דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

הסטיגמה עדיין קיימת: 60% תומכים בבדיקת HIV כתנאי קבלה לעבודה

אנשים שחיים עם HIV עדיין נאלצים להתמודד עם סטיגמות ועם אפליה תעסוקתית גם 40 שנה אחרי גילוי המגפה, כך לפי דו"ח של ארגון העבודה העולמי לרגל יום האיידס | 40% השיבו שיש להפריד בין אנשים עם HIV לבין שאר האנשים בעבודה | עם זאת, היכרות עם אנשים שחיים עם HIV עזרה לפתח עמדות חיוביות וסובלניות יותר

בדיקות HIV בהודו. "הסקר הוא קריאת השכמה להחיות מחדש תכניות למניעת HIV ותוכניות חינוך" (צילום: AP Photo/Ashwini Bhatia)
בדיקות HIV בהודו. "הסקר הוא קריאת השכמה להחיות מחדש תכניות למניעת HIV ותוכניות חינוך" (צילום: AP Photo/Ashwini Bhatia)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

סטיגמה ואפליה מונעות מאנשים שחיים עם HIV גישה לשירותי מניעה, טיפול ושירותי תמיכה, כך לפי דו"ח של ארגון העבודה העולמי (ILO) שפורסם היום (רביעי) לרגל יום האיידס הבינלאומי. הדו"ח מבוסס על סקר של גאלופ אינטרנשיונל בקרב יותר מ-55 אלף בני אדם מ-50 מדינות ברחבי העולם (לא כולל ישראל).

פרקטיקות מפלות מצד מעסיקים, עמיתים לעבודה ולקוחות מחמירות עוד יותר את הקשיים שלהם במציאת עבודה או שמירה עליה. כתוצאה מכך, אנשים שחיים עם HIV מוצאים את עצמם לעתים קרובות עובדים בכלכלה הבלתי פורמלית.

הדו"ח חשף עמדות שליליות ביחס לאנשים שחיים עם HIV. ארבעה מכל עשרה נשאלים אמרו שאין לאפשר לאנשים שחיים עם HIV לעבוד עם אנשים שליליים לנגיף, ושישה מכל עשרה תמכו בבדיקות HIV כתנאי קבלה לעבודה.

לפי המחקר, הסטיגמות והעמדות המפלות ניזונות מחוסר ידע. רק אחד מכל שני אנשים ידע שלא ניתן להעביר HIV על ידי שימוש משותף בשירותים ובאמבטיה, ורק אחד מכל ארבעה אנשים ענה נכון על שאלות לגבי אופן העברת הנגיף.

ההשקפות על אנשים שחיים עם HIV שונות מאוד בין האזורים. הסובלנות הנמוכה ביותר לעבודה ישירה עם אנשים שחיים עם HIV נמצאה באסיה ובאוקיינוס ​​השקט, שם רק 40% אמרו שיש לאפשר לאנשים שחיים עם HIV לעבוד עם אנשים שלא נושאים את הנגיף. במזרח התיכון ובצפון אפריקה 42% אמרו שיש לאפשר לחיוביים ולשליליים לעבוד ביחד. האזורים עם הגישות החיוביות ביותר היו מזרח ודרום אפריקה, שם כמעט 90% מהנשאלים אמרו שיש לאפשר עבודה ישירה עם אנשים שחיים עם HIV.

היכרות עם אדם שחי עם HIV מקטינה את הסטיגמה

הסקר מציע קישור חשוב בין ההיכרות האישית עם אדם שחי עם HIV לבין עמדה חיובית כלפיו. האזורים שבהם העמדות לגבי עבודה בחלל משותף היו חיוביות יותר הם האזורים שבהם המשיבים מכירים אנשים שחיים עם HIV.

גם רמות השכלה גבוהות יותר היו קשורות לעמדות חיוביות על עבודה לצד אנשים שחיים עם הנגיף. 68% מבעלי ההשכלה העל-תיכונית הסכימו שיש לאפשר עבודה עם אנשים שחיים עם HIV, לעומת 39.9% מבעלי השכלה יסודית בלבד.

"זה מזעזע ש-40 שנה לתוך מגפת ה-HIV/איידס, מיתוסים ותפיסות שגויות עדיין נפוצות כל כך", אמר צ'ידי קינג, ראש ענף המגדר, השוויון, הגיוון וההכלה של ארגון העבודה הבינלאומי. "סקר זה הוא קריאת השכמה להחיות מחדש תכניות למניעת HIV ותוכניות חינוך. לעולם העבודה יש ​​תפקיד מרכזי. סטיגמה ואפליה במקום העבודה דוחקות אנשים לשוליים, דוחפות אנשים שחיים עם HIV לעוני ומערערות את המטרה של עבודה הגונה".

הדו"ח מציע כמה המלצות, בהן יישום תכניות שמגבירות את הידע של העובדים על העברת HIV ומפריכים מיתוסים ותפיסות מוטעות, שיפור הסביבה המשפטית והמדיניות סביב HIV כדי להגן על זכויות העובדים, ביטול חובת בדיקות HIV בהתאם להמלצת ארגון העבודה הבינלאומי בנושא HIV ואיידס, שיפור הגישה להגנה חברתית וטיפול באלימות והטרדה שעלולות לנבוע מסטיגמה ואפליה, על ידי אשרור ויישום אמנה מספר 190 בנושא האלימות וההטרדה של ארגון העבודה.

לקריאת הדו"ח המלא

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!