דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

יש ממשלה בגרמניה: סוכם על העלאת שכר המינימום והשקעה בדיור ציבורי, לצד ריסון תקציבי והתנגדות למיסוי עשירים

מנהיג הסוציאל-דמוקרטים אולף שולץ ימונה לקנצלר בחודש הבא, אחרי שהרכיב קואליציה עם המפלגה הירוקה ועם המפלגה הליברלית, תוך הסכמה על מדיניות ירוקה | שר האוצר המיועד, מנהיג הליברלים כריסטיאן לינדר, מתנגד להעלאת מסים ולפריצת מסגרת הגרעון

אולף שולץ. "מאוחדים ברצון להפוך את המדינה הזו לטובה יותר" (AP Photo/Jose Luis Magana)
אולף שולץ. "מאוחדים ברצון להפוך את המדינה הזו לטובה יותר" (AP Photo/Jose Luis Magana)
דוד טברסקי

הסכמה בגרמניה: אולף שולץ ימונה לקנצלר הבא, אחרי יותר מ-16 שנות שלטון מרקל. לאחר חודשיים של משא ומתן, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הצליחה לגבש הסכמות קואליציוניות עם המפלגה הירוקה והמפלגה הליברלית, שעיקרן מדיניות השקעה ירוקה.

"אנחנו מאוחדים ברצון להפוך את המדינה הזו לטובה יותר", אמר שולץ במסיבת עיתונאים משותפת אתמול (רביעי) אחר הצהריים. "מטרתנו להוביל מדיניות עם השפעה גדולה". נציגת המפלגה הירוקה אלאנה בארבוק, שתמונה לשרת החוץ של גרמניה וידועה בביקורת שלה על הסכמי האנרגיה עם רוסיה וסין, ציינה שיש לה אמון בכך שהממשלה תצליח לגרום לשינוי פרדיגמטי במדיניות האקלים: "נוכל להפוך את הכלכלה שלנו לידידותית לסביבה".

ראש המפלגה הליברלית, כריסטיאן לינדר, שצפוי להיות שר האוצר הבא של גרמניה, טען שיש הסכמה על מגוון נושאים בהסכם: "שלוש המפלגות גאות בהישגים שלהן".

למרות הרוח הנעימה בין הצדדים וההישג המרשים של הגעה להסכמות תוך פחות מחודשיים, ישנו פער שונה משמעותי בהשקפת העולם בין הצדדים, ובעיקר בין לינדר, הממוקם בצד הימני ביותר בהשקפתו הכלכלית, לשותפיו לממשלה. הצדדים הצליחו להגיע להסכמות במדיניות סביבתית, כלכלית וחברתית שיהוו את הבסיס למדיניות של הממשלה ה-20, שצפויה להיות מושבעת בשבוע הבא. הקואליציה המסתמנת זכתה כבר לכינוי "קואליציית הרמזור" בשל צבעי המפלגות שמרכיבות אותה.

הצדדים הציגו יעדים שאפתניים במיוחד בנוגע למדיניות האנרגיה. הממשלה החדשה תחל תהליכים להפסקת השימוש בפחם עד סוף העשור הנוכחי ומעבר לייצור חשמל ש-80% ממנו יגיע ממקורות ידידותיים לסביבה. בנוסף נקבע יעד של 15 מיליון מכוניות חשמליות על הכבישים עד סוף העשור, וצמצום השימוש בתעופה בכל רחבי אירופה.

שכר המינימום יעלה ל-12 יורו לשעה, ו-400 אלף יחידות דיור ייבנו בשנה, חלקן דיור ציבורי, כפי שהבטיח שולץ, במטרה להיאבק במחירי הדיור העולים ולאפשר רווחה כלכלית לצעירים, שזכות ההצבעה שלהם תרד מ-18 ל-16 בחוק שיקודם בקרוב. עוד התחייבו הצדדים לקדם הקלות לקבלת אזרחות לפליטים ומהגרים, וליצור מנגנון קשיח יותר להגירה למשיכת עובדים מקצועיים בתעשייה עתירת הון.

מגפת הקורונה התגברה במדינה בשבועות האחרונים, ועתידה להכניס את המדינה לסגר חורף נוסף. הצדדים התייחסו לנושא בהסכמות, וקבעו מדיניות חיסונים אגרסיבית יותר, כולל הקמת יחידה ממשלתית שתפעל לחיסון כלל אזרחי גרמניה תוך כמה חודשים.

למרות מה שנראה כאחת ההשקעות הכלכליות השאפתניות של גרמניה בעשורים האחרונים, כלל המהלכים השאפתניים לא יגובו בהעלאת מסים או פריצה של מסגרות התקציב והגרעון, דרישה שאותה הציב לינדר בראש סדר עדיפויותיו במשא ומתן, וכבר התקבלה בברכה בקרב התעשיינים והמגזר הבנקאי במדינה.

אנגלה מרקל. שנייה רק להלמוט קול במשך כהונתה כקנצלרית (צילום: AP/Markus Schreiber, Pool)
אנגלה מרקל. שנייה רק להלמוט קול במשך כהונתה כקנצלרית (צילום: AP/Markus Schreiber, Pool)

עמדותיו הניציות של לינדר בתחום הכלכלי, שקוראות לריסון תקציבי נוקשה, נגד מיסוי עשירים ונגד שותפות בחוב באיחוד האירופי (אחד מסעיפי המצע המרכזיים של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית והמפלגה הירוקה), כבר זכו לביקורת בקרב השמאל הגרמני והאירופי. יש הרואים את ההסכמים הקואליציוניים ככניעה של שולץ ובארבק בפני לינדר, שמוביל את המפלגה הקטנה ביותר בקואליציה.

הממשלה האחרונה שהושבעה ב-2017 בראשות הקנצלרית לשעבר אנגלה מרקל שברה שיא גרמני כשהושבעה לאחר חצי שנה של דיונים סוערים ומשברים פוליטיים, שהביאו ליצירתה של ממשלת אחדות בין הסוציאל-דמוקרטים לשמרנים. הפעם, לאחר שההסכמות הקואלציוניות יעברו לדיונים והצבעות במפלגות ויקבלו את הסכמתן, הממשלה תושבע בשבוע השני של דצמבר, ובכך תהפוך את מרקל לקנצלרית השנייה באורך כהונתה בגרמניה אחרי הלמוט קול, שכיהן חודש יותר ממנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!