דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

האיחוד האירופי נגד כלכלת הפלטפורמות: ״אפליקציה תוכר כמעסיק״

הנציבות האירופית הכריזה על שורה של הנחיות שיסדירו את העסקתם של עובדי הפלטפורמות ויבטיחו את זכויותיהם | גם ישראל, שבה נמשך הדיון בתביעה הייצוגית נגד וולט, צפויה להיות מושפעת מהמהלך

שליח וולט (צילום אילוסטרציה: PM/POSTIMEES GRUPP via Reuters Connect)
שליח וולט (צילום אילוסטרציה: PM/POSTIMEES GRUPP via Reuters Connect)
הדס יום טוב

תכנית פעולה להסדרת מעמדם של עובדי כלכלת הפלטפורמה הוצגה היום (חמישי) על ידי הנציבות האירופית, הרשות המבצעת של האיחוד האירופי והיוזמת של מרבית חוקיו. הנציבות פרסמה את ההחלטות לאחר התייעצות נרחבת עם איגודי עובדים ביבשת ועם חברות פלטפורמה שפועלות בה, והכריזה שב-2022 יוקם משרד אירופי מיוחד לענייני עבודה בפלטפורמות.

אלה עיקרי התכנית של הנציבות:

  1. פלטפורמה שעומדת בשניים מתוך חמשת מבחני התעסוקה לפי ההצעה תוגדר כמעסיקה, ועובדיה יהיו זכאים לזכויות עובדים, הפרשות וזכויות סוציאליות כחוק במדינה. אם פלטפורמה רוצה לטעון שהיא אינה מעסיקה, עליה להוכיח שאינה עומדת במבחני התעסוקה בפני בתי הדין.
  1. על פלטפורמות להגדיר את מקום העבודה ואת תפקיד העובדים, לאסוף מידע ארגוני ולספור את העובדים תחתיהן עבור הרשויות.
  2. כל העובדים צריכים להכיר את תפקידם ואת תנאיהם, ויש לנהל מדיניות שקיפות על שכרם. על החברה לדאוג לכך שכל עובד יוכל לתקשר עם אדם במהלך עבודתו ולקבל הערכות. הפלטפורמות ועובדיהן יקבלו הגנה בכל הנוגע לשימוש בניהול אלגוריתמי באמצעות מערכות אוטומטיות שתומכות או מחליפות פונקציות ניהוליות בעבודה.
  3. עובדי הפלטפורמות יוכלו להתאגד, להקים איגודי עובדים ולהצטרף לאיגודי גג קיימים. לעובדים חייבת להיות אופציה לתקשר אחד עם השני, ועל החברה להבטיח זאת.
  4. פלטפורמות יידרשו לשקיפות מול העובדים לגבי שימוש במערכות ניטור וקבלת החלטות אוטומטיות בנוגע להערכת ביצועי העבודה של עובדי הפלטפורמה באמצעים אלקטרוניים, ולשקיפות מול העובדים לגבי החלטות המשפיעות באופן משמעותי על תנאי העבודה והודעה על כל שינוי במשימות, התעסוקה או הרווח שלהם.

פלטפורמות הממלאות לפחות שניים מהסעיפים הבאים יוגדרו כמעסיקות:

  1. קביעת התגמול עבור עבודה או קביעה של גבול עליון לתגמול
  2. חיוב העובד לכבד כללים מחייבים ספציפיים בכל הנוגע למראה החיצוני, להתנהגות כלפי מקבל השירות או לביצוע העבודה.
  3. פיקוח על ביצוע העבודה או אימות טיב תוצאות העבודה לרבות באמצעים אלקטרוניים
  4. הגבלת החופש של העובד, לרבות באמצעות סנקציות, לארגן את עבודתו, בפרט את שיקול הדעת לבחור את שעות העבודה או תקופות ההיעדרות, לקבל או לסרב למשימות או להשתמש בקבלני משנה או מחליפים
  5. הגבלה של העובד על האפשרות לבנות בסיס לקוחות או לבצע עבודה עבור צד שלישי כלשהו.

עיקרי התכנית הוצגו על ידי ולדיס דומברובסקיס, סגן נשיא בכיר בנציבות וראש ממשלת לטביה לשעבר, וניקולא שמיט, הממונה על עבודה וזכויות סוציאליות בנציבות, במסיבת עיתונאים מבית הנציבות בבריסל, בלגיה.

בנוסף השיקה הנציבות טיוטה של קווים מנחים להחלת דיני התחרות של האיחוד האירופי על הסכמים קיבוציים של עצמאים בודדים, כלומר, אנשים שעובדים לגמרי בעצמם ואינם מעסיקים אחרים.

הנחיות הנציבות ניתנות לאחר שמאז פרוץ נגיף הקורונה וגידול מספר העובדים בפלטפורמות, בתי דין רבים לעבודה במדינות האיחוד, בהן יוון, בריטניה, ספרד, איטליה, הולנד ועוד, הסדירו בצורות שונות את מעמדם של עובדי הפלטפורמות, החילו על החברות חובה להעסיקם בתנאי עבודה מלאים או החילו על החברות חובת הפרשה לפנסיה, חובת תשלום שכר מינימום וחובת הסדרת זכויות סוציאליות נוספות לעובדיהן. בכמה מדינות, בהן גרמניה, אף נחקקו חוקים בנושא.

לובי של חברות הפלטפורמה ניסה למתן את המהלך

שמיט הכריז בפברואר האחרון שהנציבות תחל בהליך גיבוש עמדה בנושא זכויותיהם של עובדי הפלטפורמות. "אנחנו רוצים שלעובדי הפלטפורמה תהיה גישה לאותן זכויות כמו כל העובדים האחרים, ללא קשר למעמדם", אמר אז.

בחודשים האחרונים חברות הפלטפורמה פועלות במרץ כדי להשפיע על ההחלטות. לפי דיווח בעיתון הכלכלי פייננשל טיימס, לובי נרחב מטעם חברות הפלטפורמה באירופה, שפועל הן בממשלות המדינות החברות באיחוד והן בנציבות עצמה, ניסה ללחוץ על מקבלי ההחלטות. לפני כשבועיים פורסמה "אזהרה" שבהעסקת העובדים החברות יפסידו 4.5 מיליארד אירו בשנה, וכ-250 אלף מעובדי פלטפורמות משלוחי המזון באירופה יתפטרו אם ייאלצו לעבוד במסגרת יחסי עבודה מלאים, ויהוו נטל על המדינות ועל האיחוד.

כתב פייננשל טיימס חוויאר אספינוזה כתב לפני כשבועיים שגוף הסחר EU Move, שמייצג חברות פלטפורמה בתחום ההיסעים שפועלות בגוש, כמו אובר ו-Free Now, פרסם נייר עמדה לקראת החלטות הנציבות, שבו נכתב ש"פלטפורמות הסעות יהיו מוכנות לתמוך בשיפור תנאי העבודה של עובדי הפלטפורמה, אבל יצירת אי-ודאות משפטית תוביל לצמצום הזדמנויות עבודה למאות אלפי עובדי הפלטפורמה ברחבי אירופה".

אולם נראה שניסיונותיהן של החברות למתן את ההחלטה לא צלחו במיוחד. למרות דאגותיהן של החברות, מספר העובדים בפלטפורמת ההיסעים אובר בבריטניה, שנאלצה להעסיק את כל עובדיה במסגרת תנאי עבודה מלאים ביוני האחרון על ידי בית המפשט העליון במדינה, לא השתנה מאז ועומד עדיין על כ-70 אלף, פעילות החברה עלתה, והיא אף פרסמה שהיא מגייסת בימים אלו כ-20 אלף נהגים נוספים.

"אנחנו לא רוצים שהטכנולוגיה הזו תספק עבודות נצלניות, שבהן עובדים אנשים רק כי אין להם ברירה. אנחנו רוצים שהטכנולוגיה הזו תיטיב עם העובדים ותייצר עבודות טובות ואיכותיות", אמר שמיט, והוסיף שצריכה להיות תחרות הוגנת בין סוגים שונים של חברות ובין עובדים בתפקידים דומים בכלכלה הקלאסית ובכלכלת הפלטפורמה.

"אנחנו יודעים שעובדים בפלטפורמות מעריכים את הגמישות, והתכנית שלנו לא מתכוונת לסיים את האפשרויות לעבודות גמישות. אפשר להעריך את התחרות, ליהנות מגמישות וגם לקבל זכויות סוציאליות, הגנה מפני תאונות ושכר הוגן".

דומברובסקיס הדגיש שעולם העבודה משתנה במהירות, דבר שמביא הרבה הזדמנויות, אבל גם אתגרים וסיכונים. "אנשים הם הלב של המודלים העסקיים החדשים האלה, והם זכאים לזכויות עבודה ולייצוג הולם". הוא ציין שיותר מ-28 מיליון אנשים עובדים כיום תחת פלטפורמות ברחבי אירופה, וב-2025 המספר הזה צפוי להגיע ל-43 מיליון.

"הפלטפורמות מביאות איתן גמישות והזדמנויות עסקיות רבות הן לעובדים והן ללקוחות, אולם הזדמנויות אלה לא מיתרגמות אוטומטית לעבודות איכותיות עם מלוא זכויות ועם שכר הוגן. לכן אנחנו מפרסמים היום תכנית פעולה, כדי להחיל הסדרה וחוקי עבודה על כל הפלטפורמות שפועלות בגבולות האיחוד האירופי".

לאחר שפורסמו ההנחיות, ידונו בהן הפרלמנט האירופי והמועצה האירופית. לאחר אימוצן, יהיו למדינות החברות שנתיים להחיל את ההנחיה לחוק הלאומי. טיוטת ההנחיות ליישום דיני התחרות של האיחוד האירופי תעבור התייעצות ציבורית בת שמונה שבועות כדי לאסוף משוב מבעלי עניין.

יש להניח שהנחיות הנציבות ישפיעו על התחום גם בישראל, בשל המשך הדיון בתביעה הייצוגית נגד ענקית המשלוחים וולט, שמקיימת עם שליחיה קשרים דומים, והמשך הדיון בנושא בוועדת העבודה והרווחה בכנסת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!