יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, מיכאל ביטון (כחול לבן), קרא למשרד התחבורה, בדיון שנערך היום (שני), לגבש תכנית חלופית לקווי הרכבת המושבתים, ועד אז להפעיל תכנית תחבורה ציבורית מספקת "ולהודיע על כך בצורה בולטת ונגישה לציבור". פרויקט חישמול מסילות הרכבת מביא להשבתת קווים רבים, בעיקר לפריפריה, ובייחוד בימי שישי.
את הדיון יזמה ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן), יו"ר הוועדה לפניות הציבור, בעקבות פניות רבות שקיבלה בנושא. לדבריה, בלילות, בימי שישי ובמוצאי שבתות אין כלל רכבות לפריפריה. "שרת התחבורה אמנם הבטיחה כי חלק מהרכבות יחזרו", אמרה רון בן משה, "אך עד 2025 לא אמורות לחזור הרכבות בזמנים אלו. האוטובוסים לפריפריה, המוצעים כחלופה, מלוכלכים וישנים".
פרופ' ניר קידר, נציג מכללת ספיר בשדרות, טען כי השבתת הרכבת משביתה את הסטודנטים והמרצים. רבים מתחמקים מלהגיע ללמד במכללה בגלל קשיי התחבורה.
חברת הכנסת שירלי פינטו (ימינה) הציגה בדיון את מצוקתם של בעלי המוגבלויות, בהיעדר הרכבת, ובמיוחד כשהתחבורה הציבורית הבינעירונית, שאינה רכבת, אינה מונגשת.
משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר, הגדיר את תושבי הפריפריה ואנשים עם מוגבלויות כ"אנשים שקופים", שמשרדי הממשלה לא רואים. "רק לפני כ-4 שנים חנכו באופן חגיגי את תחנה בכרמיאל תחת הכותרת חדשנות, נגישות ועוד", אמר, "ומה קרה היום? אין חדשנות ואין נגישות. התחנה לא פועלת דווקא מתי שהציבור זקוק לה, כי הקו סגור לטובת עבודות חישמול".
אליאס מטר, מנהל אגף הפעלה במשרד התחבורה, הודה כי מיזם החישמול לא יהיה היחיד שיפריע לתנועה השוטפת של הרכבות. תשתיות מסילות הברזל בכל הארץ דורשות, לדבריו, שיפור ובהיבטים רבים. יחד עם זאת, הבטיח כי בעוד כחודש צפויים להיפתח מספר קווים גם בימי שישי, ובעוד כארבעה חודשים ישוב גם הקו לירושלים.
לדבריו, באתר המשרד מופיעות כל החלופות לתחבורה הציבורית, והאוטובוסים בקווים ובמועדים בהם הרכבת אינה פועלת מתוגברים.