דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מאות עובדים ברשויות המקומיות מקבלים החלטות על עולם העבודה הישראלי

יו״ר הסתדרות המעו״ף: ״הקורונה כפתה שינויים מהותיים על עולם העבודה, ואנחנו מובילים פתרונות בשטח״ (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו״ר הסתדרות המעו״ף: ״הקורונה כפתה שינויים מהותיים על עולם העבודה, ואנחנו מובילים פתרונות בשטח״ (צילום: דוברות ההסתדרות)

כנס של הסתדרות המעו״ף מפגיש עובדים מכל קצוות החברה הישראלית להכשרה ולמידה | גיל בר טל, יו״ר הסתדרות המעו״ף שמאגדת רבע מיליון עובדים: ״הסמינר הוא מסורת ארוכת שנים. חשוב לנו להיפגש עם השטח, להחליף דעות, ולשמוע פתרונות שלא חשבנו עליהם״

אורן דגן

״יש מושג חדש שנקרא ׳ענוחה׳, שילב בין עבודה ומנוחה״, אומר יו״ר הסתדרות המעו״ף גיל בר טל, ״הקורונה כפתה שינויים מהותיים על עולם העבודה כמו טשטוש מוחלט בין וירטואלי לעבודה במשרד, ואנחנו מובילים פתרונות מתאימים בשטח״.

באחד מהכנסים הגדולים של העבודה המאורגנת בארץ, התכנסו מאות חברי ועדים מהרשויות המקומיות להכשרה ולמידה. בר טל, כיו״ר הארגון בו מאוגדות הרשויות יחד עם 250 אלף עובדים נוספים, מוביל את הכנס שמתקיים באילת, ונמשך 3 ימים.

גיל בר טל: ״חברי הוועדים הם סוכני המידע הטובים ביותר, וסוכני האכיפה הטובים ביותר״ (צילום: דוברות ההסתדרות)
גיל בר טל: ״חברי הוועדים הם סוכני המידע הטובים ביותר, וסוכני האכיפה הטובים ביותר״ (צילום: דוברות ההסתדרות)

בפתיחת הכנס שמתקיים באילת סקר יו״ר הסתדרות המעו״ף את השינויים המרכזיים שחלו בעולם העבודה הישראלי בעקבות מגפת הקורונה. הצורך ההולך וגדל בהסדרת העבודה מרחוק והיעלמות מקצועות לטובת רובוטים הם שתי דוגמאות.

"הסמינר של עובדי הרשויות המקומיות הוא מסורת ארוכת שנים", אומר בר טל, "חשוב לנו להיפגש באופן בלתי אמצעי עם השטח; להחליף דעות, לשמוע רעיונות אחרים ולענות על שאלות ממקור ראשון".

בכנס יש ייצוג הולם לכל החברה הישראלית, חברי ועדים ערבים ויהודים, דתיים וחילוניים, מכל רחבי הארץ. העובדים לא מתביישים לשאול שאלות קשות את הדוברים על הבמה וביניהם יו״ר ההסתדרות, יו״ר הסתדרות המעו״ף ונוספים.

מחקרים מראים שמקומות עבודה מאוגדים מפחיתים את אי השוויון והמידע זורם ביעילות בין המעסיקים לעובדים (צילום: דוברות ההסתדרות)
מחקרים מראים שמקומות עבודה מאוגדים מפחיתים את אי השוויון והמידע זורם ביעילות בין המעסיקים לעובדים (צילום: דוברות ההסתדרות)

הכנס כולל גם שולחנות עגולים עם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה בישראל, והכשרות מקצועיות לוועדים. בר טל מעדכן את הוועדים במהלך הכנס בהסכמים אליהם הגיעה ההסתדרות, ובבעיות שאין להן עדיין פתרון.

"הקורונה הביאה עלינו משבר שטרם נראה ברמה הבינלאומית והארצית״, אומר בר טל, ״הגבולות נסגרים והתחלואה עולה. עולם העבודה עובר שינוי מהותי, וצריך להבין שלא נחזור למצב שממנו נכנסו לקורונה. אנחנו כבר לא פועלים במרחב גיאוגרפי אלא מרחב וירטואלי-גלובאלי. אנשים עובדים מחו"ל, מהבית ומבית הקפה".

איך ההסתדרות נערכת לשינויים האלה בעולם העבודה?
"אני מוביל את ההערכות הזאת בהסתדרות המעו"ף. אנחנו פועלים במקצועיות, אוספים מידע, מסדרים את מרחב הבעיה ואת מרחב הפתרון. אני פועל עם משרד האוצר, השלטון המקומי והמעסיקים באופן ישיר ועקבי על מתן פתרונות.

״המפגש עם חברי הוועדים שנמצאים בכנס מאוד מועיל להיערכות הזו, הם סוכני המידע הטובים ביותר וגם סוכני האכיפה הטובים ביותר. הם לוקחים את מה שלמדו פה אל מקומות העבודה".

לדברי בר טל מחקרים מראים שמקומות עבודה מאוגדים מפחיתים את אי השוויון והמידע זורם ביעילות בין המעסיקים לעובדים.

״שמחתי בעיקר לשמוע על הבשורה עבור הסייעות״

העובדים המאוגדים במעו״ף נהנים משירותים שאינם רק איגוד מקצועי. "בד בבד עם פעילות האיגוד המקצועי אנחנו מקדמים את פעילויות הפנאי, הרווחה ואורח החיים הבריא של העובדים״, אומר בר טל, ״אנחנו מטיבים עם העובד ומקלים עליו. המגמה היא להקיף את חיי העובד גם בשעות שהוא לא בעבודה.

״אנחנו משתמשים בכוח המיקוח ובידע שלנו בשביל ליצור עבור העובדים הסכמי פנסיה, קרנות השתלמות ולהגדיל את כוח הקנייה. זה הכוח של עבודה מאורגנת״.

יו״ר ההסתדרות עדכן על עסקת החבילה במשק (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו״ר ההסתדרות עדכן על עסקת החבילה במשק (צילום: דוברות ההסתדרות)

בר-טל מקדיש חלק ניכר מהכנס לעיסוק בשכר הסייעות שמוגדר כאחד הנושאים הבוערים שעל הפרק. הסתדרות המעו״ף מובילה מתווה להתאמת אחוזי המשרה של הסייעות לשעות העבודה הריאליות, כך ש-100% משרה תקיף 35 שעות שבועיות.

"אנחנו עוסקים בזה יומם ולילה״, אומר בר טל, ״מטפלים בסייעות הגנים, בתי הספר והקשישים".

נאווה מינס (59), יו״ר הוועד של הרשות המקומית מעלה אפרים, עובדת כבר 28 שנים כסייעת בגן. היא נבחרה לפני 3 שנים לראשות הוועד במועצה, והגיעה בפעם הראשונה להשתתף בכנס המעו״ף.

״שמחתי בעיקר לשמוע על הבשורות עבור הסייעות״, אומרת מינס, ״זה צעד נכון שהיה צריך להיעשות מזמן. אני חושבת שצריך לתת לסייעות גם השתלמויות, זו עבודה חשובה מאוד. הבסיס של הילדים נוצר בדיוק בשנים הללו״.

הילה קניסטר בר דוד הציגה את פעילות העמותות לקידום מקצועי (צילום: דוברות ההסתדרות)
הילה קניסטר בר דוד הציגה את פעילות העמותות לקידום מקצועי (צילום: דוברות ההסתדרות)

מינס מספרת שביישוב שלה דווקא העובדים הצעירים מודעים מאוד להיותם חברי הסתדרות: ״הם יודעים בדיוק את הזכויות שלהם, ועומדים עליהם, ושואלים אותנו כוועד שאלות. הסתדרות המעו״ף עושה הרבה בשבילנו. העמותות עושות המון. אני כל הזמן אומרת לעובדים ׳תלכו לשחר און׳״.

מינס מתייחסת גם להעלאת שכר המינימום במשק עליה דיבר יו״ר ההסתדרות יום קודם לכן. ״נכון שזה עולה במהלך של כמה שנים וזה חבל״, אומרת מינס, ״אבל מצד שני זה עולה. מישהו עשה משהו. אפשר כל היום לדבר״.

״המשק עבר צונאמי״

בסמינר הופיע גם סמנכ"ל הכספים אדם בלומברג שסקר את התפתחות השכר ברשויות המקומיות בארבע השנים האחרונות. בלומברג הכריז על הקמת יחידת אכיפה עצמאית של ההסתדרות נגד גופים שמשלמים בחסר ביחס להסכמים הקיבוציים, בנוסף לגופי האכיפה הממשלתיים.

מנכ״לית העמותות לקידום חברתי ומקצועי מבית הסתדרות המעו״ף, הילה קניסטר בר-דוד, הציגה לראשי הוועדים את פעילות העמותות שמקיפה מאות אלפי חברים.

מנכ״ל ההסתדרות: ״אתם השראה לכל העובדים בהסתדרות״ (צילום: דוברות ההסתדרות)
מנכ״ל ההסתדרות: ״אתם השראה לכל העובדים בהסתדרות״ (צילום: דוברות ההסתדרות)

העמותות מוציאות לפועל בכל שנה עשרות סמינרים, כנסים, אירועים חברתיים והכשרות עבור העובדים. בין הפעילויות טיולים בחו״ל, סמינרים להעצמה נשית, קידום ספורט ואורח חיים בריא, התנדבות בקהילה ועוד.

מנכ"ל ההסתדרות ורמ״ט יו"ר ההסתדרות, עו"ד אופיר אלקלעי, פנה לנציגי המעו"ף ואמר שעבודתם היא השראה לכלל העובדים המאוגדים.

"אנחנו מנסים לשכפל את האווירה שמתקיימת פה לכל ההסתדרות", אמר אלקלעי, ופירט את כלל הפעילויות שההסתדרות מעניקה כיום לחבריה, חלקם שאובים מהמוסדות שהוקמו בהסתדרות המעו״ף כמו אפליקציית ׳עובדים בריא׳ לטיפוח אורח חיים ספורטיבי.

אחד הכנסים הגדולים של העבודה המאורגנת בישראל (צילום: דוברות ההסתדרות)
אחד הכנסים הגדולים של העבודה המאורגנת בישראל (צילום: דוברות ההסתדרות)

אלקלעי התייחס לעסקת החבילה שנחתמה במשק, ואמר: "ההסתדרות מעולם לא נאלצה להתמודד עם הקשיים איתם היא מתמודדת היום. משק שלם נסגר ביום אחד, ולמרות זאת לא פוטרו עובדים. ההסתדרות הצליחה לשמור על העובדים במהלך הצונאמי שעבר על המשק".

עו"ד זינב מנסור, מנכ"לית ׳מעוף לעמית׳, הציגה בכנס את השירותים החדשים שעומדים לשירות חברי המעו"ף וביניהם מסלולי לימודים, סבסוד מנויים לרשת הקאנטרי של ההסתדרות, שירותי רפואה משלימה ומסלול ביטוח בתנאים מועדפים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!