דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

לראשונה: רשות התחרות תקנוס ב-9.2 מיליון ש"ח חברת תרופות על גביית מחיר מופרז לתרופה

לפי חקירת הרשות, חברת MBI פארמה ניצלה את מעמדה כמונופול והקפיצה פי 6 את מחירה של תרופה מצילת חיים לחולים במחלה נדירה | החברה ושני בעלי תפקידים בה ייקנסו בכפוף לשימוע

תרופות. (צילום אילוסטרציה: אידאה).
תרופות. (צילום אילוסטרציה: אידאה).
אסף צבי

רשות התחרות תפתח בהליכי אכיפה נגד חברת תרופות ושני בעלי תפקידים בה, על ניצול לרעה של מעמדם כמונופול וקביעת מחיר גבוה ובלתי הוגן לתרופה ששיווקו. זוהי הפעם הראשונה בישראל שהרשות פותחת בהליך כזה.

מ"מ הממונה על התחרות, מיכל כהן, הודיעה היום (שלישי) לחברת MBI פארמה בע"מ ולשני נושאי משרה בה על כוונתה להטיל עיצומים כספיים בגובה 8 מיליון ש"ח על MBI, ו-614,450 ש"ח על כל אחד מנושאי המשרה, בכפוף לשימוע. זאת, לאחר שלטענת הרשות, MBI קבעה מחיר גבוה ובלתי הוגן עבור תרופת "לידיאנט" – תרופה מצילת חיים לחולי מחלת Cerebrotendinous Xanthomatosis (CTX).

מבדיקת רשות התחרות עולה כי MBI היא בעלת מונופולין בישראל באספקת תרופה למחלת ה-CTX. מדובר במחלה גנטית חשוכת מרפא, שבה חולים מאות בודדות של חולים ברחבי העולם, ומתוכם כ-50 בישראל. החולים במחלה נדרשים ליטול תרופה מצילת חיים מדי יום, לאורך כל חייהם.

בעבר, נטלו החולים תרופה בשם Xenbilox (קסנבילוקס), אותה שיווקה בישראל בעיקר MBI במחיר של כ-8,000 ש"ח לחפיסה. בשנת 2017, הפסיקה היצרנית העולמית לייצר את הקסנבילוקס, והחלה לשווק את ה"לידיאנט", כאשר אין שוני ממשי ביניהן. בשנת 2018, נרשמה בישראל ה"לידיאנט" כתרופה ייעודית למחלת ה-CTX, ולכן על פי הרגולציה של משרד הבריאות, פרט לחריגים, לא ניתן לייבא תרופה אחרת לטיפול במחלה. באותה תקופה, ועד היום, עלה מחיר התרופה במאות אחוזים עד למחיר של כ-50,000 ש"ח לחפיסה אחת.

גם לאחר כניסת התרופה לסל התרופות, נותר מחיר התרופה גבוה ועומד על כ-32,000 ש"ח. מדובר במחיר גבוה במאות אחוזים לעומת הקסנבילוקס. בעלות הגבוהה נושאות קופות החולים וקופת סל שירותי הבריאות, תוך פגיעה בתקציבן על חשבון הציבור בכללותו.

לפיכך, מ"מ הממונה על התחרות שוקלת לקבוע כי החברה "ניצלה את מעמדה המונופוליסטי לרעה באמצעות גביית מחיר גבוה ובלתי הוגן", ולהטיל על MBI ועל שני נושאי משרה בה עיצומים כספיים. ההליך שנערך הוא מנהלי, ובפני MBI ונושאי המשרה בה עומדת האפשרות להשמיע טענותיהם בפני הממונה במסגרת שימוע שייערך להם.

הבדיקה נפתחה בעקבות תלונה של משרד הבריאות.

חברת MBI Pharma מתמחה בתחום הייבוא והמכירה של תרופות לא רשומות או לא משווקות בישראל. לפי אתר החברה, היא "חלק מחברה בינלאומית עם נגישות למספר רב של מקורות ממדינות שונות בעולם המערבי, ובעלת יכולת מוכחת להשיג תרופות שאינן רשומות באופן האיכותי ביותר". החברה מציינת שהתרופות מושגות "במחיר הוגן" תוך שמירה על כל נהלי משרד הבריאות הישראלי. החברה היא חברה ישראלית שהוקמה בשנת 2010, וקשורה לתאגיד הפארמה הבריטי Mawdsley-Brook.

עופר יעקובי, מנכ"ל חברת MBI פארמה, אמר בתגובה לפתיחה בהליך השימוע: "יש להצטער על העובדה שרשות התחרות מיהרה לפרסם את ההודעה מבלי לבצע את כל הבדיקות הנדרשות, ומבלי לבחון לעומק את הבסיס העובדתי של הטענות, וזאת תוך התעלמות מחוות דעת כלכליות וחוות דעת רוקח מומחה אשר יש בהן כדי לשמוט את הבסיס העובדתי בהודעה ובהודעה לעיתונות. החברה תפרוש את טיעוניה ונימוקיה בהליך השימוע"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!