משרד התחבורה מקדם תחבורה פרטית באמצעות תיקון לפקודת התעבורה. לפי התיקון תוגדר מחדש "הסעה מיוחדת", כך שניתן יהיה להזמין מראש באמצעות טכנולוגיה רכב ציבורי שמשמש או מיועד לשמש שמונה נוסעים ויותר, על ידי גורם אחד או יותר, ויתאפשר תשלום מגורם אחד או יותר, ובהזמנה מראש באמצעות טכנולוגיה, ללא סובסידיה מהמדינה.
הדבר מנוגד לאמור כיום בצו, שבו מוסדרת "הסעה מיוחדת" כהסעה שבה כל הנוסעים משלמים יחד באמצעות מזמין ההסעה, וכמובן לא ניתן לשלם עבורה באמצעי טכנולוגי.
ההשלכה העיקרית היא על נסיעות בשבת
לטענת המשרד, התיקון יכול להפחית את התלות ברכב הפרטי. לכאורה, הדבר עלול לפגוע במפעילי התחבורה הציבורית. בפועל, מכיוון ששירותי תחבורה ציבורית פועלים כחוק בימות השבוע ומקבלים סבסוד משמעותי, ההשפעה העיקרית של התיקון היא על שירותי ההסעה בשבת.
כיום ישנם מיזמי תחבורה פרטית בשבת בתשלום, שמפעילות אגודות שיתופיות כמו "שבוס" ו"נוע תנוע", או מיזמים של רשויות מקומיות כמו מיזם "נעים בסופ"ש", שפועל בחינם.
אם התיקון יעבור, כל גורם פרטי יוכל להפעיל שירות תחבורה בשבת, ללא סבסוד מטעם המדינה. בכך, המונח "נסיעה מיוחדת" יעבור מתיחה שהופכת אותו למעשה לנסיעה שגרתית.
בהצעה קיים מסמך ניתוח השפעות רגולטוריות (RIA), אבל חסרים בו ניתוח השפעות על חברות תחבורה ציבורית ועל מוניות, כשחלק משמעותי מהכנסות נהגי המונית מגיע בסופי שבוע.
במקביל, לפי חשיפת האתר NEWS1, משרד התחבורה אישר ביצוע של כמה נסיעות תחבורה ציבורית בשבת. מדובר בנסיעות ממסוף טאבה באילת שנועדו להקל על החוזרים ממצרים. אלה 7 נסיעות בשבת לתל אביב, ונסיעה לחיפה שמסתיימת לאחר כניסת השבת.
בנוסף, חלק מנסיעות קו 909 בין תל אביב לנהריה בימי שישי נעשות כיום גם הן אחרי כניסת השבת, עקב הפעלת שעון החורף.