דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

5 הערות על שוק העבודה האמריקאי

מעט משרות מהצפוי התווספו לשוק העבודה בארה״ב בנובמבר, אלא שמבט מעמיק על המגמות מעלה דווקא תמונה אופטימית

עובדת מקדונלד'ס בארה"ב בשביתה שהובילה תנועת 'נאבקים למען ה-15' (צילום: Fight for 15)
עובדת מקדונלד'ס בארה"ב בשביתה שהובילה תנועת 'נאבקים למען ה-15' (צילום: Fight for 15)

במבט ראשון, דו"ח המשרות של המשק האמריקאי בנובמבר היה אכזבה מרה. המעסיקים בארה"ב הוסיפו רק 210 אלף משרות. מדובר בתוספת הנמוכה ביותר מאז דמצבר 2020, ופחות מחצי מהתחזיות.

המשמעות הייתה שקצב גיוס העובדים בארה"ב האט עוד לפני שזן האומיקרון של נגיף הקורונה הספיק לעשות נזק כלשהו לכלכלה המקומית.

למרות זאת, התמונה הכללית שעלתה מהדו"ח שפורסם בשישי לא היתה גרועה כמו הרושם שיצר הנתון המרכזי. שיעור האבטלה צנח מ-4.6% ל-4.2%, קרוב לנקודה שכלכלנים מגדירים כתעסוקה מלאה. ומחלקת העבודה של ארה"ב שיפרה את אומדן תוספת המשרות בספטמבר ואוקטובר ב-82 אלף משרות סך הכל.

שוק העבודה האמריקאי מתאושש בעקביות מהמיתון הקצר, אבל האינטנסיבי, שהביאה הקורונה כבר מספר חודשים. בחודשים מרץ ואפריל 2020, עם הטלת הסגרים וההסתגרות של הצרכנים בבתיהם, המעסיקים בארה"ב קיצצו 22 מיליון משרות, שיא של כל הזמנים בהפרש משמעותי מהשיא הקודם.

מאז, נוספו מחדש קרוב ל-18.5 מיליון משרות. הוצאה ממשלתית עצומה ומבצע החיסונים האפקטיבי אוששו את הפעילות הכלכלית במדינה חזרה לרמות של לפני התפרצות המגפה.

למרות זאת, מספר המשרות הנוכחי בארה"ב עדיין נמוך ב-3.9 מיליון בהשוואה לפברואר 2020. זן האומיקרון עורר חששות שלהתכווצות חוזרת של הכלכלה בגלל ההימנעות של הצרכן האמריקאי וקניות ויציאה למסעדות, כמו גם בגלל הצורך האפשרי בסגירת מפעלים ונמלים, מה שיחמיר את צוואר הבקבוק הקיים בייצור והובלת סחורות.

חמש הערות על שוק העבודה האמריקאי, כפי שמשתקף מדו"ח התעסוקה של נובמבר.

1. האבטלה ירדה, מהסיבות הנכונות

מספר הבלתי מועסקים יכול לרדת לפעמים מהסיבות הלא נכונות: אנשים מתייאשים כל כך מהחיפוש אחרי עבודה, שהם פשוט מפסיקים לעשות את זה ולא מוגדרים יותר בסטטיסטיקה כמובטלים (הממשלה לא סופרת אנשים כמובטלים אם הם לא מחפשים עבודה).

אבל בחודש שעבר קרה בדיוק ההיפך: הרבה אנשים התחילו לחפש עבודה ומצאו אחת.

"הברזים נפתחו ואנשים פשוט נהרו בחזרה לכוח העבודה", אמר סטיבן סטנלי, הכלכלן הראשי בחברת אמהרסט פיירפוינט סקיוריטיז.

כוח העבודה, מספר האמריקאים שעובדים או מחפשים עבודה, זינק ב-549 אלף בנובמבר, זו העלייה החדב ביותר מאז אוקטובר 2020. מספר האנשים שאמרו שהם מועסים עלה ביותר מ-1.1. מיליון, ומפסר המובטלים מנח ב-542 אלף.

סך הכל, שיעור האמריקאים שעובדים או מחפשים עבודה, מה שמכונה גם שיעור ההשתתפות בכוח העבודה, עלה ל-61.8%, הנתון הגבוה ביותר מאז חוד מרץ 2020.

2. שני סקרים נפרדים, שני סיפורים שונים

אם תמונת המצב של התעסוקה השתפרה כל כך, איך יכול להיות שדו"ח המשרות של החודש שעבר היה כל כך מאכזב?

סטנלי אמר שהדו"ח שפורסם בשישי האחרון היה "אחד הדברים הכי מבלבלים שראיתי בחיים שלי". הפער בין התוספת החלשה של משרות חדשות והשיפור בשיעור האבטלה משקף את האופן בו הממשלה האמריקאית בונה את דו"ח המשרות החודשי שלה.

מחלקת העבודה עורכת שני סקרים נפרדים. סקר אחד קובע כמה משרות הוסיפו המעסיקים, על בסיס רישומי השכר שלהם. הסקר השני, של משקי בית, קובע את שיעור האבטלה.

שני הסקים יכולים לפעמים לספר שני סיפורים שונים באותו החודש, למרות שהפער ביניהם בדרך מצטמצם עם הזמן.

עבור סקר רישומי  השכר הממשלה ממעסיקים, רובם חברות גדולות וסוכנויות ממשלתיות, כמה עובדים הם העסיקו באותו החודש.

אבל כדי לקבוע את שיעור האבטלה, היא מתקשרת למשקי בית ושואלת אם המבוגרים שחיים שם עובדים. אלה מהם שלא עובדים אבל מחפשים עבודה נספרים כמובטלים.

בניגוד לסקר רישומי השכר, סקר משקי הבית סופר גם עובדים בחקלאות, עמצאים וכאלה שמועסקים בחברות חדשות. הסקר הזה גם מודד טוב יותר את התעסוקה בעסקים הקטנים.

אבל בהיר להניח שסקר משקי הבית הוא פחות מדויק. מחלקת העבודה סוקרת במסגרתו רק 60 אלף משקי בית. מדובר במספר נמוך משמעותי מ-145 אלף החברות הפרטיות והממשלתיות שכלולות בסקר רישומי השכר.

סטנלי חושד שהעלייה בסקר רישומי השכר הייתה בינונית בעיקר בגלל שמעסיקים לא מצליחים למצוא עובדים שיאיישו את המשרות הפנויות, שמספרן בספטמבר (10.4 מיליון) היה קרוב לשיא של כל הזמנים.

3. האטה חדה קצב גיוס העובדים במלונות ובמסעדות

חברות אירוח ופנאי, שנפגעו קשות עם התפרצות המגפה בשנה שעברה, העבירו חלקים ניכרים של 2021 בבולמוס של גיוס עובדים. עד אוקטובר הוסיפו חברות אלה 242,000 משרות בכל חודש. אבל בחודש שעבר, תוספת המשרות של ענפים אלה צנחה בשיעור חד ל-23 אלף בלבד.

זהו הנתון הנמוך ביותר מאז ינואר, ואחד הגורמים לתוספת הנמוכה של משרות חדשות בנובמבר

המלונות הוסיפו פחות מ-7,000 משרות בנובמבר, התוספת הנמוכה ביותר מאז ינואר. משעות וברים, שמתחילת השנה ועד אוקטובר הוסיפו בכל חודש יותר מ-154 אלף משרות, תרמו בחודש שעבר 11 אלף בלבד.

אנדרו האנטר, חוקר בכיר של כלכלת ארה"ב בחברת הייעוץ הבריטית 'קפיטל אקונומיקס', אמר שהוא חודש שהירידה בקצב גיוס העובדים בנובמבר קשורה חלקית "לעלייה המתקרבת במספר הנדבקים במהלך החורף".

4. המסחר המקוון המריץ את התעסוקה במחסנים והובלה

התעסוקה בחברות שמפעילות מחסנים וחברות הובלה פרחה בחודש שעבר. בענפים אלה נוספו בנובמבר קרוב ל-50 משרות. העלייה בתעסוקה משקפת את המעבר מחנויות קמעוניות מסורתיות לעבר המסחר המקוון, תהליך שהחל עוד לפני התפרצות המגפה אבל לאא ספק הואץ על ידה.

מספר המשרות במחסנים ובהובלה גבוה כבר ב-4% מזה של פברואר 2020. מנגד, מספר המשרות בחנויות קמעוניות ירד ביותר מ-20 אלף בנובמבר, והוא נמוך ב-1% מזה של לפני התפרצות הקורונה.

חברות מחסנים ומשאיות נאבקות לעמוד בדרישה של הצרכנים. מגמה זו היא תוצאה של צרכנים שסגורים בבתיהם, עם מענקי הסיוע של הממשל הפדרלי בחשבונות הבנק שלהם, שמזמינים באינטרנט ריהוט גן, מוצרי אלקטרוניקה ושלל סחורות אחרות.

5. כולם נהנו מהירידה באבטלה, לא רק הלבנים

שיעור האבטלה בנובמבר הגיע לנקודה הנמוכה ביותר מאז תחילת המגפה עבור כל הגזעים.

שיעור הבלתי מועסקים בקרב אמריקאים שחורים ירד מ-7.9% ל-6.7%, אבל זאת הייתה תוצאה של סיבות טובות ורעות: 97 אלף אמריקאים שחורים נשרו מכוח העבודה ולכן לא נספרו יותר כמובטליםץ עדיין, מספר האמריקאים השחורים שעובדים עלה ב-169 אלף.

האבטלה בקרב ההיספנים ירדה מ-5.9% ל-5.2%, ומספר ההיספנים המועסקים זינק ב-502 אלף, העלייה החודשית הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2020

שיעור הבחתי מועסקים של האמריקאים הלבנים ירד בנובמבר מ-4% ל-3.7%. מספר הלבנים המועסקים עלה בחודש שעבר ב-647 אלף, המספר הגבוה ביותר מאז יולי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!