דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

״מי שיוצר את התופעה חייב לדבר עליה״: מעגלי השיח לגברים שעוסקים באלימות נגד נשים

נדב בן שבת, מדריך בתנועת 'דרור ישראל' בבאר שבע, יזם במהלך הקורונה את סדרת המפגשים, שמטרתה להעלות את המודעות לתופעה ולשנות את המציאות הקיימת | ״צריכים ללמוד את עצמנו לא פחות מלהקשיב לנשים״, אמר בן שבת

מעגל גברים שנדב בן שבת מדריך בבאר שבע. "צריך להביא בחשבון שגם גברים הם חלק מהפתרון, לא רק מהבעיה" (צילום: אלבום פרטי)
מעגל גברים שנדב בן שבת מדריך בבאר שבע. "צריך להביא בחשבון שגם גברים הם חלק מהפתרון, לא רק מהבעיה" (צילום: אלבום פרטי)
יהל פרג'

"לצד האלימות הנוראית שיש כלפי נשים, מצב בלתי נסבל שבו נשים נרצחות ונאנסות, יש מעט מאוד אמפתיה וחמלה לגברים", אומר נדב בן שבת (27), מדריך מעגלי גברים בבאר שבע, שידבר היום (רביעי) ב'קונגרס הגברים' שמתקיים באוניברסיטת בר אילן זו הפעם הרביעית, לרגל יום המאבק באלימות נגד נשים.

בן שבת מדריך בשנה האחרונה מעגלי גברים בעיר הדרומית, והוא מספר שיש צמא וביקוש רב למפגשים האלו, שבהם מתאפשרת תקשורת אחרת מהיום-יום בין המשתתפים. "ממה שאני מבין מהחוויה של הרבה גברים, השיח עכשיו לא בטוח עבורם. הרבה מהם מבולבלים, מבינים מה לא אבל לא מה כן. המבנה הנוכחי קורס, ואין להם מבנה אחר לפעול בתוכו. המרחב הבטוח שמתאפשר במעגלי הגברים שאנחנו מובילים מאופיין באי-תחרות אחד עם השני, בתמיכה אחד בשני. הקונספט הזה של גברים שתומכים בגברים, הוא רדיקאלי לדעתי, אנחנו מנסים ליצור תנאים להצמיח אחד את השני".

בן שבת, חבר בתנועת 'דרור ישראל' חי עם חבריו לקבוצה בבאר שבע, ומדריך צעירות וצעירים ברוג'ום, רשת קהילות צעירים יוצרות של התנועה. הוא עפולאי במקור, ומספר שהצורך במפגש אחר בין גברים הוא חיוני עבורו באופן אישי. "לא הרגשתי שאני מתחבר למשחק של התחרות ולאופן שבו גברים מתנהלים עם גברים. התרחקתי ופיתחתי סלידה, עד שהחלטתי לחקור את זה עם עוד גברים, וגילתי שזה עונה על צורך של המון גברים, שהסביבה מאוד תומכת, שהטיימינג הוא טוב.

"רצח הנשים בקורונה היה קריאת השכמה עבורי. לקחתי עוד חבר, כתבנו תכנית והתחלנו לפרסם. המפגש הראשון עוד היה בזום, ובפעם הראשונה שנפגשנו הגיעו 17 גברים: סטרייטים, קווירים והומואים, סטודנטים שהגיעו לבאר שבע וכאלו שגדלו בה, מאוד מגוון. עברנו כבר שני מחזורים של 7 מפגשים, ובעזרת יועצת ראש העיר לענייני נשים ורד ששון, הצלחנו לעשות את זה באופן רחב".

תמונה מצעדת יו המאבק באלימות נגד נשים בבאר שבע 2021 (צילום: אורן טמיר)
תמונה מצעדת יו המאבק באלימות נגד נשים בבאר שבע 2021 (צילום: אורן טמיר)

אתמול היה בן שבת בין המארגנים של צעדה בבאר שבע לרגל יום המאבק באלימות נגד נשים, ששמה דגש על האחריות של גברים. "אלימות", אומר בן שבת, "קורית בחברה כשהצרכים של אנשים לא נענים. גברים מנסים לענות על הצרכים שלהם באופן טראגי, ליצור צדק. מעגל גברים יכול לענות על צרכים שלא נענים בדרכים אחרות: מפגש, למידה, חיבור, אינטימיות". המעגלים שאותם בן שבת מוביל אינם טיפוליים, ומטרתם היא לא לספק חלופת מעצר עבור גברים אלימים.

"בתקופה הזו אין הרבה אמפטיה של נשים כלפינו, ובצדק. יש מהפכה, הכרה באי-צדק ודיכוי שנעשה להן. אף אחד לא יכול לתת לנו את האמפטיה והחמלה שאנחנו יכולים לתת אחד לשני. אנחנו צריכים להתאגד, ולהשפיע על המציאות כדי לדבר ולהבין את החוויה שהיא גם לא פשוטה, כדי ליצור אלטרנטיבה לתרבות האונס. כגברים אנחנו צריכים שתהיה לנו אמירה בעניין הזה ולקבל כלים לתקשורת, להסכמה בכללי והסכמה במיניות. אנחנו צריכים ללמוד את עצמנו לא פחות מאשר לשמוע ולהקשיב לנשים".

מעגלי הגברים שנדב בן שבת מדריך בבאר שבע. "המעגל עונה על צרכים כמו מפגש, למידה, חיבור, אינטימיות" (צילום: אלבום פרטי)
מעגלי הגברים שנדב בן שבת מדריך בבאר שבע. "המעגל עונה על צרכים כמו מפגש, למידה, חיבור, אינטימיות" (צילום: אלבום פרטי)

כשבן שבת נשאל מדוע לתת ביום כזה לגברים את המקום לדבר, הוא מסביר: "גברים הם אלו שעושים את האלימות, אז הם חייבים להגיד על זה משהו. זה לא גורע מהיום, זה צריך להתווסף ליום בהנחה שגברים רוצים לקחת חלק ושיש להם שותפות עם נשים על זה ושזה בהסכמתן. צריך להביא בחשבון שגם גברים הם חלק מהפתרון, לא רק מהבעיה. אין לי הוכחות אמפיריות לזה, אבל אני מאמין בזה שאם לכל גבר יהיה מעגל כזה, שעונה על צרכים ושהוא רלוונטי, זה יכול לעשות שינוי".

בדצמבר יפתח בן שבת עוד מחזור של מעגלי גברים, והוא מספר שיש לזה ביקוש רחב ושהמדריכים ברוג'ום יעברו הכשרה בנושא בקרוב, ויוכלו להדריך את מי שירצה להיות חלק. "בשביל לעשות חברה עבור כולם וכולן, צריך שגברים לא יישארו לבד עם מה שהם עוברים וירצו להיפגש אחד עם השני, אחרת כלום לא ישתנה. הרבה אמרו לי אחרי המפגשים 'אנחנו מדברים פה על מה שלא מדברים עליו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!