דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

למידה רגשית והכשרות למורים: שאשא ביטון הציגה תכנית למניעת אלימות במערכת החינוך

התכנית שתוקצבה ב-438 מיליון שקלים כוללת תגבור של שעות הייעוץ לתלמידים, ומתן אפשרות לבתי הספר לבחור כלים ופעילויות לחיזוק החוסן הרגשי | המשרד יפתח קווי סיוע טלפוניים לעובדי חינוך ולהורים

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון (צילום: אוליבר פיטוסי / פלאש 90)
שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון (צילום: אוליבר פיטוסי / פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

משרד החינוך יקצה כ-438 מיליון שקלים לתכנית למניעת אלימות – כך הודיעה היום (רביעי) השרה יפעת שאשא ביטון. לפי הודעת השרה, התכנית ששמה יהיה 'לא מרימים ידיים – באים בטוב' תכלול הקצאת כ-30 מיליון שקלים לתגבור שעות ייעוץ בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים. בנוסף, 180 מיליון שקלים יוקצו לסל שקלי גמיש שיקבלו כל בתי הספר, באמצעותו הם יוכלו לרכוש שירותים ולשלב מומחים ויועצים חיצוניים. המשרד יפעיל גם קווי תמיכה לאנשי חינוך ולהורים.

במסגרת התכנית הועברו במהלך החודש האחרון258מיליון שקלים לטובת תגבור שעות הייעוץ, ימי הדרכה, אימון צוותים לשעת חירום, תקציב תוספתי לשירות הפסיכולוגי ייעוצי והכשרות בתחום הרגשי חברתי. 180 מיליון שקלים הנוספים אשר יוקצו בקרוב לבתי הספר יהוו תקציב שקלי גמיש במסגרתו הם יוכלו לרכוש שירותים שונים שעונים שלהם על הצרכים. להלן חלוקת התקציב. 123 מיליון שקלים יוקצו לבתי ספר יסודיים, 27 מיליון שקלים יוקצו לבתי ספר בחטיבה העליונה, ו-30 מיליון שקלים לתגבור שעות הייעוץ לתלמידים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים.

במשרד אמרו שהתכנית גובשה על רקע עלייה חדה באירועי האלימות, שפקדו את מערכת החינוך בתקופה האחרונה, ולאור בחירת המשרד להתמקד השנה באופן מיוחד בהיבטים הרגשיים והחברתיים של התלמידים. לפי הודעת המשרד, משבר הקורונה מקשה על התלמידים להסתגל ללמידה רצופה וחלה עליה חדה במצוקות הרגשיות והחברתיות שלהם. כמו-כן, נרשמה ירידה ברמת החוסן הרגשי שלהם. בשירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך קושרים בין הניתוק הרגשי של התלמידים לבין העלייה באירועי האלימות, ולכן חלק ניכר מהתכנית יתמקד במענים לקשר זה.

למידה רגשית חברתית לתלמידים והשתלמויות למורים

במסגרת הסל הגמיש בתי הספר יוכלו לבחור מספר מענים חינוכיים שיתמקדו בשלוש זירות: מורים, תלמידים והורים, לצד מהלכים כלל ארציים של המשרד בתחומים אלו.

במסגרת הפעולות שמתמקדות בתלמידים יוכלו בתי הספר להקצות שעה שבועית לטובת פעילות רגשית חברתית; להקצות שעה שבועית לטובת פעילות גופנית להפגת המתח והפחתת הלחץ; לשלב למידה רגשית חברתית בתחומי הדעת; להקצות חלק מהשיעורים הפרטניים לשיחות אישיות עם תלמידים; ולהעניק טיפוליים פסיכולוגים פרטניים או קבוצתיים לתלמידים.

בפעולות המתמקדות במנהלים ובצוותי חינוך יוכלו בתי הספר להקצות למורים 10 מפגשים עם איש מקצוע לחיזוק החוסן הרגשי להקצות למנהלים 30 מפגשים על ידי מכון 'אבני ראשה', הפועל בשיתוף משרד החינוך, לצורך ליווי ותמיכה. בנוסף ייפתח קו סיוע רגשי לאנשי החינוך בטלפון 6552*. הקו יפעל בימים א-ה, בשעות 8:00-20:00, בימי שישי 8:00-14:00

בנוסף, עד מרץ 2022 יתבצעו התאמות בחוזר מנכ"ל אקלים בדגש על מצבי קונפליקט ואלימות, תוך הרחבת טווח התגובה והדגשת חשיבות הגיבוי לצוות החינוכי.

 בפעולות המתמקדות בציבור ההורים יוכלו בתי הספר לקיים הרצאות שבועיות מקוונות של יועצים פסיכולוגים ומדריכים מומחים והרצאות וסדנאות במוסדות החינוך.

בנוסף, יפעל קו סיוע רגשי להורים בטלפון 6552*. הקו יפעל בימים א-ה, בשעות 8:00-20:00, בימי שישי 8:00-14:00

בהצגת התכנית בשיחת זום למאות מנהלי בתי ספר אמרה שאשא ביטון: "בתי הספר צריכים להיות סביבה מוגנת ותומכת ולא זירה של אלימות ופחד. זו המחוייבות שלנו
לתלמידות, לתלמידים ולצוותים החינוכיים, וזו מטרת התוכנית – לעקור את האלימות והבריונות ממערכת החינוך. השנתיים האחרונות הביאו עמן גם הקצנה של מצוקות ואתה גם הקצנה של התנהגויות אלימות. כעת הגיעה שעת המבחן שלנו – למגר את האלימות ולאפשר לכל תלמידה ותלמיד סביבת לימודים מעצימה ומוגנת."

לדברי שאשא ביטון, "המאבק הזה הוא מאבק על דור העתיד של מדינת ישראל, כי אם נכשל במשימה החשובה הזו, נכשל בלתת לתלמידים את האפשרות לצמוח. מי שחש מאוים או מפוחד, לא יצליח למצות את מלוא הפוטנציאל שלו. גם מי שנוהג באלימות גם הוא קורבן של מערכת שלא מקשיבה לו מספיק ושנכשלת בלתת מענה למצוקות שמביאות אותו להתנהגות האלימה".

שאשא ביטון ציינה ש"אנחנו משקיעים 438 מיליון שקלים בשורה של פעולות ופרויקטים שמטרתם אחת – לייצר סביבת לימודים בטוחה ולתת מענה למצוקות ולקשיים של  התלמידות והתלמידים. מערכת החינוך תיתן גיבוי, תמיכה וליווי מרביים לכל נשות ואנשי החינוך שבה, לצד הכלים הנדרשים להתמודדות. רק ביחד, עם כל שותפינו בהם גם ההורים והרשויות המקומיות נוכל להחזיר את הילדים והנוער לשגרה הטובה והבריאה שכל כך נחוצה ומגיעה להם."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!