דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בהשתתפות אורבן, לה פן וקצ'ינסקי: פסגת ״מנהיגי הימין השמרני״ נפתחה בוורשה

"פסגת ורשה למנהיגים השמרנים באירופה" תעסוק בסוגיית עריכת רפורמות באיחוד האירופי | עשרות אנשים הפגינו מחוץ לכנס: ״וורשה נקייה מפאשיזם״ | לה פן אף הצטלמה באנדרטה לזכר מרד גטו ורשה

מנהיגת האיחוד הלאומי בצרפת, מארין לה פן, וראש ממשלה הונגריה ויקטור אורבן בפתח פסגת הימנים השמרנים בוורשה (AP Photo)
מנהיגת האיחוד הלאומי בצרפת, מארין לה פן, וראש ממשלה הונגריה ויקטור אורבן בפתח פסגת הימנים השמרנים בוורשה (AP Photo)

מנהיגי הימין הפופוליסטי הבולטים באיחוד האירופי השתתפו בסוף השבוע בכנס בפולין בשם "פסגת ורשה למנהיגים השמרנים באירופה". בפסגה הם עסקו בשאלה כיצד הם יכולים לשתף פעולה כדי לערוך רפורמות באיחוד האירופי, שאותו הם מאשימים בכך שהוא מתנהל כמדינת-על שפוגעת במסורות 27 המדינות החברות בו וכן בסמכויותיהן.

בין המשתתפים בכנס נמנים ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה; מארין לה פן, מנהיגת מפלגת האיחוד הלאומי בצרפת; ירוסלב קצ'ינסקי, מנהיג מפלגת חוק וצדק (PiS) והאיש החזק ביותר כיום בפוליטיקה הפולנית; וסנטיאגו אבסקאל, מנהיג מפלגת ווקס הספרדית. "עתידה של אירופה נכתב היום בוורשה", כתבה לה פן בטוויטר. באוקטובר נפגשה לה פן בבודפשט עם אורבן במסגרת מאמצי השניים לאחד את הימין האירופי.

בשעה שנפתח הכינוס במלון במרכז ורשה, קבוצה קטנה של מפגינים עמדה בחוץ. הם שרקו במשרוקיות וקראו קריאות נגד המנהיגים, ובין היתר האשימו אותם בכך שהם אנשים קיצונים שמשרתים את האינטרסים של הקרמלין. "ורשה נקייה מפשיזם!", הם צעקו. "הסכם רוסי", נכתב באחד השלטים.

קצ'ינסקי, שפתח את הכינוס, אמר כי הפסגה נועדה למצוא מכנה משותף ולהגביר את שיתוף הפעולה ברמת האיחוד האירופי, אך הדגיש כי המשימה לא תהיה קלה. הממשלות הפולנית וההונגרית נמצאות במשבר מתמשך מול הנציבות האירופית בבריסל, שלפי שעה מקפיאה תקציבים שיועדו לשתי המדינות בשל החשש משחיקת הדמוקרטיה בהן. עם זאת, בוורשה ובבודפשט טוענים כי הנציבות נוקטת בצעד יוצא דופן, שאין לו בסיס לפי אמנות האיחוד האירופי, ובכך מפרה את המשפט האירופי.

וויצ'ך פשיבלסקי, העורך הראשי של כתב העת Visegrád Insight העוסק במדיניות מרכז אירופה, אמר כי יש מעין פרדוקס "בכינוס טרנס-לאומי של מפלגות לאומניות". הוא מאמין כי האירוע מתקיים כדי שמנהיגי המפלגות יוכלו להראות לבוחרים שלהן "שהם לא לבד".

מפלגת השלטון בהונגריה פידס (Fidesz) נאלצה לעזוב את הסיעה השמרנית המרכזית של הפרלמנט האירופי והפופוליסטים בפולין מתמודדים עם ירידה בפופולריות בבית. "מדובר למעשה בתעלול יחצ"ני", הסביר פשילבסקי. לפי דיווחים, המנהיגים מתכננים לכונן סיעה חדשה משלהם בפרלמנט האירופי.

אחת ההפתעות של הפסגה היא החיבוק החם שקיבלה לה פן בוורשה – שמעיד על שינוי בגישה של ממשלת פולין כלפיה. מפלגת חוק וצדק סירבה חדשות לבקרים לשתף פעולה עם המועמדת לנשיאות צרפת בשל היחסים החמים שיש לה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "יש לנו מן המשותף עם לה פן כמו שיש לנו עם פוטין", אמר קצ'ינסקי ב-2017. שנתיים לאחר מכן הוא אמר על מפלגתה שהיא אחת הקבוצות האירופיות "שבוודאות מקושרת למוסקבה ומקבלת את תמיכתה".

עם זאת, באוקטובר נפגש ראש הממשלה הפולני מטאוש מורבייצקי עם לה פן בבריסל, ואתמול אירח אותה לארוחת ערב. כמה שעות קודם לכן הצטלמה לה פן סמוך לאנדרטה לזכר מרד גטו ורשה וגם השתתפה בטקס הנחת זר באנדרטה לזכר הנופלים והנרצחים במזרח כדי להוקיר את קורבנות הפלישה הסובייטית.

לה פן, שבימים אלה "מאוגפת מימין" על ידי הסופר והפרשן היהודי הצרפתי אריק זמור, פרסמה בטוויטר תמונה שלה עם מורבייצקי והודתה לו על קבלת הפנים. היא כתבה כי השניים חולקים את השאיפה לכונן "אירופה של אומות שתעניק לעמים האירופיים בחזרה את החירות ואת הריבונות שלהם". בחודש יולי פרסמו 16 מפלגות פופוליסטיות אירופיות הצהרה משותפת המתנגדת לכיוון שבו הולך כיום האיחוד האירופי. בין החתומים על ההצהרה היו מפלגתו של קצ'ינסקי, מפלגתה של לה פן, מפלגת החירות האוסטרית, מפלגת ווקס ומפלגתו של אורבן.

מערכת הבחירות בהונגריה יצאה לדרך באוקטובר בעצרות שקיימו אורבן ויריבו מהאופוזיציה, פטר מארקי-זואי, בבודפשט. ראש הממשלה ההונגרי תקף את בריסל ואת וושינגטון על כך שהן מנסות להתערב בפוליטיקה הפנימית של מדינתו, וקרא לקהל להגן על הישגי הממשלה הלאומנית של פידס.

בפעם הראשונה מאז שעלה לפני יותר מעשור לשלטון, אורבן יתמודד בשנה הבאה מול ברית של מפלגות אופוזיציה שכמעט שאין ביניהן קשר אידיאולוגי, בהן סוציאליסטים, ליברלים וגם מפלגת יוביק, שבעבר היתה מפלגת ימין קיצוני. את ברית שש המפלגות הזו מוביל מארקי-זואי, קתולי שמרן בן 49, שמכהן כראש העיר הוֹדְמֶזֶווָשָרְהֵיי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!