דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תושבי שכונת קרית משה ברחובות נאבקים: "המדינה שינתה תכנית ענק בלי התייעצות איתנו"

התכנית להתחדשות עירונית בשכונה, שנבנתה יחד עם התושבים, בוטלה ללא התראה מוקדמת | גבי גבייה, תושב השכונה: "יש פה אינטרסים כלכליים שמעלים חשדות, זה יתגלגל למאות מאבקים" | משרד השיכון: "התכנית התגלתה כמורכבת ולא יעילה, פועלים למציאת פתרונות"

גבי גבייה, תושב שכונת קרית משה ברחובות. "מדובר בהליך פוגעני שמבודד תושבים" (צילום: דוד טברסקי)
גבי גבייה, תושב שכונת קרית משה ברחובות. "מדובר בהליך פוגעני שמבודד תושבים" (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

תושבי שכונת קרית משה ברחובות יוצאים למאבק מול העירייה ומשרד השיכון על התכנית להתחדשות עירונית בשכונתם. התושבים בשכונה, המורכבת בעיקר מעולים מאתיופיה וארצות ברית המועצות לשעבר, עמלו במשך שמונה שנים על תכנית שאפתנית; אך לטענתם, בגלל אינטרסים כלכליים של היזמים, וללא הסבר מצד העירייה או משרד השיכון, היא נמצאת בסכנת ביטול.

ייחודה של התכנית עמד סביב עקרון ההסכמה – פינוי כללי של כלל תושבי השכונה במתכונת של 'מפתח תמורת מפתח', כ-1,300 משפחות יעברו לדירות חדשות שייבנו ליד השכונה, ולאחר שתקום שכונה חדשה על חורבות הישנה, תהיה להם הזדמנות לקבל דירה חדשה במיקום הישן, או להישאר בדירה שכבר קיבלו. אך משרד השיכון חזר בו מהעיקרון הזה, ועיריית רחובות אישרה בשבועות האחרונים תכנית 'פינוי בינוי' רגילה, שבה התושבים יפנו את ביתם שייהרס ויגורו בדירה שכורה עד להקמת הבניין החדש.

"שינו תכנית ענק בלי התרעה מוקדמת, ובלי התייעצות עם התושבים"

שר האוצר לשעבר, משה כחלון, יזם בשנת 2015 ביחד עם המנהלת להתחדשות עירונית במשרד השיכון, שבראשו עמד בזמנו יואב גלנט, תכנית גג ענקית להתחדשות עירונית במתכונת של 'בינוי-פינוי' בשלוש שכונות בהן מקבץ גדול של עולים: שכונת דורה בנתניה, רמת אליהו בראשון לציון וקריית משה ברחובות. בכל אחת מהשכונות הוקמה מנהלת להתחדשות עירונית שגיבשה בשיתוף התושבים מתווה למהלך.

"הייתה פה מחשבה חברתית שרואה קהילה", מספר ל'דבר' גבי גבייה (37), תושב השכונה מאז שהגיע אליה כילד בשנות התשעים. "התכנית נתנה לנו לבחור את היזם, את עורך הדין, ואת האפשרות לחזור לדירה החדשה שתיבנה".

גבייה, חבר בהנהגת השכונה תכנן ביחד עם שכניו ובשיתוף פעולה עם המנהלת במשך שנים, בהתנדבות מלאה, את התכנית השאפתנית. הנהגת השכונה מורכבת מצוות של שבעה נציגים, נציגי המתחמים השונים המרכיבים את השכונה, שדואגים לייצג את האינטרס שלהם מול המנהלת. "בהתחלה הייתה תכנית שהמדינה הביאה, אבל היא כשלה כי לא הייתה נציגות, ניצלו את העובדה שאנחנו לא מאורגנים", מספר גבייה.

שכונת קרית משה ברחובות (צילום: דוד טברסקי)
שכונת קרית משה ברחובות (צילום: דוד טברסקי)

שותפות הפעולה בין הנציגות המאורגנת והרשויות הניבה תוצר יוצא דופן – תכנית 'בינוי-פינוי' בגיבוי חברתי מלא לאלפיי תושבי השכונה, שמעל מחצית מהם מבוגרים. "בתי הכנסת, הגנים, בתי הספר והמרכזים הקהילתיים היו צריכים לעבור לשכונה החדשה, כמו שהם", אומר גבייה בגאווה.

השכונה החדשה שהובטחה לתושבים הייתה צריכה לקום על 'שטח השלמה' – שטח ריק שהוקצה בדרום העיר, בגבול עם כביש 411, עליו עתידה להיבנות שכונה של 1,300 יחידות דיור, שתכיל את המשפחות.

כאשר התושבים יפונו, במקום המבנים הישנים של קריית משה, שנבנתה כשכונת קולטת למעברות בשנות ה-50, עתידה לקום שכונה של 9,000 יחידות דיור. "שטח ההשלמה בא לענות על הצורך שלנו לוודאות לקהילה", אומר גבייה. "זה תכנית ששומרת על הקהילה, היא משחררת את התושבים מלהתעסק בלהתנייד ממקום למקום". אגב, גם ליזמים ישנו רווח בהסכמים, כפי שנקבעו בין הצדדים, שכן התאפשרה להם וודאות שיוכלו לפנות את כל התושבים ללא התנגדות, לגייס הון באופן יעיל ולבנות שכונה חדשה.

לטענת הנהגת השכונה, החלטת הממשלה נתנה תקציבים להתחדשות עירונית שיצרה מנהלות מיוחדות לקיים את המו"מ מול התושבים והתקציבים נמצאים במשרד השיכון גם היום. אך באוקטובר האחרון, ללא הודעה מוקדמת ולהפתעת התושבים, נציגי המנהלת סיפרו לתושבים שהיא תיסגר.

"נציגי העירייה הגיעו להנהגה ואמרו להם שהתכניות השתנו", אומר גבייה. לדבריו, הנציגים סיפרו שהתקבלה החלטה שהשטח השלמה שעליו יועדה לקום השכונה אליה יעברו התושבים, תעבור לידי חברה ציבורית בבעלות עירית רחובות במכרז של כל המרבה במחיר וחלק מהכספים מרווחי מכירת הקרקעות יעברו לידי מנהלת חדשה, שתקדם תכנית פינוי-בינוי סטנדרטית, במקום תכנית הבינוי-פינוי שנוצרה בשותפות עם התושבים.

במשרד השיכון אמרו ל'דבר' ביחס להקמת המנהלת החדשה ש"המנהלת מועברת במסגרת ההסכם לחברה לפיתוח רחובות, חברה בבעלות עירונית מלאה וזאת משיקולי יעילות הפעלה. החברה היא חברה ציבורית בבעלות עיריית רחובות, אין כל הפרטה או שינוי באופן מימון המנהלת והפעלתה.

"אין לנו שום ודאות, הם שינו תכנית ענק בלי התרעה מוקדמת ובלי התייעצות עם התושבים", אומר גבייה ומסביר שבמצב הנוכחי, המו"מ של התושבים מול היזמים יעבור מעין הפרטה, כך שכל דייר ובניין יצטרכו להגיע להסכם מול היזם. "זה הפוך לחלוטין ממה שתכננו, תוך עבודה מאומצת של שנים יצרנו תכנית שחושבת התחדשות חברתית שעכשיו הופכת לתכנית כלכלית בלבד. במה שהם מציעים יהיה לנו הרבה יותר קשה לשכנע את התושבים, ועכשיו זה יתגלגל למאות מאבקים".

"יש פה שילוב של אינטרסים כלכליים שמעלים חשדות"

קבוצה של תושבים יצאה לפני חודש להפגנה ראשונה ובשבוע שעבר תכננו להתכנס להפגנה מתואמת מול בניין העירייה, אך שעה לפני ההתכנסות בהנהגה קיבלו תמונות של עשרות שוטרים והחליטו להימנע מההפגנה מחשש לאלימות ופרובוקציות מצד השוטרים.

לדברי גבייה, השינוי בהתנהלות קרה כחלק משינוי בהחלטת ממשלה בנוגע לתכנית והוא מגובה על ידי העירייה, לטענתו מאינטרסים פסולים. "לא יכול להיות שהוחלט הסכם לפני חמש שנים, עם כסף שנתן משרד השיכון – ועכשיו משנים, יש פה שילוב של אינטרסים כלכליים שמעלים חשדות לגבי הכוונות האמיתיות של יוזמי התכנית".

הנהגת השכונה מדגישה שאין לה כל התנגדות להסכם הגג, אדרבא, לאורך השנים היחסים בין התושבים לעירייה והמנהלת היו תקינים והניבו הסכמה רחבה אלא עכשיו, עולה תחושה של בגידה באמון. "בתכניות פינוי-בינוי דמי השכירות שמעניקים לתושבים לא עוזרים להם בשאר ההוצאות, חיפוש הבתים והתאקלמות למקום חדש", מוסיף גבייה. "מדובר פה בהליך פוגעני שמבודד תושבים בלי שום הבטחה לכמה זמן כל התהליך ייקח".

משרד השיכון: "פועלים לגיבוש פתרון למעבר חלק מהתושבים לקרקע המשלימה"

במשרד הבינוי והשיכון אמרו בתגובה לפניית 'דבר' שרבים מהתושבים בשכונה אינם מעוניינים לעבור לבתים בקרקע המשלימה, והפתרון הזה התגלה כ"מורכב ולא יעיל". עם זאת, במשרד פועלים לגיבוש פתרון לתושבים שיהיו מעוניינים לעבור לקרקע המשלימה.

"התכנית לקריית משה קודמה על ידי משרד הבינוי והשיכון, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית יחד עם עיריית רחובות, תוך הליכים מעמיקים של שיתוף הציבור, כולל קורסים והכשרות בתחום לקבוצה של פעילים. נכון למועד קידום התכנית אכן דובר על הליך של הקצאת קרקע משלימה, שתאפשר בינוי-פינוי, כלומר מעבר ישיר לדירות החדשות, ללא צורך בהשכרת דירות.

"עם זאת, לאור העובדה שחלק בלתי מבוטל מהדיירים הביעו רצון להישאר באזור הוותיק של השכונה, בסמיכות למוסדות הציבור ולמוקדי תרבות שכונתיים, עלה כי רק כ 50% מהדיירים מעוניינים לעבור לבנייה החדשה בקרקע המשלימה. גם סקרים שנעשו בתקופה האחרונה ע"י המנהלת השכונתית, הראו מגמה דומה ויותר דיירים ביקשו להישאר באזור הוותיק, לעומת אלה שהעדיפו לעבור לקרקע המשלימה. רבים טרם קיבלו החלטה.

"עוד נציין כי המעבר למנגנון החדש, שבמסגרתו עושים שימוש בהכנסות מתקבולי השיווק, נקבע לפני חודשים ספורים בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל. ההחלטה התקבלה לאחר שנמצא כי במנגנון של הקצאת קרקע משלימה בשכונה חדשה יש מורכבות רבה, חוסר יעילות, התמשכות הליכי ביצוע וחשש שלא יינתן מענה ל-100% מהדירות הקיימות בשכונה.

"יחד עם זאת, בעקבות פניית העירייה בנושא, פועלים משרד הבינוי והשיכון, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ורשות מקרקעי ישראל בתיאום עם העירייה לגיבוש פתרון שיאפשר מעבר של חלק מהתושבים, שיבחרו בכך, לדירות בקרקע המשלימה. מודל הפתרון ייקבע במקביל לתחילת השיווקים בהתאם למנגנון החדש."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!