דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ראשי רשויות מזהירים: בניינים מתפרקים, לתושבים אין כסף לשפץ, וזה ייגמר באסון

35 בניינים פונו ברחבי הארץ מאז קריסת הבניין בחולון | תושבים מפונים מביתם ולא יכולים לממן שכר דירה, או להשתתף בשיפוץ הבניין. המצב חמור בעיקר בפריפרייה | ראש עיריית קרית שמונה: ״האדמה פה זזה״ | ח"כ ביטון: ״קדימון לאסון לאומי״

קריסת הבניין ברחוב סירלין בחולון (צילום: כיבוי והצלה)
קריסת הבניין ברחוב סירלין בחולון (צילום: כיבוי והצלה)
דוד טברסקי

ראשי רשויות לא מאמינים שתכנית ׳התחדשות עירונית׳ תיתן מענה למצוקות התושבים בפריפריה, ומזהירים שהם נותרים מופקרים לגורלם.

בדיון שנערך אתמול (שני) בוועדת הכלכלה, לראשונה אחרי קריסת הבניין בחולון, קראו ראשי הערים לטפל בדחיפות בבניינים הקורסים. על פי נתונים שנחשפו בוועדה, שירותי ההצלה נקראו למאות בדיקות דחופות של מבנים מאז המקרה בחולון, בספטמבר, ו-180 מבנים פונו בכל רחבי הארץ, בתוכם 35 בניינים.

ראש עיריית בית שמש ד"ר עליזה בלוך, וראש עיריית קרית שמונה אביחי שטרן, סיפרו שביישובים שלהם פונו עשרות משפחות מביתם לאחר צווי פינוי שהוצאו לבתים. למרות ביקורת שספגו מתושביהם, הם סיפרו שאין להם את הכלים לעשות דבר בעניין.

ראש העיר בית שמש ד"ר עליזה בלוך (צילום: הדס יום טוב)
ראש העיר בית שמש ד"ר עליזה בלוך (צילום: הדס יום טוב)

"אנחנו לא דומים למה שקורה בשאר הארץ", אמר ראש עיריית קרית שמונה בוועדה, ״המיקום הגאוגרפי של קרית שמונה מזיז את הקרקע עליה נמצאים הבניינים ללא הפסקה״.

לטענת שטרן, פינויים של עשרות בתים נוספים זה רק שאלה של זמן. בנוסף לכך, חדרי הביטחון בעיר שנבנו בשנות ה-70 וה-80, מתנתקים מהבניינים ומסכנים את הדיירים. "שווי הקרקע אצלנו הוא אפס בגלל שאנחנו אזור עדיפות לאומית״, אמר שטרן, ״אין תמריץ לאף קבלן להגיע. תמ"א לא רלוונטי לנו ורק ערבות של המדינה ליזמים תאפשר התחדשות״.

"אין מנוס מהתערבות תקציבית"

"אין לי לאן ללכת. עם הקצבה והנכות שיש לי אין לי מה לעשות", אמרה בוועדה ז'קלין הרוש, פנסיונרית שגרה מעל 60 שנה בדיור ציבורי, ורכשה את דירתה לפני 12 שנים מחברת עמידר. שכנים שלה כבר פונו ממהבניין שלהם בהמשך הרחוב, והיא חוששת לעתידה״ ״רכשתי דירה ישנה ומאז מצבה מחמיר, אין לי כסף לשפץ את הבניין״.

"משפחות בקרית שמונה משלמות כסף לקבלנים שיאשרו להם להישאר בבתים שלהם, בדירות שיכולות לקרוס להם על הראש״, אמרה ח"כ ענבר בזק (יש עתיד), שערכה סיור במבנים המסוכנים בשבוע האחרון. בזק גיבתה את ביקורתו של שטרן וטענה שלמדינה אין מנוס מלהתערב תקציבית בסוגיה.

בניין ברחוב שפרינצק, בקריית שמונה, שמיועד לפינוי (צילום: דוד טברסקי)
בניין ברחוב שפרינצק, בקריית שמונה, שמיועד לפינוי (צילום: דוד טברסקי)

מהדיון עולה שאין היום אף גוף שמתכלל את המענה לעיריות ולתושבים. משרד השיכון, משמש רק כרגולטור בסוגיות ההתחדשות העירונית וחסר בכלים לתת תמיכה לתושבים. הרשויות שלחו לדיירים בבניינים ישנים דרישות לתיקונים שהגיעו לעשרות אלפיי שקלים על חיזוק מבנה, בעוד שלרוב התושבים אין את האמצעים לעשות זאת.

"אנחנו בחירום, התחדשות עירונית תיקח הרבה מאוד זמן", אמרה ראש עיריית בית שמש, ״בעירייה קיבלנו החלטה לפנות את המבנים בסכנת קריסה מחשש לחיי התושבים, אבל המענה היחיד שאפשר לתת למפונים הוא במגבלות שירותי הרווחה. מדינת ישראל עודדה את האנשים לחיות בבית שמש אבל לא תחזקה את המבנים״.

בלוך אמרה שלמרות שבעירייה מזרזים תכניות פינוי-בינוי ולוחצים על היזמים לשלם שכר דירה לשוכרים, לא התקבל עדיין סיוע מטעם המדינה.

הבניין שקרס בחולון (צילום: הדס יום טוב)
הבניין שקרס בחולון (צילום: הדס יום טוב)

בקרית גת מובילים פיילוט חדש לפיו שליש מהמבנים שנבנו לפני עשרות שנים, וסומנו על ידי העירייה כבעייתים, יזכו לתמיכה תקציבית ישירה לצורך שיפוץ. ההשקעה נעשית היכן שהדיירים לא יכולים לממן זאת בעצמם.

"הקריסה בחולון עזרה לתושבים להבין שזה רציני ורובם לוקחים אחריות לבד על הבניינים", אמר ראש העיר, אבירם דהרי, ״הפיילוט מקיף כרגע 30 בניינים וממומן על ידי תקציבי העירייה ומקורות נוספים״.

יו"ר הועדה, ח"כ מיכאל ביטון, הבטיח לפנות לשר האוצר בדרישה להקצות עשרות מיליוני שקלים ייעודיים לשיפוי העיריות שיתחילו בפיילוטים דומים.

"האירועים עד עכשיו הם קדימון לאסון לאומי שעלול להתרגש עלינו", אמר ביטון בוועדה, ודרש מהממשלה והרשויות המקומיות למפות את כל המבנים שנבנו מאז קום המדינה ועד שנות ה-80.

ביטון קרא ליצור מסלול מהיר להתחדשות עירונית למבנים בסכנה, ולסייע תקציבית למשפחות מפונות על בסיס שינוי קריטריונים לסיוע בשכר דירה. ״צריך לתת מענה רחב לכלל המבנים שנבנו על ידי המדינה, כולל יצירת מערך ממשלתי אחיד, כנראה תחת משרד ראש הממשלה״, אמר ביטון, ״זוהי אחריות של המדינה שבנתה את המבנים ומכרה את הדירות לתושבים, הנכונות של המדינה קיימת – צריך לתקצב את זה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!