דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

שפעת העופות התגלתה בחוות לולים במועצת באר טוביה

הנגיף התגלה בחווה במושב אביגדור שבדרום הארץ | השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות בודדו את הלול, והחלו בפעולות הכנה לטיפול בחווה הנגועה המונה 9,500 תרנגולי הודו

לול תרנגולים בישראל, לתצלום אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: מאיה רונן)
לול תרנגולים בישראל, לתצלום אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: מאיה רונן)
מאיה רונן

שפעת עופות מסוג H5N1 אובחנה היום (שני) בלול תרנגולי הודו במושב אביגדור, במועצה האזורית באר טוביה. משרד החקלאות בודד את חוות הלולים הנגועה והטיל עליה הסגר על פי הנוהל.

עם קבלת תוצאת בדיקות מעבדה, המעידות על שפעת העופות בחוות הלולים המונה 9,500 תרנגולי הודו, השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות בודדו את החווה, והחלו בפעולות הכנה לטיפול בחווה הנגועה.

משמעות הטיפול היא המתה של כל התרנגולים במקום. כמו כן, המשרד מבצע ניטור בכל חוות הלולים באזור.

בכל אירועי שפעת העופות השנה היה מעורב נגיף מסוג H5N1 שהוא בעל יכולת הדבקה לבעלי חיים אחרים. מאז מרץ 2006, אז התגלו מקרים ראשונים של שפעת העופות בארץ, מתגלים מקרי שפעת כמעט בכל שנה. זהו המקרה החמישי בתקופה האחרונה.

נגיף שפעת העופות מועבר על-ידי עופות נודדים. חשיפה לעופות בר נשאים מאפשרת הדבקה של לולי עופות מסחריים. העופות הרגישים ביותר הם תרנגולות הודו לפיטום. בלול מסחרי שנדבק בנגיף ניתן לראות תמותה מהירה המתפשטת במשק תוך שעות ספורות בלבד.

חשוב לציין שהסיכון לתחלואה בבני אדם נמוך ביותר. משנת 2003 אירעו בכל העולם 694 מקרי הדבקה של בני אדם, רובם המכריע מתוך מגע הדוק עם עופות נגועים. לא תועדה בעולם העברה של שפעת העופות מאדם לאדם. יחד עם זאת, בגלל התחלואה הקשה ושיעורי התמותה הגבוהים בחולים שנדבקים (50% מהנדבקים), ננקטות דרכי מניעה מחמירות, הכוללות טיפול תרופתי מונע לעובדים בלול בו הייתה תחלואה בעופות, לעובדי המשחטה שטיפלו בעופות אלה ולעובדי המעבדות שבאו במגע עם דגימות חשודות. 

החשש משפעת העופות בבני אדם נובע מיכולת ההשתנות של נגיפי השפעת. כתוצאה משינויים אלו עלול להיווצר זן המדביק בני אדם בקלות רבה. בהעדר חיסון לבני אדם כנגד נגיפי העופות, עלולה להתרחש התפרצות שפעת עולמית וקטלנית.

משרד החקלאות קורא למגדלי עופות המשק, עופות חצר, ציפורי נוי וכן לולי חופש, להקפיד לפעול על פי הנחיות השירותים הווטרינרים, לשמור על הפרדה בין העופות שהם מגדלים לעופות בר, להחזיק את העופות בתוך מבנים אטומים לכניסת ציפורים ומכרסמים, ולמנוע שוטטותם בשטח פתוח כדי להקטין את סכנת ההידבקות. יש לדווח על מקרי תחלואה ותמותה בעופות לווטרינר המטפל, לווטרינר הרשותי ולשירותים הווטרינרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!