דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

יו"ר ועדת הרווחה רייטן-מרום: "להפוך את מקצוע הסייעות לעבודה מועדפת"

לדברי רייטן-מרום, צעד זה יפתח פתח לאנשים צעירים להתנסות בתחום | הממונה על השכר באוצר: "זה לא פתרון יעיל לטווח הארוך, את לא רוצה שסייעת תבוא לעבוד לכמה שנים ותלך"

אפרת רייטן-מרום בוועדת העבודה והרווחה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
אפרת רייטן-מרום בוועדת העבודה והרווחה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת העבודה והרווחה אפרת רייטן-מרום קראה לבחון את האפשרות להפיכת מקצוע הסייעות בגנים ובצהרונים לעבודה מועדפת בישיבת הוועדה היום (רביעי). הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן ציין שכיום יש כ-40 אלף סייעות, והדרישה למקצוע עלתה בין היתר בעקבות רפורמת הסייעת השנייה מ-2015. לדבריו, בכוונת המשרד לטפל במצוקה זו ב-2022, אבל הפיכת המקצוע לעבודה מועדפת לא נראית לו פתרון יעיל לטווח הארוך.

"בסופו של דבר, אנחנו יודעים שיש היום הרבה משרות פנויות במשק וקושי לאייש אותן, גם במגזר הציבורי וגם במגזר הפרטי", אמר בר נתן. "את לא רוצה שסייעת תבוא לעבוד לכמה שנים ותלך". רייטן-מרום השיבה לו: "מגיעות אלי המון פניות, ואני יודעת שמחפשים גם סייעות שיבואו לעבוד לשנה. הפיכת המקצוע לעבודה מועדפת תפתח פתח לאנשים צעירים להתנסות בתחום. יש מצוקה משוגעת".

מצוקת גיוס סייעות ממוקדת ביישובים החזקים

המשנה לממונה על השכר אפי מלכין טען שמצוקת גיוס הסייעות ממוקדת בערים וביישובים החזקים. "במקומות שבהם המחייה זולה יש פחות בעיה, ואיפה שיוקר המחיה גבוה אנחנו רואים בעיה. לסייעת קשה לגור בתל אביב או ברעננה, וזה כמו שבעמק הסיליקון בארצות הברית אנשים שלא עובדים בהיי-טק לא יכולים להרשות לעצמם לגור שם".

ועדת העבודה והרווחה. "לסייעת קשה לגור בתל אביב או ברעננה" (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ועדת העבודה והרווחה. "לסייעת קשה לגור בתל אביב או ברעננה" (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

"הבעיה היא ממש לא רק בתל אביב", השיבה רייטן-מרום, וציינה שבסיורים בכל רחבי הארץ מציפים את מצוקת גיוס הסייעות. "גם אם נלך עם הדברים שאתה אומר, אתה אומר לי שאם את רוצה לעבוד כסייעת בראשון לציון, אין לך מה לגור שם. זה בעייתי".

המוביליות במגזר הציבורי נמוכה בהרבה מזו שבמגזר הפרטי

בר נתן הציג בפני הוועדה את הנתונים שלפיהם במערכות הבריאות והחינוך מספר המשרות שנוספו בשנים האחרונות היה גבוה מגידול האוכלוסייה, כתוצאה מהרפורמות השונות, כגון רפורמת החינוך לגיל הרך, סייעת שנייה וההתמודדות עם משבר הקורונה. עם זאת, ציין שמספר המשרות במשרדי הממשלה צמח בקצב נמוך מקצב גדילת האוכלוסייה.

עוד טען בר נתן שהמוביליות במגזר הציבורי נמוכה בהרבה מזו שבמגזר הפרטי, דבר הבא לידי ביטוי הן בתחלופת עובדים נמוכה יותר והן בוותק ממוצע גבוה יותר. לדבריו, מבנה השכר במגזר הציבורי מתגמל כיום יותר על פי ותק מאשר על פי כישורים בהשוואה למגזר הפרטי. הנתונים שהציג הראו שבעוד במגזר הפרטי חלה ירידת שכר משמעותית החל מאמצע העשור החמישי, במגזר הציבורי ממשיך השכר לעלות עם הוותק.

הממונה על השכר באוצר קורא לשינויים בחוקי העבודה הקיבוציים

בר נתן התייחס גם לסוגיית יחסי העבודה במגזר הציבורי, וציין שעל אף שישנם סכסוכי עבודה שמקיפים כשני שלישים מעובדי המגזר הציבורי, בפועל יחסי העבודה כיום יציבים. עם זאת, קרא בר נתן לשורה של שינויים בחוקי העבודה הקיבוציים, בהם הגבלת תוקף החלות של סכסוך עבודה, הארכת תקופת הצינון בין הכרזת סכסוך עבודה לאפשרות לנקוט צעדים ארגוניים (שעומדת כיום על שבועיים), הגבלת העילות הלגיטימיות להכרזת סכסוך עבודה, יצירת מנגנונים יעילים לתיווך, גישור ובוררות במצבים של סכסוכי עבודה, וקביעת מנגנון שיאפשר הפחתות שכר לעובדים שובתים (קביעת 'שכר ראוי').

הממונה על יחסי העבודה, עו"ד רבקה ורבנר, ציינה בפני הוועדה שאגף יחסי העבודה במשרד הכלכלה עמל בימים אלה על השקת מערך לגישור וליווי סכסוכים באמצעות מאגר מגשרים מומחים, שאליהם ניתן יהיה לפנות לסיוע בהסכמת הצדדים בסכסוכי עבודה במגזר הציבורי שאינו ממשלתי. זאת בנוסף לליווי שמציע כבר האגף לסכסוכי עבודה גדולים במגזר הפרטי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!