דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

דמי האבטלה של לומדים בהכשרות מקצועיות יקוזזו ב-30% החל מינואר 2022

הביטוח הלאומי, זרוע העבודה במשרד הכלכלה ויו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אפרת רייטן-מרום תומכים בביטול הקיזוז, האוצר עדיין מתנגד | במהלך תקופת הקורונה, הופסק הקיזוז בהוראת שעה שתפוג בסוף השנה

הכשרה מקצועית בענף המכונאות. (צילום: עמר כהן)
הכשרה מקצועית בענף המכונאות. (צילום: עמר כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

דמי האבטלה ללומדים בהכשרות מקצועיות יקוזזו ב-30% החל מינואר 2022, כפי שהיה לפני מגפת הקורונה. זאת למרות המחסור החמור בעובדים במקצועות הדורשים הכשרה. הקיזוז יחודש בעקבות פקיעת הוראת השעה שתיקנה את העיוות במהלך תקופת הקורונה.

יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אפרת רייטן-מרום (העבודה) צפויה להעלות השבוע בכנסת הצעת חוק פרטית שתבטל לצמיתות את הקיזוז השרירותי בדמי האבטלה של לומדי ההכשרות. עם זאת, הדבר תלוי בהסכמת משרד האוצר.

חוק הביטוח הלאומי מחייב קיצוץ של 30% בדמי האבטלה של מי שמשתתף בהכשרה מקצועית, זאת למעט 11 מקצועות ספציפיים שהוגדרו בתקנות לפני כ-12 שנים. כאמור, בתקופת הקורונה בוטל הקיזוז על רקע שאיפת הביטוח הלאומי לקדם השתתפות של מובטלים ועובדים בחל"ת בהכשרות, אבל קיזוז זה צפוי להסתיים בסוף השנה הנוכחית.

מזרוע העבודה במשרד הכלכלה כי היא דורשת להאריך את ההחרגה, ולכן נמצאת בשיח מול האוצר כדי למנוע את ההפחתה. "נדגיש שאחד הפרמטרים המרכזיים לנשירה מקורסים זה היכולת של הפרט לכלכל את עצמו. הורדה של 30% מדמי האבטלה תגרום לפרט לנשור מלימודי ההכשרה או במקרה הגרוע יותר, לא ללמוד כלל", הוסיפו.

גם הביטוח הלאומי תומך בביטול הקיצוץ לחלוטין, אבל בשלב זה האוצר עדיין לא סכים לכך, והודיע שהוא מקיים בחינה בנושא.

"כל עוד הקיזוז בתוקף, מובטלים נמנעים מהשתתפות בהכשרות"

"ללא פעולה חקיקתית, החל מינואר 2022, מובטלים יצטרכו לבחור בין חלק משמעותי מההכנסה הנדרשת לקיומם לבין השתתפות בקורסים המאפשרים להם לרכוש מקצוע", כתבה בשבוע שעבר מנכ"לית עמותת 121 ומובילת שותפות 'המקפצה – המטה לקידום מקצעות המחר', עו"ד טלי ניר לשר האוצר, אביגדור ליברמן.

עו"ד טלי ניר: "כל עוד הקיזוז בתוקף, מובטלים פשוט נמנעים מהשתתפות בהכשרות" (צילום: מיטל אזולאי)
עו"ד טלי ניר: "כל עוד הקיזוז בתוקף, מובטלים פשוט נמנעים מהשתתפות בהכשרות" (צילום: מיטל אזולאי)

ניר הוסיפה: "יש לציין, כי תיקון העיוות בחוק אינו כרוך בעלות תקציבית למדינה. בפועל, כל עוד הקיזוז בתוקף, מובטלים פשוט נמנעים מהשתתפות בהכשרות, ועל כן עדיין מקבלים דמי אבטלה מלאים. תיקון החוק יאפשר להם להמשיך לקבל אותו הסכום במקביל להשתתפות בהכשרה".

הדברים נכתבו בשם 46 ארגונים שפועלים לקידום נושא ההכשרות המקצועיות בישראל, במסגרת שותפות 'המקפצה'.

יו"ר ועדת העבודה, אפרת רייטן-מרום: "אקדם יחד עם ח"כ ניר אורבך, יו"ר ועדת הכנסת, ובשיתוף פעולה מלא עם משרד האוצר והביטוח הלאומי את תיקון החוק כך שלא יקוזזו 30% מדמי האבטלה למי שבוחר לעשות מאמץ ולהשתתף בהכשרות ולצאת ממעגל האבטלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!