דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"בוטלה קבוצה, איאלץ לקחת הלוואה שלישית": הווריאנט החדש משתק את התיירות

מתווה התיירות בוטל פחות מחודש אחרי שהחל, הקבוצות מבטלות והחובות נערמים | בתיירות חוששים שהווריאנט החדש יהיה מכת מוות לענף | יואב רותם, מורה דרך: "מרגיש חסר שליטה לחלוטין"

יואב רותם (צילום: יעקב פריסל)
יואב רותם (צילום: יעקב פריסל)
הדס יום טוב

מתווה התיירות החדש בוטל אתמול (שבת) בגלל התפרצות הווריאנט החדש, ועובדי התיירות הנכנסת שוב נכנסים למעגל האבטלה. יואב רותם, מורה דרך אומר ל'דבר': "בוטלה לי קבוצה לשלישי הבא, זו הייתה הדרך שלי לסגור את החודש". למרות שחלפו שנה ושמונה חודשים לתוך משבר הקורונה, ולמרות הידיעה כי צפויים גלי תחלואה נוספים שמקום בווריאנטים, משרד התיירות לא ערוך למתווה פיצוי.

מתווה התיירות, שנכנס לתוקף ב-1 בנובמבר, בוטל יחד עם החלטת הממשלה למנוע כל כניסת זרים לישראל הבוקר בעקבות התפרצות וריאנט האומיקרון.

רותם, מורה דרך מעמותת "מורשת דרך" למורי דרך בתיירות הנכנסת, וממנהיגי מאבק חזית התיירות הנכנסת, מספר ל'דבר' כי בעקבות ההחלטה הוא ומשפחתו יאלצו לקחת הלוואה שלישית כדי לסגור את החודש. "הייתי אמור לקבל שתי קבוצות. אחת גדולה שהייתה אמורה להגיע מארצות הברית בשלישי הבא והתבטלה, וזו הייתה הדרך שלי לסגור את החודש".

"השנייה עוד לא החליטה מה תעשה, כי הם אמורים לנחות בדיוק על הקשקש של השבועיים שנתנו לסגירה הזו. הם שישה אנשים פרטיים שהתחסנו במיוחד כדי להגיע לארץ הקודש, והם ממש מסכנים עכשיו. אנחנו היום הולכים לקחת עוד הלוואה אחרי שתיים שכבר לקחנו".

בהחלטה שניסח משרד ראש הממשלה אתמול בלילה אמנם מדובר על מתווה פיצויים לענף התיירות ביחס למצב החדש, אולם למרות הזמן הממושך ועל אף תרגיל ממשלתי נרחב בו התכוננו המשרדים לכניסת וריאנט חדש, במשרד התיירות לא ערוכים למתווה פיצוי.

במשרד התיירות טוענים כי המשרד זקוק לזמן להיערך למתווה פיצוי לנפגעים מהסגירה, וכי יש צורך בזמן כדי לבצע דיונים בהם יקבע מי יפוצה ובאילו תחומים, זאת למרות ששר התיירות יואל רזבוזוב דרש כי תוך שבוע תתקבל החלטת ממשלה לפיצוי לתיירות שתכלול את מורי הדרך, מארגני התיירות הנכנסת, עזרה נוספת למלונות המתבססים על התיירות הנכנסת ולבחון גם פיצוי לחברות התעופה, והמליץ גם לשפות ישראלים שיוכיחו שבגלל הדרישה לבידוד בחזרה לארץ החליטו לבטל את הטיסה שלהם לחו"ל בתקופת החנוכה.

"אין לי איך להילחם בזה, זה נורא, אני מרגיש חסר שליטה לחלוטין", מוסיף רותם. "אני עשיתי מה שהמשרד אמר לעשות. ניסיתי להמציא את עצמי מחדש, הלכתי לעשות סיורים לישראלים והכל, אבל הכול דורש שיווק. מאיפה אני אביא כסף לשיווק עכשיו? זה כל כך מתסכל שאף אחד לא שם עליך".

נשיא התאחדות המלונאים, אבי ניסנקורן, פנה הבוקר לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשר התיירות יואל רזבוזוב בדרישה למתווה פיצוי מיידי. "הפגיעה במלונות התיירות הנכנסת ובעובדים בענף, אנושה", כתב ניסנקורן, "על רקע ההבנה כי כל עוד לא יוסרו מחסומי הכניסה לישראל, מלונות התיירות הנכנסת לא יוכלו להתאושש – יש לדאוג לסייע לענף לשרוד את התקופה הקריטית שעד לחזרתם של התיירים".

גם בפורום העצמאים בהסתדרות התייחסו לחובה לפצות את העובדים והעסקים הנפגעים. שי גל, ראש תחום כנסת וממשלה בפורום העצמאים מבית ההסתדרות פנה לראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ושר התיירות יואל רזבוזוב בדרישה להסדיר פיצויים.

"מורי הדרך ושאר עוסקי התיירות הנכנסת יפגעו מיידית. רק לפני שבועיים נפתחה המדינה לתיירות נכנסת ורבים נערכו  לשיבה לפעילות והדבר גזר הוצאות לא מבוטלות, ועתה יפסידו הכל בשל הגבלות הכניסה לישראל", כתב גל במכתבו. "שוב ברור הצורך להתקנתו הבהולה של 'נוהל לחיצה על כפתור' למקרי חירום מסוג זה, על פיו יידע כל עוסק כי בעת שחלה הגבלה יפוצה על כך ומהו גובה הפיצוי. בעוד ברורה דאגתכם, המשותפת לכולנו, בדבר הצורך למנוע את התפשטות הגל החמישי, עליכם לעשות כל דבר אפשרי ומעבר לכך כדי למנוע 'גל חמישי' של קריסת עסקים”

רותם טוען כי תיירות מאורגנת בטוחה יותר מכניסת ישראלים שטסים וחוזרים במגבלות מינימאליות, ושיש לפחות להשוות את התנאים של התיירים לאלה של הישראלים. "תיירות לא הביאה לפה מחלות", גורס רותם. "היא בטוחה יותר מישראלים. אם סוגרים משהו, תסגרו לישראלים, או לפחות תשוו את המתווה בדיוק למה שמותר לישראלים"

רותם וחבריו לא מתכוונים לוותר. "אני כבר לא יודע איך אנשים יצאו עוד פעם למחות ולהפגין. אנשים כבר גמורים, רעבים, מיואשים. בכל זאת, אני צופה שיהיה רעש גדול, כבר בימים הקרובים. אנחנו ממש לא מתכוונים לוותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!