דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משטרה

פשיעה מקוונת / המשטרה תקים מערך למניעת פשיעה כנגד ילדים ברשת

במסגרת המערך יוקם מוקד לאומי לאיסוף תלונות על עבריינות נגד קטינים ברשת ויחידת משטרה ייעודית שתטפל בעבירות אלו

בריונות ברשת. צילום מתוך pexels
בריונות ברשת. צילום מתוך pexels
דוד טברסקי

הממשלה תאשר היום (ראשון) את המלצות הצוות להקמת מערך למניעת אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער ברשת (מאו"ר). על פי ההמלצות יוקם במשטרת ישראל מערך משטרתי-אזרחי משולב, שיכלול יחידת מטה, מוקד לאומי ויחידת משטרה ייעודית. במערך ישולבו נציגים של מספר משרדים ממשלתיים – המשרד לבטחון פנים, משטרת ישראל, משרד החינוך ומשרד העבודה והרווחה.

דברי ההסבר להחלטת הממשלה מפרטים שורה של עברות כנגד ילדים ובני נוער ששיעורן עלה בעלייה חדה בעקבות התגברות השימוש ברשת האינטרנט ובאפליקציות שונות: עבירות מין, פדופיליה, מכירת סמים ואלכוהול, סחיטה באיומים, הימורים, זנות קטינים, התחזות, הטרדות, הפצת תכנים מיניים מבזים, נידוי וחרם, ביוש (שיימינג) ובריונות רשת. יחד עם זאת "משרדי הממשלה והגופים השונים העוסקים בנושא הפשיעה והאלימות ברשת מציעים פתרונות חלקיים בלבד, כל אחד בתחומו, להתמודדות עם התופעות הנ"ל. למעשה, מדינת ישראל נעדרת מערך מתכלל, אשר יפעל למתן פתרון כולל, רחב ומקיף" לבעיות אלו ויהווה כתובת לציבור הרחב.

על פי המלצות הצוות, המערך החדש יכלול מטה שיגבש תכנית עבודה אסטרטגית, יתכלל את פעילות המערך בהיבטים השונים ויהווה "מנחה מקצועי לאומי בנושא הגנה על ילדים ובני נוער במרחב המקוון". בנוסף אליו יקום מוקד לאומי לפניות בנושא אלימות ופגיעה בבני נוער באינטרנט. המוקד יופעל על ידי שוטרים בעלי הכשרה מתאימה, וישולבו אנשי מקצוע ממשרדי החינוך, בטחון הפנים והרווחה. הצלע השלישית של המערך תהיה יחידה משטרתית ייעודית למאבק בפשיעה כנגד ילדים ונוער במרחב המקוון. כיום חקירות אלו מטופלות במפלג עבירות מחשב המהווה חלק מאגף החקירות של המשטרה.

הצעת ההחלטה על הקמת המערך עברה בממשלה בינואר השנה, ועתה כאמור יאושרו ההמלצות לאופן הקמתו. ביום קבלת ההחלטה על הקמת המערך, אמר השר לבטחון פנים גלעד ארדן: ״מדובר בפריצת דרך בהגנה על הציבור, בדגש על ילדים ובני נוער במרחב המקוון, אשר תביא לשיפור היכולות של מדינת ישראל במאבק באלימות ובפשיעה ברשת". מדובר במודל חדשני ופורץ דרך בישראל, אשר יביא לשיפור היכולות של המדינה וייתן מענה לתופעות פשיעה ואלימות חדשות במרחב המקוון."

מסקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עבור המשרד לבטחון פנים בדצמבר 2014, ל- 83.5% מהילדים בגיל 8-10 יש טלפון חכם, וכ-45.5% מבני הנוער בגילאי 12-19 גולשים ברשת האינטרנט 4 שעות ויותר ביום. בנוסף עולה מנתוני הסקר כי כל ילד רביעי במדינת ישראל (24%), נפגע מפשיעה או מבריונות ברשת וכל ילדה עשירית בישראל חוותה הטרדה מינית ברשת. הפגיעות ברשת חוזרות על עצמן: כ-75% מהילדים נפגעו 1-3 פעמים בשנה. עוד מגלים הנתונים כי בקרב הנפגעים קיימת תרבות תת-דיווח: 41% מקרב בני הנוער שנפגעו מפשיעה/בריונות ברשת האינטרנט סיפרו על כך לחבר, 29% סיפרו להורה, 40% לא סיפרו על כך לאיש ורק 2 אחוזים בלבד פנו למשטרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!