דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

משרד החקלאות החל בביטול חד צדדי של התכנון בענף הביצים: "קיבל מגבוה הוראת חיסול"

נציגי החקלאים נפגשו אתמול עם השר פורר אך לא הגיעו להסכמות | לדבריהם, הוא נחוש לבטל את מערך התכנון עוד השנה: "כשהשר הממונה על החקלאות לא באמת דואג לחקלאות ולחקלאים, ומאשים את המגדלים ביוקר המחיה, לאן הגענו?"

שר האוצר אביגדור ליברמן (מימין) ושר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
שר האוצר אביגדור ליברמן (מימין) ושר החקלאות עודד פורר (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
דוד טברסקי

שר החקלאות עודד פורר פועל לבטל את מערך התכנון בהטלה גם ללא הסכמה עם מגדלי הלולנים. אתמול (רביעי) פרסם המשרד תזכיר חוק המבטל את התכנון, ובמסמך שהגיע לידי 'דבר', מועצת הלול ציינה בפני המגדלים שאינם יכולים לגשת למכרז מכיוון שלא פורסמו עדיין תקנות, בגלל כוונות המשרד לבטל את התכנון.

לאחר שבועות של משא ומתן, מערכת היחסים בין השר לבין הלולנים הסלימה מאוד לאחרונה, ובימים האחרונים פורר התבטא כמה פעמים בתקשורת נגד החקלאים, בטענה שהם מגדלים מוצרים לא איכותיים שמסכנים את בריאות הציבור. השר אף האשים את החקלאים ביוקר המחיה.

הצדדים נפגשו אמש להמשך דיונים, ועדיין לא הגיעו להסכמות בנוגע לעתיד התכנון, שאותו החקלאים מוכנים להוריד כפשרה אבל רק באופן הדרגתי. לטענתם, למרות הרוח הטובה שבה התחיל המשא ומתן, בתיווך יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון, המשרד נחוש בדעתו לבטל את התכנון עוד השנה.

עיקר הביקורת של הלולנים מכוונת להוראה סותרת של המדינה: מצד אחד השקעה כספית גבוהה, של 2-1 מיליון שקלים למשק, בשדרוג הלולים, שאליו הנציגים מוכנים, ומצד שני, פגיעה אנושה בביטחון הכלכלי שאותו מספק להם התכנון, ורק בזכותו הם יכולים לקיים תכנון כלכלי ארוך טווח להשקעה.

"הנורא מכל הוא ההתבטאויות וההכפשות של השר פורר בתקשורת", אומר ל'דבר' שמעון ביטון, נציג המגדלים. "כשהשר הממונה על החקלאות בישראל לא באמת דואג לחקלאות ולחקלאים, ומאשים את המגדלים ביוקר המחיה, לאן הגענו? בינתיים בכל ענף שנפתח לייבוא המחירים לא ירדו".

מזכיר ארגון מגדלי העופות מוטי אלקבץ הוסיף: "אנחנו נתנו מתווה שכולל את רווחת העוף, טובת הציבור והמשך החקלאות הישראלית, אבל במשרד לא מוכנים בכלל לדון במתווה. שום הצעה נגדית לא הוצעה על ידי המשרד. רק חוזרים על המנטרה של ביטול התכנון. נדמה שהשר קיבל מגבוה הוראת חיסול, שלא ברור אם הוא בכלל מאמין בה".

קבלת המכסות השנתיות צריכה לעבור עד סוף השנה, והלולנים מפחדים שמשרדי האוצר והחקלאות יפוצצו את המשא ומתן עד אז ויביאו לביטול התכנון. הרפורמה לביטול התכנון בתחום הביצים, שמקדם משרד האוצר, תבטל את המכסות שמחלקת מועצת הלול לחקלאים באופן מוחלט, תצמצם את פיקוח על מחיר הביצים, שמתבצע על ידי ועדת מחירים של משרד האוצר ומשרד החקלאות, ותפתח את השוק לייבוא.

בעקבות לחץ שהפעילו חברי כנסת ושדולת החקלאים, הרפורמה לא נכללה בחוק ההסדרים, ובשבועות הקרובים ימשיך להתקיים דיון בנוגע אליה.

במקביל, החקלאים נערכים לקמפיין ציבורי נוסף נגד המהלך, ולעתור לבג"ץ נגד סירובו של משרד החקלאות להעלות את מחיר הביצה, לאחר שלא עודכן במשך שנים ונשחק עם האינפלציה בתשומות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!