דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ח"כ מיכאל ביטון ינסה להגיע לפתרון מוסכם בחקלאות, לפני יישום חד צדדי של הרפורמה

יו"ר ועדת הכלכלה ייפגש עם מנכ"לית משרד החקלאות על רקע הודעת השר עודד פורר שבכוונתו לבצע את הרפורמה עד סוף השנה | ח"כ רם בן ברק יגיש מתווה שיקצה מכסות לענף ההטלה

בצלים הושלכו על הכביש בצומת גילת, בהפגנת חקלאים נגד רפורמת הייבוא (צילום: חקלאי ישראל - מטה המאבק)
בצלים הושלכו על הכביש בצומת גילת, בהפגנת חקלאים נגד רפורמת הייבוא (צילום: חקלאי ישראל - מטה המאבק)
דוד טברסקי

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) צפוי להיפגש עם מנכ"לית משרד החקלאות נעמה קאופמן פס לדיון ברפורמה המתגבשת בענף החקלאות והלולים. המשא ומתן בין הממשלה לחקלאים והלולנים נכנס לשבוע השלישי בצל כוונותיו של שר החקלאות עודד פורר להוציא לפועל את הרפורמה עד סוף דצמבר.

ביטון פעל בעבר להוצאת הרפורמה מחוץ לחוק ההסדרים וצפוי להניע את הצדדים להגיע לפתרון מוסכם לסוגיות, בהן ביטול הדרגתי של מכסות המגן על פירות, ירקות וביצים והגדלת התמיכות לחקלאים.

הצדדים נפגשו בשבועיים האחרונים אך לא הגיעו להסכמות, בזמן שמועצת הלולים פרסמה שלא תעשה חלוקת מכסות ללולנים בגלל כוונת המשרד לבטל את התכנון . לפי מידע שהגיע ל'דבר', השדולה החקלאית בכנסת ביחד עם יו"ר הקואליציה ח"כ עידית סילמן (ימינה) הבטיחו שלא יאפשרו רפורמה חד צדדית מצד המדינה.

לפי הודעה של משרד ראש הממשלה, החל מינואר הקרוב תתחיל הורדת מכסים על תשעה סוגי ירקות ופירות. המכסים על שאר הפירות והירקות ירדו באופן הדרגתי ב-90% תוך חמש שנים. הדברים הופיעו בחשבון הטוויטר של ראש הממשלה נפתלי בנט אבל עדיין לא פורסמו באף מסמך רשמי.

ברקע הדברים תתכנס השבוע הוועידה השנתית לחקלאות. בוועידה  ייקחו חלק ההנהגה החקלאית וההתיישבותית בישראל, נציגי השדולה החקלאית בכנסת ונציגי המדינה, שר החקלאות לא צפוי לקחת בה חלק.

עוד נודע ל'דבר' שח"כ רם בן ברק (יש עתיד) מגבש טיוטת מתווה שתוגש כחוק ותאפשר לענף ההטלה להמשיך את פעילותו על ידי הקצאת מכסות מתוכננות. ההצעה אמורה להיות מוגשת בתחילת השבוע.

מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי העופות ל'דבר': "האיום המיידי הוא אי הגשת תקנות לשנת 2022. בתוך הקואליציה אין הסכמה למהלך הזה של ביטול התכנון, אלא אם כן יהיה מתווה מתוכנן".

עיקר הביקורת של הלולנים מכוונת להוראה סותרת של המדינה: מצד אחד השקעה כספית גבוהה, של 2-1 מיליון שקלים לכל משק, בשדרוג הלולים, לה מסכימים נציגי הענף; ומצד שני, פגיעה אנושה בביטחון הכלכלי שמספק להם התכנון, ורק בזכותו הם יכולים לקיים תכנון כלכלי ארוך טווח להשקעה.

לדברי מגדלי העופות, משרד החקלאות ממשיך להחזיק בעמדה עקרונית של ביטול מיידי של התכנון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!