דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

עד 2,500 שקלים לחייב, מ-750 שקלים לפריט: ההצעה להקל על חייבים בעיקול רכושם מגיעה לכנסת

ההצעה שתגביל את רשות האכיפה והגבייה בעיקול פריטים של בעלי חוב תעלה מחר לדיון בוועדת החוקה | הרף עומד כיום על 150 שקלים בלבד לפריט יחיד

השר גדעון סער (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
השר גדעון סער (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
דוד טברסקי

האם בקרוב רשות האכיפה והגבייה תורשה לעקל פחות פריטים? ועדת החוקה תדון מחר (שלישי) בשינוי התקנות שיעלו את רף המחיר המינימלי של פריטים מותרים לעיקול.

על פי ההצעה, הרשות תוכל לעקל פריטים רק אם שוויים הכולל יעלה על 2,500 שקלים, ובלבד ששוויו של כל פריט לא יפחת מ-750 שקלים. מדובר בשינוי משמעותי בתקנות, שכן רף המחיר המינימלי לעיקול פריט יחיד היום עומד על 150 שקלים. ההצעה גובשה לפני כמה שנים במשרד המשפטים ושר המשפטים גדעון סער שלח אותה כתזכיר לפני כמה חודשים ליו"ר הוועדה גלעד קריב.

השינוי אמור להקל באופן משמעותי על בעלי החוב, בעוד הסיבה העיקרית להצעתו נובעת מהקושי למכור את הפריטים, עקב הוזלתם והתחרות בשוק, מה שהביא להוצאה מוגדלת של המדינה על תהליכי העיקול.

על פי לשכתו של סער, בבדיקה שנעשתה בעניין, עלה שמאז העדכון האחרון של התקנה ב-2009 חלה עלייה מתמדת בקושי למכור פרטים, רובם מוצרי חשמל ביתיים בסיסיים כמו מכונות כביסה, טלוויזיות ורמקולים, ורובם עברו כתרומה ללשכות הרווחה. מכיוון שהחובות אמורים להתקזז עם המכירות, חוסר היכולת למכור אותם מגדילה בפועל את גודל החוב, בעוד רשות הגבייה מפסידה כספים על העיקול בגלל היעדר החזרי הוצאות עיקול שמגיעות מתשלומי המס על המכירה.

"הוצאה לפועל היא מערכת גבייה, לא ענישה", אומרת ל'דבר' זהבית קורבר מהקליניקה לצדק חברתי במרכז אונו למשפט. "צריך לצמצם בין הפגיעה של העיקול ולחובה לתשלום חובות". לדבריה, ההצעה היא חלק ממגמה חיובית שנמשכת במשרד המשפטים להקלות על בעלי חוב.

בחוות דעת שהגישה להצעת החוק היא מבקשת להעלות את רף העיקול ל-50 אלף שקלים, או ששווי המוצרים המעוקלים יהווה לפחות 20% מגובה החוב, ומחירו ההתחלתי של פריט מעוקל בודד יעמוד על 2500 שקלים לפחות, להוציא מחשבים ניידים שמיועדים ללימודים או עבודה.

"הדרך הנכונה היא להבין כמה כסף עולה לבצע, להוביל ולאחסן פריטים מעוקלים. הפתרון המוצע לא מספק ולא מבטיח מימוש", אומרת קורבר. "בעבר רוב מכירות המטלטלין המעוקלים נעשו בחנויות ייעודיות שאינן נמצאות כיום, בעוד רוב הציבור רוכש מוצרי חשמל משומשים באינטרנט באתרי יד שנייה.

"הגבייה צריכה להיות יעילה. דו"חות רשות האכיפה מראים שכמות הגבייה נמצאת בירידה מתמדת. אם אומרים שלא משתמשים כמעט בכלי הזה, שהוא מאוד פוגעני ופולש לחיים האישיים של בעלי החוב, אז לפחות שזה יניב תוצר ושתובטח מכירה. אם זה לא מצמצם בוודאות, אין מה להשתמש בכלי הזה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!