דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

חברת החשמל תפצה עובד עם מוגבלות ב-70 אלף ש"ח על התעמרות ופיטורים שלא כדין

בית הדין האזורי לעבודה בבת ים קבע שלמרות הטענות הענייניות על עבודתו, החברה הפרה את הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

משרדי חברת החשמל (צילום: רומן ינושבסקי, Shutterstock)
משרדי חברת החשמל (צילום: רומן ינושבסקי, Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובד עם מוגבלות שהועסק בחברת החשמל יפוצה ב-70 אלף שקלים על התעמרות ופיטורים שלא כדין. בית הדין האזורי לעבודה בבת ים קבע שלמרות שהחברה פועלת לשילוב עובדים עם מוגבלות, במקרה זה היא פעלה בניגוד לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

העובד, שסובל מפגיעות שלד ופוסט-טראומה כתוצאה מתאונת דרכים, נקלט לעבודה בחברה ב-2016, במסגרת תכנית 'ניצן אור' לשילוב עובדים עם מוגבלות והועסק כמפקח חדר אוכל. במהלך תקופת עבודתו הפגין מוטיבציה גבוהה אבל עלו נגדו טענות ותלונות מצד הממונים עליו על התנהלותו כלפי עובדי ההסעדה והספקים החיצוניים.

השופטת אופירה דגן-טוכמכר קבעה בפסק דינה שאכן היו ליקויים בעבודתו וציינה שביסוד הביקורת שהפנה כלפיו מנהלו הישיר עמדו טענות מקצועיות ענייניות, שמתפקידו היה להעיר אותן.

השופטת ציינה גם שלעובד קושי בקבלת הוראות וביקורת, נטייה להתפרצויות ולהרמת קולו,  ואף שבמהלך הדיונים נאלצו השופטים להרים קולם מספר פעמים על מנת לעצור את העובד בשטף דיבורו, ואף להוציא אותו מהאולם באחת הפעמים.

כמו כן ציינה שלא התרשמה שהמנהל נהג להעיר לעובד בחלל חדר האוכל ובנוכחות עובדי החברה.

למרות זאת קבעה דגן-טוכמכר כי בחודשים אוקטובר 2018 עד ינואר 2019 התנהלות המנהל כלפי העובד "חרגה מהסטנדרט שאותו ניתן לקבל בנסיבות העניין", וזאת אחרי שהעובד ביקש העברת תפקיד.

בית הדין ציין שהיה ראוי להפריד בין השניים, ולהציב את העובד בתפקיד אחר עד למציאת תפקיד קבע או החלטה על פיטוריו, או לכל הפחות ללוות באופן צמוד יותר את השתלבותו במחלקה. לכן קבע בית הדין שהעובד יקבל פיצויים בסך 50 אלף שקלים בגין עגמת נפש והתעמרות בעבודה.

לצד זאת הכיר בית הדין בעובדה שהעובד נקלט במסגרת תכנית ייעודית לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברת החשמל, למרות שלחברה הייתה התלבטות על התאמתו, ובתפקיד  שהיה מותאם למגבלות עליהן דיווח לחברה, כפי שקבע רופא תעסוקתי.

בית הדין אישר שפיטוריו היו תוצאה ישירה של האופן בו ביצע את תפקידו והקושי שלו בקבלת מרות וביקורת, ולאחר שנעשה ניסיון למצוא לא תפקיד חלופי מתאים ללא הצלחה במשך מספר חודשים.

עם זאת כתבה השופטת שבהתחשב במצבו הבריאותי, בית הדין ספור שחברת החשמל "לא עמדה באופן מספק בחובות ההתאמה הקבועות בחוק השוויון ובחובה לפעול באופן סביר על מנת לקדם ייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות במקום העבודה, ובפרט מקום שמדובר במעסיק מסוגה ובגודלה של הנתבעת".

בין היתר ציינה שמלבד ליווי תהליך קליטת העובד והתקופה הסמוכה לו, לא בוצעה במקרה של העובד כל הכשרה או הדרכה לממונה עליו, ולא נעשה מעקב מובנה ומסודר לאורך תקופת העסקתו. עוד ציינה שלא סופק ליווי מתאים ומתן כלים מספיקים שיאפשרו את השתלבותו המיטבית במקום העבודה תוך טיפול בתקלות העלולות לנבוע מהנכות.

"כמובן שאין בדעתנו לקבוע כי חלה על המעסיק חובה לספק לכל מי שממונה על אדם עם מוגבלות הכשרה של עובד סוציאלי או להצמיד לכל עובד גורם טיפולי מלווה קבוע, ואולם מאידך, יש קושי להשלים עם מצב של העדר  מוחלט של הכשרה ופיקוח, ובפרט, כאמור, בשים לב למהות המעסיקה ולכינונה של תוכני תיעודית לשילוב בעלי מוגבלות", נכתב בפסק הדין.

לכן נפסקו לטובת העובד פיצויים בסך 20 אלף שקלים נוספים בגין הפרה של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

עוד נפסק לזכות העובד, שיוצג על ידי עו"ד שרית לנגה גם 10,000 שקלים הוצאות משפט ושכר טרחה. חברת החשמל יוצגה על ידי עו"ד דפנה שמואלביץ'.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "החברה מעסיקה בהצלחה יותר מ-400 עובדים עם מוגבלות בתנאים שוויוניים. היא מהחברות המובילות במשק בתחום השילוב בהצלחה של עובדים עם מוגבלות. מדובר במקרה יחיד ונדיר. גם במקרה זה בית הדין דחה את רוב טענות התובע, גם מהותית וגם במישור הכספי.

"עדיין, החברה תפיק לקחים בכדי שגם מקרה כזה לא יחזור על עצמו. החברה תלמד את פסק הדין ותשקול את צעדיה בהמשך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!