דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

שיכון ובינוי זכתה במכרז להקמת המתקן הסולארי הגדול בישראל

התחנה שתוקם בדימונה על שטח של כ-3,000 דונם, צפויה להיות תחנת הכוח הסולארית הגדולה ביותר בארץ, ולסייע במעבר לאנרגיות מתחדשות | מנכ״ל משרד האנרגיה: ״מתכננים תכניות נוספות לייצור חשמל ממקור סולארי״

חווה סולארית בערבה (צילום: משה שי \ פלאש 90)
חווה סולארית בערבה (צילום: משה שי \ פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שיכון ובינוי אנרגיה היא החברה הזוכה במכרז למימון, תכנון, הקמה, תפעול, אחזקה והעברה לידי המדינה של מתקן לייצור חשמל סולארי בדימונה, בתוספת מתקן לאגירת אנרגיה בהיקף חסר תקדים בישראל. חברת שיכון ובינוי אנרגיה פרויקט סולארי דימונה בע"מ זכתה במכרז במחיר של 8.58 אגורות לקוט"ש.

מדובר במחיר במחיר זול משמעותית לעומת ייצור חשמל באמצעות דלקים מזהמים. המחיר מתאפשר הן בשל היתרון לגודל של שדה סולארי גדול והן בשל התחזקות השקל מול הדולר, שמקלה על רכישת הציוד להקמת השדה במחירים נוחים יותר.  

המתקן, שישתרע על שטח של כ-3,000 דונם, עתיד לייצר חשמל באמצעות טכנולוגיה פוטו-וולטאית, כאשר חלק מהחשמל שייוצר יוסב למערכת אגירת חשמל. התחנה צפויה להיות תחנת הכוח הסולארית הגדולה ביותר בישראל ולסייע בהשגת יעדי הממשלה לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות שעומדים על 30% מסך ייצור החשמל עד לשנת 2030.  

המכרז כולל לראשונה דרישה לשילוב טכנולוגיה לאגירת אנרגיה בסוללות בקיבולת של 210 מגה-וואט לשעה. אגירה בהיקף כזה קטנה יחסית לגודל השדה, ולא תאפשר אספקת חשמל ממושכת, אלא רק לצורך יישור חלקי של עקומת הייצור, מה שימנע ירידה חדה מדי בתפוקת החשמל במהלך שקיעת השמש. 

המכרז מקודם על ידי ועדת המכרזים הבין משרדית המשותפת למשרדי האוצר, האנרגיה, רשות החשמל, רשות מקרקעי ישראל והחברה הממשלתית ענבל, בראשות מר עמית מרזאי, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP באגף החשב הכללי במשרד האוצר. 

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "ההכרזה על הזוכה במכרז להקמת המתקן הסולארי הגדול בישראל עד כה, מהווה אבן דרך משמעותית להשגת יעדי הממשלה לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות, והוא תוצאה של שיתוף פעולה מתמשך בין משרדי הממשלה״.

מנכ"ל משרד האנרגיה, ליאור שילת: "מדובר בצעד משמעותי של הממשלה לקידום הקמת מתקני ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות, כחלק מהתחייבותה לעמוד ביעד של 30% ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות בשנת 2030. משרד האנרגיה יוזם ומקדם תכניות נוספות לייצור אנרגיה סולארית בשילוב אגירה, ופועל להסרת חסמים שתביא למימושן. בהליכי תכנון נמצאות תכניות נוספות לייצור סולארי ואגירה, מה שיהפוך את ישראל לחלק חשוב במגמה העולמית לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות״.

מ"מ יושב ראש רשות החשמל, יואב קצבוי: "אנו מברכים על תוצאות המכרז, אשר הושגו בזכות שיתוף פעולה פורה של רשות החשמל, החשב הכללי וגורמים ממשלתיים נוספים. הקמת הפרוייקט תהווה צעד משמעותי נוסף במסע המאתגר להשגת יעדי הממשלה בתחום האנרגיות המתחדשות״.

מנהל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט: "אני מברך על הצלחת המכרז. רשות מקרקעי ישראל תמשיך לפעול לטובת ייצור אנרגיה נקיה והתמודדות עם משבר האקלים, תוך שמירה על עתודות קרקע לשימושים נוספים והשטחים הפתוחים לטובת הדורות הבאים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!