דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

אנשים עם מוגבלויות בישראל: רק 55% מועסקים, הרוב לא רואים אפשרות לקידום

688 אלף איש מעל גיל 20 הם אנשים עם מוגבלות, כ-12% מתושבי ישראל, כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שמתפרסמים לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות | 14% מהם חווים בדידות לעומת 4% מיתר האוכלוסייה, וחמישית מהם מעריכים שמצבם הכלכלי יתדרדר

עובדת במרכז התעסוקה לאנשים עם מוגבלות (צילום: מרכז תעסוקה לאנשים עם מוגבלויות רכסים).
עובדת במרכז התעסוקה לאנשים עם מוגבלות (צילום: מרכז תעסוקה לאנשים עם מוגבלויות רכסים).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

12% מתושבי ישראל מעל גיל 20 הם אנשים עם מוגבלויות תפקודיות חמורות, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום לציון היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות. מדובר בכ-688 אלף איש. בקרב בני 65 ומעלה שיעור האנשים עם מוגבלות עומד על 29%.פערים מדאיגים נמצאו בשיעור המועסקים. 55% בלבד מהאנשים עם מוגבלויות בגילי העבודה העיקריים (64-25) מועסקים, לעומת 78% בקרב מי שאין לו מוגבלות. 40% מהאנשים עם מוגבלות בגילים אלו נמצאים מחוץ לשוק העבודה ואף אינם מחפשים עבודה, לעומת 17% מיתר האוכלוסייה. 46% מהמועסקים עם מוגבלות העידו שאינם מצליחים לכסות את הוצאותיהם החודשיות לעומת 22% מיתר המועסקים, ו-26% מהם העידו שהם משתכרים פחות מ-5,000 שקלים, לעומת 13% מיתר המועסקים.

עוד נמצא שכמחצית מהאנשים עם מוגבלות לא שבעים רצון משכרם ומתנאי עבודתם. 47% מהמועסקים עם מוגבלות אינם מרוצים מהכנסתם מעבודה, לעומת 30% בקרב יתר המועסקים, ורק 36% מהמועסקים עם מוגבלות חושבים שתפקידם מאפשר להם קידום בעבודה, לעומת 51% מיתר המועסקים.
הנתונים מצביעים גם על אי-שוויון בהישגים הלימודיים. ל-43% מהאנשים עם מוגבלויות בגילי העבודה העיקריים אין תעודת בגרות, לעומת 27% מהאנשים ללא מוגבלות, ורק ל-22% מהם תעודה אקדמית לעומת 40% בקרב אנשים ללא מוגבלות. עבודתם של 66% מהמועסקים עם מוגבלויות קשורה לתחום לימודיהם לעומת 70% בקרב מועסקים ללא מוגבלות.הנתונים מלמדים גם על פערים במיומנויות דיגיטליות בקרב אנשים עם מוגבלות בגילי העבודה העיקריים, כש-29% מהם מעידים על עצמם שאינם מיומנים בשימוש בטכנולוגיות דיגיטליות באינטרנט בחיי היומיום, ו-13% מעידים שאינם מיומנים בטכנולוגיות דיגיטליות באינטרנט בכלל, לעומת 14% ו-5% בקרב שאר האוכלוסייה. 39% העידו שהם זקוקים להדרכה ולהכשרה בשימוש באינטרנט לעומת 25% בקרב שאר האוכלוסייה. 43% העידו שהם מתקשים ברכישת מיומנויות בשימוש בטכנולוגיות דיגיטליות חדשות לעומת 23% משאר האוכלוסייה.הנסקרים נשאלו גם על שביעות רצון מחייהם וממצבם הכלכלי. 22% מהאנשים עם מוגבלויות השיבו שאינם מרוצים מחייהם, ו-55% העידו שאינם מרוצים ממצבם הכלכלי,  לעומת 7% ו-33% מיתר האוכלוסייה. 15% מעריכים שחייהם יהיו פחות טובים בהמשך, לעומת 5% בקרב אנשים בלי מוגבלויות, ו-21% מעריכים שמצבם הכלכלי יורע בעתיד לעומת 10% בקרב השאר.
הסקר נגע גם לתחושות שחווים אנשים עם מוגבלות. 14% מהאנשים עם מוגבלות בגילי התעסוקה העיקריים השיבו שהם חשים בדידות לעתים קרובות, ול-14% מהם אין למי לפנות בשעת מצוקה, לעומת 4% ו-5% בהתאמה בקרב שאר האוכלוסייה. 13% העידו שאין להם חברים, לעומת 4% באוכלוסייה הכללית, ו-34% מהאנשים עם מוגבלויות ציינו שחשו אפליה בשנה האחרונה, לעומת 24% בקרב שאר האוכלוסייה.

בסקר נבדקו גם יכולותיהם המוטוריות והחושיות של בני 20 ומעלה. 7% מהם מתקשים מאוד או אינם יכולים ללכת או לעלות מדרגות. 4% מהם מתקשים או אינם יכולים לזכור או להתרכז כלל. 3% מתקשים מאוד או שאינם יכולים להתרחץ או להתלבש בעצמם, 2% מתקשים מאוד בשמיעה או שאינם שומעים כלל, ו-2% מתקשים מאוד בראייה או שאינם רואים כלל.

"יום הזכויות הבינלאומי לאנשים עם מוגבלות הוא הזדמנות של כולנו כחברה להעלות את המודעות לאתגרים היומיומיים שניצבים מול האנשים עם מוגבלות, להתייצב לצד האנשים עם מוגבלות ולהוביל מסר ציבורי רחב היקף בדבר הצורך לקידום השוויון לאנשים עם מוגבלות בכל התחומים", אמר דחיל חאמד מהאגף לשוויון בהסתדרות. "בישראל יש קרוב ל-1.6 מיליון אנשים מוגבלות, וחובתנו המוסרית והערכית לחבק אותם ולתמוך בהם".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!