דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בדיקת 'דבר' / עליית מחירים? בינתיים רשתות השיווק ממשיכות להרוויח

דוחות הרבעון השלישי של שופרסל, ויקטורי ורמי לוי מגלים ששיעורי הרווח הנקי שלהן לא ירדו משמעותית ביחס לשנה שעברה, למרות עליית מחירים בעולם וזינוק בעלויות התובלה הימית

אנשים בתור לקופה בסופרמרקט (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
אנשים בתור לקופה בסופרמרקט (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

רשתות השיווק הגדולות פרסמו בשבוע האחרון את הדו"חות הכספיים שלהם לרבעון השלישי, ומניתוח הדו"חות נראה כי שיעור הרווחיות שלהן נותר יציב. נתון זה משמעותי אל מול ההצהרות של חלק מהגורמים בתחום על עליית מחירים קרובה.

למרות העליות במחירי הסחורות וההובלה בעולם, רווחיהן של הרשתות לא נשחקו בצורה משמעותית, ונותרו לכל הפחות בסביבה המקובלת בענף. רובן רשמו ירידה בהכנסות וברווחיות בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה, אבל זו מיוחסת בעיקר להתמתנות משבר הקורונה, שהגביר את הצריכה. שיעור הרווחיות נשמר למרות שלא נרשמה בינתיים עליית מחירים משמעותית לצרכן.

יבואנית הענק דיפלומט, שגם שמרה על רווחיות נאה, ציינה בדו"ח שלה שהעלייה במחירי התובלה לא משפיעה, נכון לעכשיו, על מחירי הסחורות המיובאות לישראל בצורה משמעותית.

אחת הדרכים המקובלות לבחינת יוקר המחייה היא הרווחיות של רשתות השיווק. אם מחירי הסיטונאות בהם קונות הרשתות את המוצרים עולים, והמחירים לצרכן נותרים זהים, רווחי הרשתות אמורים להישחק. בתחום הקמעונאות מקובל מחזור מכירות גדול ביחס לרווח, ושיעור הרווח הנקי הממוצע נע באזור ה-2%.

בניתוח נבחנו מספר נתונים מתוך הדו"חות הכספיים של הרשתות לרבעון השלישי (יולי עד ספטמבר 2021): ההכנסות, דרכן ניתן להבין האם השתנה היקף הפעילות הכולל של הרשתות; הרווח הגולמי, שהוא הפער בין עלות הרכישה שלהן בשוק הסיטונאי למכירה שלהן לצרכן, דרכו ניתן להבין כמה הרוויחו על כל מוצר לפני הוצאות; והרווח הנקי שלהן, שכולל את חישוב כל העלויות הנוספות (שכירות, שכר והתחייבויות נוספות), ממנו ניתן להבין אם הרשתות, בשורה התחתונה, נפגעו.

הרווחים לא צנחו, למרות סיום הסגרים

הכנסות שופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה בישראל, עמדו ברבעון השלישי על 3,801 מיליון, ירידה של 3.6% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה. שיעור הרווח הגולמי עמד על 27%, עליה של כמעט אחוז.

הרווח הנקי של הרשת עמד על 82 מיליון שקלים, שיעור רווחיות של 2.2%. זוהי ירידה קלה בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה (97 מיליון שקלים), שנובעת מהפסדי החברות הכלולות ברשת. בשופרסל ציינו שהירידה במכירות נובעת בעיקר מהיחלשות השפעת משבר הקורונה.

הכנסות רשת ויקטורי ברבעון השלישי עמדו על 587 מיליון שקלים, ירידה של 4.5% מהרבעון המקביל בשנה שעברה. הרווח הגולמי עומד על 25.3%, בדומה לשנה שעברה.

הרווח הנקי של החברה ירד ל-15 מיליון שקלים, בהשוואה ל-18.7 ברבעון המקביל בשנה שעברה. שיעור הרווחיות עומד על 2.2%, לעומת 2.6% בשנה שעברה.

בדו"ח מציינים שהרשת עושה מאמצים שלא לייקר את מוצרי החברה, למרות עליה במחירי התשומות. "החברה מעריכה כי ככל שתהיה התפרצות מחודשת של מגפת נגיף הקורונה יעלו מכירותיה שוב באופן ניכר", על בסיס ההנחה שהרשויות יפעלו באופן דומה להתפרצויות קודמות.

ברשת יוחננוף עמדו ההכנסות ברבעון השלישי על 925 מיליון שקלים, לעומת 802 מיליון שקלים ברבעון המקביל בשנה שעברה. זינוק זה מוסבר בין היתר מרכישת רשת זול סטוק, ופתיחת חנויות חדשות ברשת. הרווח הגולמי של החברה עומד על 27.1% בתקופת זמן זו, ושיעור הרווח הנקי עומד על 3.2%, כ-29 מיליון שקלים, לעומת 10 מיליון בלבד ברבעון המקביל בשנה שעברה.

ברשת רמי לוי הסתכמו ההכנסות ברבעון השלישי ב-1,474 מיליון שקלים (1.4 מיליארד שקלים) לעומת 1,532 מיליון שקלים בשנת 2020. הקיטון נובע בעיקר ממיעוט ימי העבודה, מבצעי החגים וקיטון ההשפעה החיובית של נגיף הקורונה על המכירות.

הרווח הנקי של קבוצת רמי לוי, הכוללת גם את חברות הבנות אך רשת הסופרים היא המרכזית בה, עומד על 42.2 מיליון שקלים. שיעור הרווח הנקי עומד על 2.6%, לעומד 2.88% בשנה שעברה.

גם ברמי לוי מציינים כי "התפרצות נגיף הקורונה הביאה לעליית ביקושים וגידול במכירות החברה וברשת הפארמה", ומוסיפים כי החיסון השלישי ופתיחת המסחר "הביא להתמתנות בקצב עליית הביקושים".

איתות נוסף ליציבות המחירים מגיע מהיבואנית דיפלומט, המייבאת לישראל מגוון גדול של מוצרים. בדו"חות החברה מציינים כי "עלויות ההובלה הימית מאירופה לישראל עולות בעשרות אחוזים, ומהמזרח לישראל במאות אחוזים", אך מוסיפים כי אין לכך השפעה על תוצאות פעילות החברה נכון לעכשיו. זאת מכיוון שבעבור מרבית המוצרים בהם עלות הסחורה כוללת הובלה הספקים לא העלו מחירים, וכי החברה מבצעת צעדים על מנת להסתגל למצב החדש.

יינות היא חברת פרטית ואינה מפרסמת דו"חות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!