דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
20.7°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.7°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 20.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

ארגון הבריאות העולמי הגדיר את הזן החדש כ'מדאיג', והעניק לו את הכינוי 'אומיקרון'

צוות היועצים של הארגון פרסם ממצאים ראשוניים על הזן שהתגלה בדרום אפריקה, לפיהם הוא עלול לגרום לשיעור גבוה יותר של מקרי הדבקה חוזרת | הזן האחרון שהארגון הגדיר כמדאיג היה הדלתא

שדה התעופה ביוהנסבורג, בירת דרום אפריקה (צילום: AP Photo/Jerome Delay, File)
שדה התעופה ביוהנסבורג, בירת דרום אפריקה (צילום: AP Photo/Jerome Delay, File)

צוות היועצים של ארגון הבריאות העולמי הגדיר אתמול (שישי) את זן הקורונה החדש שאותר לראשונה בדרום אפריקה כ'וריאנט מדאיג' (Variant of Concern), סיווג רשמי לזנים שהארגון מזהה כמידבקים יותר או מסוכנים יותר מאלו הקיימים. הוועדה העניקה לזן את השם 'אומיקרון', בהתאם לסדר האלפבית היווני שלפיו נקבעים שמות הווריאנטים המדאיגים אחרי זן האלפא הבריטי, זן הביתא שאותר אף הוא לראשונה בדרום אפריקה לפני כשנה, זן הגמא שאותר בברזיל וזן הדלתא שאותר לראשונה בהודו.

בארגון הבריאות העולמי אמרו שממצאים ראשוניים על הזן החדש, שעד עתה נודע בכינויו הטכני B.1.1.529, הראו סיכון עולה להדבקה חוזרת בהשוואה לזנים מידבקים אחרים, מהם עולה שלאנשים שכבר נדבקו בקורונה והחלימו יש סיכוי גבוה יותר להידבק שוב בזן האומיקרון. בארגון משערים שהזן יכול לגרום לסיכונים גדולים יותר מזן הדלתא, שאותר לראשונה בהודו והתפשט במהירות ברחבי העולם.

ההודעה של ארגון הבריאות העולמי היא הראשונה מזה חודשים שמגדירה זן קורונה כלשהו כ'זן מדאיג'. הגדרה זו חלה גם על זן הדלתא, שהפך לזן הנפוץ בעולם. היא מגיעה לנוכח גל הדבקות של זן הדלתא, במיוחד באירופה, ובזמן שארצות רבות הקלו בהגבלות הקרונה ובהגבלות על מעברים בין מדינות.

בכירים במערכות הבריאות בעולם בוחנים מקרוב האם הכלים הנוכחיים לאיתור, טיפול והתחסנות מושפעים מזן האומיקרון. אך היועצים של ארגון הבריאות העולמי אמרו שבדיקות ה-PCR הנוכחיות יזהו גם את הזן החדש.

צוות היועצים מורכב מ-25 חברים ועוקב אחר התפתחות נגיף הקורונה. הממצאים שלו  פורסמו לאחר דיון מיוחד בזן החדש שהחל להתפשט בשבועות האחרונים, ומהווים את המחקר המעמיק ביותר בנושא. הזן התגלה לראשונה על ידי מדענים בדרום אפריקה, לאחר עליה קיצונית במקרי ההדבקות באחד המחוזות המאוכלסים ביותר במדינה.

בכירים במערכות הבריאות בעולם אינם בטוחים היכן זן האומיקרון נוצר, אך נכון לעכשיו הוא אותר בתיירים שהגיעו מדרום אפריקה לבלגיה, בוטסואנה, הונג קונג וישראל.

לפי הגדרות ארגון הבריאות העולמי, 'זן מדאיג' הוא זן שהראה התפשטות מהירה (כלומר הדבקה קלה יותר), גורם לתחלואה חמורה יותר, או פוגע ביעילות החיסונים וביעילות כלים אחרים למאבק בקורונה. זנים אלו מעוררים חשש גדול יותר ממה שהארגון מגדיר כ'זן מעניין' (Variant of Interest), כמו ה-mu או הלמבדה, שהשפיעו על היבטים כמו רמת ההידבקות או חומרת המחלה אך אינם מידבקים כל כך כמו הזנים המדאיגים.

צוות היועצים התמודד עם סחרור של דאגה אודות הזן החדש, שהתבטאה בצניחה של הבורסות ובהודעת האיחוד האירופי על השהיית הטיסות אל דרום אפריקה וממנה, מיד כשנראה האיום המיידי שהזן עלול לגרום, למרות חוסר הוודאות והמחסור במידע מלא בשלב מוקדם.

"אנחנו מבינים שאנשים מודאגים", אמרה מריה ון קרקהוב, המובילה המקצועית של המאבק בקורונה בארגון הבריאות העולמי, בהצהרה בווידאו. "הדבר הטוב הוא שיש לנו מערכת מעקב ברחבי העולם להתחקות אחר הזנים האלה". לדבריה, זן האומיקרון מכיל מספר גדול של מוטציות, אך ייקח שבועות עד שמדענים יוכלו להעריך את השפעתו האפשרית על חיסונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!