דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

יו״ר ההסתדרות: ״קרובים לסיכום ש-35 שעות שבועיות של סייעת, ייחשבו למשרה מלאה״

המהלך נעשה בתיאום עם יו״ר המרכז לשלטון מקומי ומשרד האוצר | ״בזמן שחצי מדינה נזרקה לחל״ת״, אמר ארנון בר-דוד בכנס של מאות ראשי ועדים, ״אנחנו עברנו את זה יחד. נעלה את שכר העובדים ברשויות המקומיות ב-2023״

יו״ר ההסתדרות: ״צעד אחד לא נכון ערב המגיפה, וההסתדרות היתה עלולה להתרסק״ (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו״ר ההסתדרות: ״צעד אחד לא נכון ערב המגיפה, וההסתדרות היתה עלולה להתרסק״ (צילום: דוברות ההסתדרות)
אורן דגן

״בהסכם המסגרת הבא״, אמר ארנון בר-דוד בכנס של ועדי הרשויות המקומיות בישראל, ״נגדיל את שכר העובדים ברשויות המקומיות. מילה שלי״.

יו״ר ההסתדרות פתח את הכנס של מאות ראשי ועדים מכל הארץ באילת. בר-דוד סיפר על המהלכים שקדמו לעסקת החבילה במשק: ״בקווי היסוד של הממשלה רצו לשים חוק בוררות חובה. רצו לקחת מאתנו את הזכות לשבות. לא היינו יכולים לשבת פה עכשיו אם זה היה עובר.

״ההסתדרות תעביר בין 100 ל-120 מיליון שקלים לטיפול בסקטור של העובדות בגני הילדים ובבתי הספר״

״זו היתה האג׳נדה של מרבית המפלגות שפעלו באפריל 2019. יש לזה זכר היום? לא. הורדתי את זה. הצלחנו להסביר שהעובדים הם לא אויבים, ושלא כדאי להתעסק איתנו״.

יו״ר ההסתדרות אמר שאם הארגון היה עושה צעד אחד לא נכון ערב המגיפה, בזמן שדבר עוד לא היה ידוע, ההסתדרות היתה עלולה להתרסק. ״חצי מדינה נזרקה לחל״ת״, אמר בר-דוד, ״זה דבר לא פשוט. והנה אנחנו צלחנו את המשבר ביחד. נתנו לעובדים המאוגדים בהסתדרות מטרייה לעבור את המשבר״.

״יש כאלה שמצקצקים, בינתיים שכר המינימום יעלה״

הכנס בו דיבר בר-דוד מאורגן במסגרת הסתדרות המעו״ף המאגדת כרבע מיליון עובדים. בראש הארגון עומד גיל בר-טל שפעל יחד עם בר-דוד לחתימה על עסקת החבילה במשק מול האוצר והמעסיקים.

יו״ר ההסתדרות סיפר במושב שפתח את הכנס שמנע קיצוץ של 45 מיליארד שקלים במגזר הציבורי. ״שר האוצר הקודם ניסה לקצץ בנו 45 מיליארד שקלים ב-5 שנים. אמרו לי ׳בוא נוריד שכר למרוויחי השכר הגבוה׳, מה היה גבוה מבחינתם? מ-7,500 שקלים ומעלה. רצו להקפיא את הוותק לעובדים, לפגוע בפנסיות. כל הדברים האלה ירדו מהשולחן.

״עכשיו הממשלה רוצה להעביר תקציב אחרי ש-100 מיליארד שקלים הלכו בקורונה. עם יחס חוב-תוצר של מעל ל-70 אחוז. במצב הזה התחלנו להתנהל מול שר האוצר ליברמן. אנחנו הסכמנו להקפאת שכר במשק לשנה אחת, תמורת העלאת שכר המינימום ל-6,000 ש״ח. המעסיקים התנגדו. אמרו ׳לא יקום ולא יהיה׳. וזה קרה. יש שכר מינימום של 6,000 ש״ח״.

יו״ר ההסתדרות הגיב לביקורת על כך ששכר המינימום עולה במהלך מספר שנים: ״יש כאלו שמצקצקים, אבל השכר בינתיים יעלה. עובדים צעירים כאן באילת, ובבאר שבע, ובקרית ביאליק, ובכל מקום בארץ יגיעו ל-6,000 שקלים. זה שם את ישראל מעל למרבית המדינות המפותחות. זה לא עניין של מה בכך״.

״120-100 מיליון שקלים לסייעות״

בר-דוד הסביר שהישג נוסף שרשמה ההסתדרות הוא שאין בעסקת החבילה פגיעה בשכר העובדים. ״נתנו שנה למדינה להתארגן כלכלית אחרי המשבר״, אמר יו״ר ההסתדרות, ״וב-2023 כבר יהיה הסכם שכר. בינתיים העובדים ברמות השכר הנמוכות כבר קיבלו כמה מאות מיליוני שקלים, וחתמנו כבר על הסכמים ראשונים במערכת הבריאות״.

בר-דוד התייחס למשבר הסייעות לפיו יש מחסור בידיים עובדות בגנים בגלל השכר הנמוך. ״הסייעות עובדות 35 שעות״ אמר יו״ר ההסתדרות, ״ומשלמים להן על זה 83% משרה במקום להכיר בזה כמשרה מלאה כמו גננת. במצב כזה, מי תבוא להיות סייעת?

״אני יכול לומר כאן״, הצהיר בר-דוד, ״שאנחנו קרובים לסיכום שהמשרה של סייעת בגן ילדים תיחשב ל-100% משרה עבור אותן שעות. בממשלה ובאוצר התחילו להבין את הבעיה שנוצרה עם הסייעות. עבדנו הרבה בשביל להסביר את זה.

״ההסתדרות גם תעביר בין 100 ל-120 מיליון שקלים השנה לטיפול בסקטור של העובדות בגני הילדים ובבתי הספר, במסגרת עסקת החבילה״.

״משנים את הדי.אנ.אי ההסתדרותי״

יו״ר ההסתדרות הלין על היחס של התקשורת משך שנים לארגון העובדים הגדול בישראל: ״התייחסו אלינו כאויבים. אנחנו אויבים? העובדים ברפואה, בגנים, בתברואה, בעיריות הם אויבים? של מי? אנחנו החזרנו את המשק למסלול אחרי הסגר הראשון, לימדנו את כולם מה זה התו הסגול, הפעלנו את כל המערכות.

״אוהבים לתקוף את ההסתדרות. שואלים אותי בתקשורת ׳מה אתה אומר על העובדים המאוגדים והחזקים?׳, ואני עונה: ׳מתי ראיתם בפעם האחרונה שביתה בחברת חשמל? או במקורות? או בנמלים?

״אנחנו משנים את הדי.אנ.אי הארגוני של ההסתדרות. יש לנו כוח עצום וגדול, ונשתמש בו בתבונה. נשתמש בו רק כשלא תהיה ברירה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!