דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

למרות ההבטחות: קבלנים לא יפוצו על הצטיידות בפיגומים בעלי תו התקן החדש

משרד הכלכלה אינו מתכוון לפצות את הקבלנים על מעבר לפיגומים החדשים והבטיחותיים יותר, למרות שבעבר התחייב לעשות כך. יו"ר התאחדות קבלני הפיגומים: "רוצים להפוך את כולנו לעובדים של טייקונים וחברות הענק"

פיגומים בייצור ישראלי תחת התקן החדש (צילום: חברת נוריאלי)
פיגומים בייצור ישראלי תחת התקן החדש (צילום: חברת נוריאלי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ל'דבר' נודע כי ממשרד הכלכלה לא מתכוון לשפות את קבלני הפיגומים על המעבר לתקן החדש והמחייב של מכון התקנים הישראלי.

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן הודיע כי "קבלני הפיגומים יוכלו להרוויח יותר לאחר כניסת הפיגום החדש, ולכן לא נדרש שיפוי".

מפקח עבודה ראשי במשרד העבודה חזי שוורצמן אמר ל'דבר' שבכוונת המשרד להתחיל לאכוף את חובת השימוש בפיגומים בתקן החדש החל מסוף חודש פברואר 2022.

יו"ר התאחדות קבלני הפיגומים, מאיר שמש אמר: "במקום שיהיה שוק רחב של קבלני פיגומים ותחרות, רוצים להפוך את כולנו לעובדים של טייקונים וחברות הענק. אנחנו בוחנים את הנושא מבחינה משפטית".

לדבריו קיימים היום, במחסניהם של קבלני הפיגומים, למעלה מ-5 מיליון מטר רבוע של פיגומים שאינם עומדים בתקן החדש, וצפויים לצאת משימוש עם יישום הרפורמה בשטח. "מדובר בעלויות עצומות וכבדות להתאמת המלאי שלנו לתקנות החדשות. המשמעות של כניסת התקן החדש לתוקף בלי סיוע לקבלני הפיגומים, היא יצירתם של מונופולים בתחום וייקור של עלויות הבינוי".

הפיגומים בעלי תקן אירופאי באישור מכון התקנים הישראלי (צילום: פלטק אסקו פיגום בע"מ)
הפיגומים בעלי תקן אירופאי באישור מכון התקנים הישראלי (צילום: פלטק אסקו פיגום בע"מ)

שמש גם ציין כי ישנם תקדימים, דוגמת הרפורמה שנעשתה בענף הלול בישראל, במסגרתם פוצו בעלי העסקים בהתאם לרגולציה הנוספת שהוטלה עליהם באמצעות הרשות לעידוד השקעות הון.

בתחילת החודש אושר לראשונה דגם פיגומים ראשון המיוצר בישראל בהתאם לתו התקן החדש. הדגם שמיוצר על ידי חברת נוריאלי, מצטרף לחמישה דגמים מאושרים מתוצרת גרמניה.

חברת נוריאלי, הממוקמת באיזור התעשייה באריאל, מסרה כי פעלה במטרה להגדיל את כושר הייצור באופן משמעותי על מנת שיוכלו להיערך לספק כל כמות פיגומים שתידרש.

הליך אישור דגם הפיגומים המיוצר במפעל ערך כ-3 שנים במהלכן נדרש הדגם לעמוד בסדרה של בחינות ובדיקות שחלקן בוצעו בארץ וחלקן בחו"ל. כבר משנת 2018 הפיגומים המיוצרים בחברה מסומנים באופן שיאפשר את השימוש בהם כעת לאחר קבלת תו התקן (עם התאמות מסוימות בחלק מהמקרים).

מלבד חברת נוריאלי, פועלת בישראל גם חברת מצ"ב המייצרת פיגומים במזכרת בתיה. מטעם החברה נמסר לדבר כי אף דגם זה נמצא כעת בישורת האחרונה לקראת קבלת תו התקן, וכי הם מקווים שכבר בשבועות הקרובים יושלם התהליך.

אישורם של חמשת הדגמים המיובאים והדגם המיוצר בישראל צפוי להאיץ את יישום הרפורמה שאמורה הייתה להיכנס לתוקפה כבר ביוני 2020 אך בפועל לא התחילה להיאכף על רקע המחסור בדגמי פיגומים מאושרים.

משרד הכלכלה יחל לאכוף את השימוש בתקן החדש צפויה להוציא מכלל שימוש את הפיגומים הישנים שבמחסני הקבלנים.

מפקח עבודה ראשי במשרד העבודה, חזי שוורצמן מסר ל'דבר' כי בכוונת המשרד להתחיל לאכוף את חובת השימוש בפיגומים בתקן החדש החל מסוף פברואר 2022.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!