דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מחירי הגז באירופה שוב מזנקים: תעריף החשמל בגרמניה וצרפת מתקרב לשיא

מקביל, הירידה במחיר הנפט בעולם עלולה לגרום לקרטל אופ"ק לבטל את ההגדלה המתוכננת באספקה | ישראל מוגנת מהמשבר במחירי הגז, אך חשופה להתייקרות מחירי הפחם והנפט

אסדת קידוח בים הצפוני (תצלום: Lee181169)
אסדת קידוח בים הצפוני (תצלום: Lee181169)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מחירי הגז באירופה שוב מנקים וחצו היום (שלישי) את רף 100 האירו למגה-ואט/שעה. המחיר הגבוה ננקב במכרזים לגבי צנרת הגז באוקראינה, לאור ניצול גבוה החודש של גז מחצבים נוזלי (LNG) מהמאגרים האירופאים. גל אוויר קר שעבר בשבוע האחרון ביבשת דחף את מחירי החשמל בגרמניה ובצרפת כמעט לשיא.

מעל ל-40% מצריכת הגז באירופה מגיעה מרוסיה, שלא צפויה להגביר כעת את האספקה. הסיבה לכך טמונה בכך שגרמניה מעכבת מתן אישור להפעלת צנרת הגז 'נורד סטרים 2', לכאורה בשל סוגיה בירוקרטית של אי רישום חברה בגרמניה כחברת בת של הצינור, שנועד להגביר את הולכת הגז מרוסיה למדינה. יש לקחת בחשבון שהקואליציה שהוקמה לאחרונה בגרמניה כוללת את המפלגה הירוקה שמתנגדת לפרויקט כולו.

בינתיים, חברת הגז הרוסית גזפרום נהנית מהרבעון החזק בתולדותיה ומרווחים נאים גם בלי מאמץ מיוחד להגביר את האספקה.

לפי האתר הכלכלי בלומברג, מאגרי הגז באירופה התרוקנו ב-10% בחודש האחרון, והם עומדים על 70% מהתכולה. הממוצע לתקופה זו בשנה בעשור האחרון עמד על 85%.

הירידה במחיר הנפט עלולה לגרום לבעיית היצע

בזמן שמחירי הגז משקפים פערים עצומים בין ביקושים חזקים מאוד להיצע מוגבל, בשוק הנפט הפערים קטנים יותר אבל עדיין משמעותיים.

זן האומיקרון של נגיף הקורונה הפיל את מחירי הנפט ב-10%-13% ביום שישי האחרון. מאז המחירים עולים ויורדים סביב מחיר של 70 דולר לחבית, זול משמעותית מהמחירים בתקופה האחרונה.

קרטל מפיקות הנפט אופ"ק רואה בכך סימן אזהרה. נציגי המדינות החברות אמרו שייתכן שיבטלו את הגדלת ההיצע המתוכננת בהיקף של  חביות 400 אלף חביות ליום בצל חוסר הוודאות בביקוש לנפט בתקופה הקרובה על רקע הופעת זן הקורונה החדש.

סיבה נוספת להקטין את ההיצע היא האינטרס לנטרל את החלטת ממשל ביידן להוציא לשוק בתקופה הקרובה 50 מיליון חביות ממלאי החירום של ארצות הברית, ושל 66 מיליון חביות בסך הכל ברחבי העולם, במהלך בין ממשלתי מתואם שמובילים האמריקאים.

ביום חמישי הקרוב ייפגשו נציגי מדינות אופ"ק ויקבלו החלטה לגבי קצבי הפקת הנפט בתקופה הקרובה.

למרות השוק הנפרד, המשבר ישפיע גם על החשמל בישראל

מרבית החשמל בארץ מופק מגז מחצבים מקומי, ברובו ממאגר תמר ומיעוטו ממאגר לוויתן.

מחירי הגז בישראל יציבים ומעוגנים בחוזים ארוכי טווח, ולכן ישראל מוגנת ממשבר האנרגיה בשני הממדים שלו: שפע של גז לצורכי המשק המקומי ומחירים יציבים.

עם זאת, ישראל חשופה להתייקרות דרמטית במחירי הפחם, שעדיין אחראי על כ-26% מייצור החשמל בארץ, וגם להתייקרות הנפט בחודשים האחרונים, עקב גידול משמעותי בביקוש העולמי. לכן, התייקרות הפחם תשוקלל לתוך העדכון הבא של מחירי החשמל.

העובדה שתעריף החשמל משקלל גם את ירידת מחירי הגז, התחזקות השקל וכניסה של אנרגיות מתחדשות בתעריפים מגוונים, מקשה עדיין לקבוע באיזו מידה התייקרות הפחם תתורגם לעליית תעריף החשמל לצרכן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!