דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

"יהודית בת ה-70 נפלה לרצפה": עימותים בין שוטרים לתושבי כפר שלם שבתיהם פונו

30 שוטרי יס"מ פינו בתים של שתי משפחות שנמצאים על הנתיב המתוכנן של הקו הסגול של הרכבת הקלה | חברת נת"ע: "הבתים ריקים, פועלים באישור בית המשפט"

פינוי בתים בכפר שלם (צילום: דוד טברסקי)
פינוי בתים בכפר שלם (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

30 שוטרים יס"מ ועובדי חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) הגיעו הבוקר (ראשון) לשכונת כפר שלם בדרום מזרח תל אביב, ופינו שתי את בתיהן של משפחות שנמצאים על תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה. עימות התפתח במקום בין המשטרה לתושבים.

המשפחות בוויכוח משפטי מול נת"ע בנוגע לזכויותיהם על הקרקע, והיקף הפיצויים המגיע להם עם פינוי הבתים, שנמצאים על תוואי הקו המתוכנן של הרכבת. הכוחות הגיעו על הבוקר, ופינו את יהודית יניב, אישה בסוף שנות ה-70 לחייה. לפי אנשים שהיו במקום, במהלך הפינוי היא הופלה לרצפה. לאחר שפונתה מהבית החל פינוי הרהיטים שלה.

"יהודית נפלה על הרצפה, התנהגו באופן זוועתי" אומר ניר טאייר שהיה במקום, "הם לא מחכים לכלום, מחפשים לתפוס את המקום חלקה חלקה, זורקים אנשים מהבתים".

"בוועדת הפנים בכנסת הבטיחו שיבחנו את העניינים וישקלו לדחות את הפינוי בשנה" אומרת נאווה צלעני, תושבת השכונה, "ואז במכה הגיעו בלי להודיע ופינו בכוח".

נאמן יצחקי, פונה מביתו פונה לאחר שגר בו 30 שנה. "אני הולך להשכיר כאן דירה קרוב, נראה מה יהיה. יצחקי טוען שפעם אחרונה קיבל צו לפני שנתיים, והיום בבוקר לא קיבל מסמך רשמי ביד על הפינוי.

"השכונה עומדת להשרף קליל, אני אמות בבית אם מישהו יוציא אותי" אמר יוסי יהושוע, יליד הכפר, הגר ממול לבית המפונה. "למפונים בדירות דרומית מפה נתנו דירה, לנו כי זה רכבת אז נדפקנו, הם רוצים שמישהו יישרף".

הרכבת הקלה תעבור בחלק מכפר שלם ולצורך כך תפקיע שטח עליהן גרות היום 20 משפחות שמנהלות מאבק מול המדינה מאז 2015. מבינה פורמלית אין לתושבים זכויות בקרקע, ונכתבו קריטריונים במועצה של מנהל מקרקעי ישראל על גובה הפיצוי.

תכנית ההפקעה של השטח נחמתה ב-2017 ויצאו צווי פינוי. אחרי מספר עתירות בית המשפט העליון קבע שההפקעה חוקית ונת"ע יכולים להמשיך בתכנית. הפיצויים שנקבעו נעים בין 300 ל 560 אלף שקלים לאדם. הפינוי האחרון קרה לפני מעל לשנתיים.

צווי הפינוי בתוקף כבר מספר שנים אבל לא לדרך בגלל לחץ פוליטי, בעיקר מצד השרה לשעבר ח"כ מירי רגב (הליכוד).

חברת נת"ע בתגובה: "חברת נת"ע ומשטרת ישראל מפנות בשעה זו שני מבנים ריקים בכפר שלם. המבנים שאיש אינו גר בהם, יהרסו על מנת לאפשר את הכשרת תוואי הרכבת הקלה.

"ביהמ"ש העליון קבע כי פינוי השטח נחוץ על מנת לקדם את הקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה, שהוכרז כפרויקט תשתית לאומית בעל חשיבות מכרעת לציבור הנוסעים במטרופולין תל אביב ולציבור בכללותו. כמחצית מהמבנים בתוואי הרכבת, כבר נהרסו לאחר שהתושבים התפנו מרצון וזכו לפיצוי, בהתאם להחלטת הממשלה ולפי מתווה מועצת מקרקעי ישראל."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!