דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחוני-מדיני

שיחות הגרעין יתחדשו בווינה: הצדדים מגיעים עם ציפיות נמוכות להסכם

איראן מגיעה לשולחן המשא ומתן עם דרישה להסיר את כל הסנקציות שהוטלו על המדינה מאז 2017, דרישה שהוגדרה על ידי ארה"ב ואירופה כלא מציאותית | במערב מאיימים להגביר את הלחץ על טהראן במקרה של כישלון

דגל איראן מונף מחות לבניין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה (צילום:REUTERS/Leonhard Foeger//File Photo)
דגל איראן מונף מחות לבניין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה (צילום:REUTERS/Leonhard Foeger//File Photo)

מעצמות העולם ואיראן יתכנסו היום (שני) בווינה כדי לנסות להציל את עסקת הגרעין שחתמו הצדדים ב-2015. עם זאת, טהראן מסמנת שבכוונתה להתעקש על עמדת המוצא שלה ומדינות המערב הופכות ליותר מתוסכלות מהמצב, כך שנראה שסיכויי ההצלחה  של המגעים קלושים בלבד.

דיפלומטים טוענים שהזמן להצלת ההסכם הולך ואוזל. ב-2018 הודיע נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ על נסיגה מהעסקה, מהלך שעורר זעם באיראן והתקבל  בחוסר שביעות רצון משאר המדינות המעורבות: בריטניה, סין, צרפת, גרמניה ורוסיה.

שישה סבבים של מגעים לא ישירים התקיימו בין הצדדים בין החודשים אפריל ויוני השנה. הסבב שייפתח היום מגיע אחרי הפסקה במגעים לרגל בחירתו של אבראהים ראיסי השמרן לנשיאות איראן.

צוות המשא ומתן החדש של טהראן פרסם שורת דרישות לקראת הפגישה באוסטריה, אותם הגדירו דיפלומטים מארה"ב ואירופה כלא מציאותיות.

ביו היתר דרשו האיראנים שארה"ב והאיחוד האירופי יסירו את כל הסנקציות שהוטלו על המדינה מאז 2017, בהן גם סנקציות שלא קשורות לתכנית הגרעין.

במקביל חלה עלייה במתיחות בין טהראן לסוכנות הגרעין של האו"ם. איראן התקדמה בתכנית העשרת האורניום שלה והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית טוענת שמפקחים ששלחה למדינה נתקלו ביחס עוין ובסירוב לבקשה להתקין מצלמות מעקב במתקן, מהלך שעל פי הסוכנות הוא הכרחי להחייאת ההסכם עם המעצמות.

"אם איראן חושבת שהיא יכולה לנצל את הזמן הזה כדי להגדיל את כוח המיקוח שלה ואז לחזור לשיחות ולהגיד שהיא רוצה משהו יותר טוב, זה פשוט לא יעבוד. אנחנו, והשותפים שלנו לא נסכים לזה", אמר שליח הממשל האמריקאי רוברט מאלי לחדשות ה-BBC ביום שבת.

מאלי הזהיר שוושינגטון תהיה מוכנה להגביר את הלחץ על טהראן אם השיחות ייכשלו.

בכירים בממשל האיראני התעקשו בימים שלפני הפגישה בווינה שבכוונתם להתמקד אך ורק בהסרת הסנקציות ולא בנושא הגרעין. הגורמים הדגישו שהמשלחת האיראנית, בת 40 החברים, מורכבת בעיקר מאנשי כלכלה.

"כדי להבטיח שההסכם המתקרב יהיה בלתי ניתן לפירוק, המערב חייב לשלם מחיר על הכישלון שלו במילוי חלקו בעסקה הקודמת", כתב הנציג האיראני הבכיר ביותר לשיחות הגרעין עלי בגרי בטור ב'פייננשל טיימס' אתמול. "כמו בכל עסק אחר, הסכם הוא הסכם, ולהפרה שלו יש השלכות".

"העיקרון של 'ציות הדדי' לא יכול להיות בסיס ראוי למשא ומתן כי ממשלת ארה"ב הייתה זו שנטשה את ההסכם באופן חד צדדי", הוסיף.

דיפלומטים אמרו שוושינגטון הציעה לנהל משא ומתן על הסכם ביניים ללא הגבלת זמן אם לא ניתן יהיה להשיג הסכם קבע.

על פי הערכות, אם לא יושג כל סיכום שהוא בין הצדדים ישראל עשויה לפעול בנושא הגרעין האיראני. אחרי שהודיעה כבר שפעולה צבאית נמצאת עדיין על השולחן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!