דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בארצות הברית

ארה"ב בוחרת / היום יערך העימות הראשון במירוץ לנשיאות ארצות הברית

משיכות הכתפיים של טראמפ, השיעול של הילרי ועוד כמה פרטים קטנים שנקראים "מדיניות": למה כדאי לשים לב בעימות הנשיאותי הראשון שיערך הערב? העימות של היום צפוי להגיע למספר שיא של יותר מ-100 מיליון צופים.

המועמדים לנשיאות קלינטון וטראמפ לקראת עימות טלויזיוני (צילום ארכיון: סוכנות AP).
המועמדים לנשיאות קלינטון וטראמפ לקראת עימות טלויזיוני (צילום ארכיון: סוכנות AP).

המרוץ לנשיאות עולה שלב: היום (שני) בלילה יפגשו שני המועמדים לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ והילרי קלינטון, לראשון מתוך ארבעת העימותים הטלוויזיוניים הצפויים לשניים. העימות יערך ברובע המפסטד שבעיר ניו-יורק, המהווה 'מגרש ביתי' לשני המתמודדים.

הדברים המשמעותיים ביותר בעימות נשיאותי מתרחשים לעתים קרובות באופן מפתיע – הערה פוגענית או מחווה לא מתוכננת שעוזרת לחשוף (או לעוות) את טבעו האמתי של המתמודד שכבר נבדק, נבחן ונותח במשך שנים.

לכל אחד מהמעומדים יש משימה משלו ביחס לעימות שיערך היום: על קלינטון מוטל להתמודד עם שאלות האמון שמערערות את דימויה הציבורי. על טראמפ מוטל לשכנע את הבוחרים כי יש לו את כושר השיפוט והאיפוק הנדרשים בכדי להיות נשיא.

הרבה מהדברים המשמעותיים בעימות יתרחשו מתחת לפני השטח, אל מולם עיניהם של לפחות 75 מיליון צופים, כשחלק גדול מהם טרם החליטו למי משני המועמדים יצביעו בבחירות, אם בכלל.

הנה כמה דברים אליהם כדאי לשים לב בעימות הצפוי:

קלינטון נגד איש המסתורין

אז מי בדיוק הולך להופיע לעימות מול קלינטון? האם יהיה זה טראמפ חסר הרסן שהסעיר את העימותים הרפובליקנים באמצעות הנחתת העלבות ופרובוקציות? או הגרסה המרוסנת של טראמפ, אותה הציג לאחרונה כשניסה להראות שיש לו את הבגרות והרצינות להיות נשיא? רמז אפשרי: שימו לב אם טראמפ פולט את הכינוי האהוב עליו "הילרי המושחתת" או שהוא ישאיר אותו על המדף למשך 90 דקות.

קחו נשימה עמוקה

יש לצפות מקלינטון שתנסה לדרבן את טראמפ לאבד שליטה, יתכן שבאמצעות שאלות על העושר שלו והצלחתו כאיש עסקים, או דרך הדגשת האמירות הנפיצות שלו כנגד מיעוטים, נשים ואחרים. טראמפ מצידו מבטיח להשאר "קר רוח", אבל יתכן שאלוף האלתורים התאטרלי יתקשה להצמד לתסריט זה במשך 90 דקות שלמות.

הילרי קלינטון ביציאה מדירת ביתה בניו יורק ב11/9/2016, לאחר שחשה ברע במהלך טקס (צילום: AP).
הילרי קלינטון ביציאה מדירת ביתה בניו יורק ב11/9/2016, לאחר שחשה ברע במהלך טקס (צילום: AP).

חורים במדיניות

לשני המועמדים יש חורים שחורים במדיניות למלא ושינויי עמדות להסביר. עימות מוצלח, יכול לעזור לחשוף את מצעם של שני המועמדים, ולהדגיש נקודות דמיון ושוני ביניהם. מבין השניים, טראמפ סובל מחסרונות גדולים בתחום זה: עם קו מדיניות לא ברור, הוא פגיע לפליטות פה וחוסר עקביות שיכולים להעצים את את הדימוי שלו כ"אינו מוכן להיות נשיא", דימוי אותו דוחף הקמפיין של קלינטון. טראמפ התכונן לעימות ולמד, בתקווה שהטעויות אותן עשה בעימותים הרפובליקנים לא יחזרו על עצמם.

תכתובות המייל 'השטניות' של הילרי

בעימותים הדמוקרטיים קלינטון זכתה לחיים קלים בכל הנוגע לפרשת שימושה במערכת המייל הפרטית שלה בזמן שהייתה מזכירת המדינה. יריבה דאז ברני סנדרס, עשה לקלינטון טובה גדולה שהכריז כי "לאנשים נמאס לשמוע מהאימיילים הארורים שלך". אל תצפו מטראמפ למחווה דומה. יתר על כן, על קלינטון לספק תשובות רבות יותר, מאז הכריז האפ.בי.אי. כי היא הייתה "חסרת זהירות באופן קיצוני" באופן בו טיפלה בחומר מסווג באימייל שלה. קלינטון נאבקה ארוכות כדי לספק הסבר משכנע: עכשיו יהיה זמן טוב למצוא אחד.

מוכנים לתחרות שכיבות סמיכה?

אז הם לא יכולים בדיוק ליפול לרצפה לתחרות שכיבות סמיכה, אבל תצפו לכך ששני המועמדים ינסו להקרין, בדרכים עדינות יותר, בריאות ויציבות. לאחר מתקפות השיעולים המדוברות של קלינטון והתעלפותה בטקס האזכרה לנפגעי הפיגוע ב-11 בספטמבר 2001, קלינטון תידרש להוכיח כי יש לה את הכוח וכושר הסיבולת שהתפקיד בבית הלבן דורש. בנוגע לטראמפ, מבקריו העלו ספוקלציות שהוא סובל מהפרעות פסיכיאטריות. מבחינתו, יהיה זה זמן טוב להראות מחשבה יציבה.

(ארכיון) צילום: סוכנות AP. ארכיון.
(ארכיון) צילום: סוכנות AP. ארכיון.

מחוות וצביטות

הוא מושך בכתפיים. היא מקפיצה את ראשה. הוא מנופף בידיו. היא צובטת את האגודל ואת האצבע שלה. כל קריצה, הנהון, ותזוזה עצבנית שאחד מהם יעשה הערב ינותחו כאמירה שקטה שיכולה לתפוס ווליום גבוה. הנשיא בוש האב נתפס כשהוא גונב מבט לשעון שלו בזמן העימות לבחירות ב-1992. האנחות שהוציא אל גור בעימות בשנת 2000 נתפסו כחוסר כבוד למועמד שמולו, ג'ורג' בוש הבן.

בדיקת עובדות

לא רק המועמדים יעמדו מתחת למיקרוסקופ הערב. מנחה העימות לסטר הולט, מחדשות אנ.בי.סי, יעמוד בפני לחץ עצום אל מול הציפיות לשמור על שליטה בעימות ושמירה על עמדה אובייקטיבית. לקראת העימות, אמר טראמפ שיהיה זה לא הולם אם הולט ינסה לבדוק עובדתית את הצהרות המועמדים בזמן אמת. בתגובה אמר הדובר של קלינטון כי אם לא יבדוק המנחה את העובדות, זה "יתן יתרון לא הוגן לטראמפ, מאחר והוא שקרן מלידה".

סוגיות מגדר

אין ספק כי הסוגיה מגדרית תהיה נוכחת בעימות הראשון בו משתתפת מועמדת אישה. במהלך הבחירות המקדימות, גילה טראמפ יכולת מועטה בהבנה ובהשתתפות בשיח שנותן מקום שווה לנשים. כשניסה לסגת מהערה פוגענית שאמר על המראה יריבתו של קרלי פיורינה, הוא אמר שיש לה "פרצוף יפה". קלינטון מוכנה לכך. כפי שאמרה מוקדם יותר השנה, "יש לי ניסיון רב בהתמודדות עם גברים שמאבדים כיוון בנוגע לדרך בה הם צריכים להתנהג או לדבר".

 מה ללבוש

אתם יכולים להגיד שזה שטחי, אבל אנשים הולכים לבחון היטב מה המועמדים ילבשו, במיוחד המועמדת, קלינטון. כששאל הקומיקאי זאק גליפיאנאקיס את קלינטון מה היא מתכוונת ללבוש, היא ענתה שאין לה מושג ונזפה בו על המוסר הכפול שלו. בנוגע ללבוש של טראמפ אמרה קלינטון: "אני מעריכה כי הוא ילבש את עניבת הכוח האדומה שלו". ברמז לדיון על האם טראמפ הוא גזען, השיב הקומיקאי: "או אולי את עניבת הכוח הלבנה שלו".

מה אחרי

גם אם תצפו בכל העימות, התוצאה שלו לא תהיה ברורה לחלוטין עד שיסתיים הקיבוע התקשורתי שלו. הניתוחים והקליפים שיזכו לבמה המרכזית לאחר האירוע יכולים להשפיע על מיליוני אנשים שלא צפו בעימות. ולמה לחכות שהעימות יסתיים? כבר במהלך האירוע, יתמלא פיד הטוויטר בכל הרגעים המשמעותיים, הרבה לפני שמישהו יצליח לעכל אותם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!