שנרתמו למאמצי המרד הגדול של היהודים ברומאים

ליאל קרוטוקופ עם משפחתה והמטבע העתיק (צילום: יניב ברמן, עיר דוד ורשות העתיקות)
ליאל קרוטוקופ עם משפחתה והמטבע העתיק (צילום: יניב ברמן, עיר דוד ורשות העתיקות)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מטבע שקל מכסף טהור, ששימש למסחר בירושלים לפני כ-2,000 שנה, התגלה בירושלים על ידי ליאל קרוטוקופ, בת 11 מפתח תקווה. החוקרים סבורים, כי המטבע שנחשף, הופק מעתודות הכסף הרבות שהיו בבית המקדש השני, ויתכן כי הוטבע על ידי אחד מכהני המקדש, שנרתמו למאמצי המרד הגדול של היהודים ברומאים, ערב חורבן בית שני.

המטבע התגלה בעפר שהגיע מחפירות ארכיאולוגיות שמנהלת רשות העתיקות ב"דרך עולי הרגל", בגן לאומי עיר דוד. במסגרת החפירה, נשלח העפר הארכיאולוגי לסינון רטוב בגן לאומי עמק צורים, ומי שזכתה לגלות את הממצא היא הילדה ליאל קרוטוקופ, שהגיעה עם הוריה ואחותה לפעילות הסינון.

"שפכנו את הדלי עם העפר על המסננת, ותוך כדי שסיננו את האבנים שהיו בתוכו, ראיתי משהו עגול", היא סיפרה. "בהתחלה לא ידעתי מה זה, אבל זה היה נראה שונה מכל שאר האבנים. אבא שלי הביא את המטבע לאחת העובדות, והיא הראתה את זה לארכיאולוג. הוא הסתכל על זה ואמר שזה מטבע מכסף שצריך לעבור ניקוי. מאוד התרגשתי".

משקלו של המטבע כ-14 גרם. בצידו האחד מופיע תיאור של גביע עם הכיתוב: "שקל ישראל" ובסמוך לגביע מופיעות האותיות: ש"ב – המבטאות את המילים "שנה ב'" – השנה השנייה למרד הגדול של היהודים ברומאים (שנים 67 – 68 לסה"נ). בצידו השני של המטבע מופיע תיאור המזוהה על ידי החוקרים כמטה של הכהן הגדול, ולידו מופיעות בכתב עברי קדום המילים: "ירושלים הקדושה".

מטבע הכסף הנדיר (צילום: יניב ברמן, עיר דוד ורשות העתיקות)
מטבע הכסף הנדיר (צילום: יניב ברמן, עיר דוד ורשות העתיקות)

לדברי ד"ר רוברט קול, ראש ענף מטבעות ברשות העתיקות: "מדובר בממצא נדיר, שכן מתוך אלפים רבים של מטבעות שהתגלו עד היום בחפירות ארכיאולוגיות, רק כ-30 מטבעות הם מטבעות עשויים כסף, מתקופת המרד הגדול".

המטבע נתגלה בעפר שהגיע מחפירות ארכיאולוגיות שמנהלת רשות העתיקות ב"דרך עולי הרגל", בגן לאומי עיר דוד. לדברי הארכיאולוג ארי לוי, ממנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "על הרחוב הזה, שחיבר בין בריכת השילוח שבדרום עיר דוד להר הבית שבצפון, והיווה את הרחוב הראשי של ירושלים בתקופת בית שני, צעדו אלפי עולי הרגל בדרכם אל המקדש. אין ספק שהתקיימה כאן פעילות מסחר ענפה מאד. על כך, מעידים המשקולות ומטבעות הברונזה הרבים שמצאנו כאן. אבל למצוא מטבע מרד מכסף טהור, זה בהחלט מיוחד ומרגש".

ד"ר קול מעריך, כי הכסף שממנו נוצר המטבע, הגיע מעתודות הכסף הרבות שהיו בבית המקדש, וכי הוא הוטבע ברחבת הר הבית – יתכן על ידי אחד הכהנים, שפעל בתיאום עם מנהיגי המורדים וסייע להם. לדבריו, "מדובר בכסף באיכות גבוהה מאד. איפה עוד אפשר היה למצוא כסף בכמות כזו ובאיכות גבוהה כזו באותם ימים? רק בבית המקדש. אם כן, אנחנו יכולים לומר בזהירות, כי המטבע הזה, הוא, ככל הנראה, אחד הפריטים היחידים שאנחנו יכולים להחזיק כיום, שמקורם בבית המקדש עצמו".

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "שמחתי לראות את ההתרגשות והסקרנות שאחזו בילדה ליאל עם מציאת המטבע הנדיר. רשות העתיקות רואה כמשימה ראשונה במעלה, את החיבור של הדור הצעיר למורשתו, באופן חוויתי ובלתי אמצעי. המרכז החינוכי שלנו יגיע לכיתה של ליאל, יעביר בה פעילות על הטבעת מטבעות, וישתף את כל חבריה בממצא ובחשיבותו".

המטבע הנדיר יוצג לקהל הרחב במהלך ימי החנוכה בגן לאומי עמק צורים בירושלים. בעיר דוד וברשות הטבע והגנים מזמינים את הציבור להגיע ולהשתתף בפעילות הסינון ב"חוויה הארכיאולוגית", שמתקיימת במקום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!