דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

החקלאים בהודו הפגינו שנה שלמה נגד רפורמה ממשלתית, הם חוזרים הביתה כמנצחים

עשרות אלפים פינו את אתרי המחאה במאולתרים בהם חיו בפאתי הבירה אחרי שהממשלה ביטלה חקיקה שלטענתם פגעה משמעותית בהכנסותיהם | אחד המוחים: "החקלאים הצילו את הדמוקרטיה. זה היה מאבק על צדק"

חקלאי הודי מחלק ממתקים לחקלאים שעוזבים אתר מחאה מחוץ לניו דלהי בדרך הביתה. (צילום: AP Photo/Altaf Qadri)
חקלאי הודי מחלק ממתקים לחקלאים שעוזבים אתר מחאה מחוץ לניו דלהי בדרך הביתה. (צילום: AP Photo/Altaf Qadri)

עשרות אלפי חקלאים הודים מאושרים פינו היום (שבת) את אתרי המחאה בפאתי הבירה ניו דלהי והחלו לחזור לבתיהם אחרי שנה שלמה של הפגנות נגד רפורמות בחקלאות שאישרה הממשלה. המוחים חוזרים הביתה אחרי שממשלתו של נרנדרה מודי החליטה, בצעד נדיר, לסגת מהחלטתה ולבטל את הרפורמות.

חקלאים החלו לפרק את המגורים הארעיים שהקימו בנקודות המחאה הרבות ופינו מקטעים ארוכים בכבישים שמקיפים את הבירה, בהם גרו מאז נובמבר בשנה שעברה. מאות מהם נופפו בדגלים ירוקים ולבנים וחגגו את הניצחון שלהם בריקוד על הטרקטורים, הג'יפים והמכוניות שנשאו אותם הביתה.

"החקלאים הצילו את הדמוקרטיה. זה היה מאבק על צדק", אמר נגנדרה סינג, אחד המוחים.

בחודש שעבר, אחרי שנה בה התעקש שהצעדים בהם נקטה הממשלה יטיבו עם החקלאים, הודיע מודי במפתיע כי הוא מבטל את הרפורמות. הצעת חוק לביטול החקיקה שעגינה את הרפורמות אושרה רשמית בפרלמנט כבר ב-30 בנובמבר, אבל החקלאים לא פינו את אתרי המחאה ואמרו שימשיכו להפגין עד שמההמשלה תסכים לשאר הדרישות שלהם. בין היתר דרשו החקלאים מחיר קבוע למספר יבולים מרכזיים וביטול כתבי האישום הפליליים נגד המוחים.

ביום חמישי האחרון הודיעה הממשלה על הקמת ועדה שתבחן את הדרישות הנוספות.

ממשלתו של מודי התעקשה, כאמור, שהחקיקה בנושא הייתה נחוצה כדי להפוך את החקלאות בהודו למודרנית יותר ושהיא תוביל לשוק נטול רגולציה עם שליטה רחבה יותר של השוק הפרטי על החקלאות.

החקלאים טענו שהחוקים יורידו משמעותית את הכנסותיהם ותשאיר אותם נתונים לרחמיהם של תאגידי ענק. במחאה, הם דרשו ביטול מוחלט של החוקים.

הם דרשו גם שמהממשלה תבטיח את המחיר שיקבלו עבור יבולים חיוניים, כמו חיטה ואורז. נכון להיום, הרוב המכריע של החקלאים בהודו מוכרים רק לשווקים שאושרו על ידי הממשלה ובמחיר קבוע.

החקלאים הם אחת מקבוצות המצביעים המשפיעות ביותר בהודו, והחלטת מודי להיענות לדרישה המרכזית שלהם באה לפני הבחירות שייערכו בתחילת השנה הבאה במספר מדינות מפתח כמו אוטאר פראדש ואוטאר פראדש. שתי מדינות עם ייצור משמעותי של יבולים חקלאיים שמפלגתו של ראש הממשלה מקווה לרשום הישגים נאים בבחירות.

פרשנים פוליטיים בהודו אומרים שהבחירות המתקרבות היו הסיבה העיקרית לצעד המפתיע של הממשלה, אבל מוקדם מדי לקבוע אם זה יישא פירות.

מודי התנצל בפני החקלאים  אבל רק אחרי שהשתמש בצעדים דיקטטוריים. קראו לנו טרוריסטים. הוא השתחווה בפני המוחים בגלל הבחירות שמתקרבות", אמר ג'אגרן, חקלאי נוסף שהשתתף במחאה ומשתמש בשם פרטי בלבד.

בהתחלה ניסתה ממשלתו של מודי לערער את האמינות של המפגינים, רובם חקלאים סיקים, על ידי הטענה שהמחאה שלהם לא מונעת מדאגה לפרנסתם אלא מלאומנית דתית. מספר בכירים במפלגתו של מודי כינו אותם "קאליסטנים", על שם תנועה שקוראת להקמת מולדת סיקית ריבונית בשטח הודו.

אבל ההאשמות האלה פגעו דווקא בממשלה בגלל שהן רק הוסיפו לזעם של החקלאים ותומכיהם.

המחאות זכו לתמיכה מכל רחבי העולם והפכו לאתגר הקשה ביותר איתו התמודדה ממשלתו של מודי מאז שנכנסה לשלטון ב-2014.

מרבית המחאות היו שקטות, אבל ב-26 בינואר התפרצו עימותים אלימים כשאלפי חקלאים השתלטו לזמן קצר על המצודה האדומה בניו דלהי, אחד הסמלים הלאומיים הבולטים במדינה ואתר מורשת בינלאומי. חקלאי אחד לפחות נהרג באירוע ומספר מוחים ושוטרים נפצעו.

מנהיגי החקלאים טוענים שיותר מ-500 בני אדם מתו במהלך המחאה. חלקם התאבדו, חלקם קפאו במזג האוויר החורפי חלקם נפטרו מקורונה. החקלאים דורשים שהממשלה תיתן לכל אחת ממשפחות המתים פיצוי בגובה 500 אלף רופי (כ-20.4 אלף שקלים). הממשלה טוענת שאין לה נתונים רשמיים על מספר מקרי המוות בתנועת המחאה.

המנהיגים אמרו שהם יבחנו בחודש הבא את הצעדים בהם תנקוט הממשלה, ועל הסיס זה יחליטו על דרכי הפעולה העתידיות שלהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!