דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בית הדין הארצי לעבודה: "לעובדי הרכבת יש זכות לנקוט צעדים ארגוניים"

השופטים קיבלו את הערעור שהגישה ההסתדרות על ההחלטה של בית הדין האזורי | יו"ר איגוד עובדי התחבורה: "בית הדין החזיר את האיזון בין המעסיק לעובדים, ננהג באחריות יתרה כלפי הנוסעים"

(צילום: דוברות רכבת ישראל)
(צילום: דוברות רכבת ישראל)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה התיר לעובדי רכבת ישראל לנקוט בעיצומים, בכפוף להודעה מראש בת 48 שעות. סכסוך העבודה הוכרז ברכבת בדרישה להסדיר את השלכות תהליכי חשמול המסילה על שכרם וביטחונם התעסוקתי של העובדים.

בית הדין הבהיר בפסק הדין שהעובדים לא מתנגדים לעצם תהליך החשמול ודרישותיהם הן כלכליות בעיקרן. ההחלטה האחרונה הפכה את פסיקת בית הדין האזורי שהגדיר את עיצומי העובדים 'מעין-פוליטיים', כלומר מאפשרים עיצומים מוגבלים בלבד.

"גם אם מקורו של השדרוג (חשמול הרכבת, נ.כ) בהחלטה ריבונית, נציגות העובדים אינה מתיימרת לבקר את עצם ההחלטה ברמת המדיניות וברמה המקצועית", כתבה השופטת סיגל דוידוב-מוטולה, "אלא מבקשת לקיים משא ומתן על השלכות השינוי על זכויותיהם של העובדים, תנאי עבודתם וביטחונם התעסוקתי".

השופטת הוסיפה שמטיעוני הצדדים בהליך עלה שאין כיום עוד מחלוקת על כך שכתוצאה מפרויקט החשמול תגרם פגיעה בשכרם של העובדים, נוכח הקטנת התשלומים שיקבלו על עבודה נוספת.

בית הדין ציין שבין הצדדים הושגה כבר הסכמה שנדרש לשלם פיצוי לעובדים, אבל בעוד שביחס לקבוצות עובדים מסוימות הושגה גם הסכמה על גובה הפיצוי, המשא ומתן לגבי קבוצות עובדים עדיין נמשך.

"אין חולק כי שביתה היא אמצעי אחרון" כתבו השופטים, אך הוסיפו שבין הצדדים מתנהל משא ומתן ממושך שבמהלכו נמנעו העובדים מלהפעיל את כוחם הארגוני". עוד נכתב בפסק הדין שנציגי הרכבת והממונה על השכר באוצר שהופיעו בבית הדין הצהירו שמבחינתם המשא ומתן מוצה ו"אין עוד שום דבר להתקדם בו". גם יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, הבהיר לבית הדין שהמגעים הגיעו למבוי סתום.

בית הדין ציין שמיצוי הליך המשא ומתן התרחש בזמן שפרויקט החשמול הולך ומתקדם, והשלכותיו על העובדים קרובות להתממש הלכה למעשה. לפיכך, קבעו השופטים שאין עוד הצדקה למנוע מהעובדים לממש את זכותם החוקית לנקוט צעדים ארגונים מידתיים לצורך קידום השיחות.

"במסגרת הדין ודברים המתנהל בין הצדדים רשאי כל צד להפעיל באופן לגיטימי את 'ארגז הכלים' החוקי המצוי ברשותו, הכולל גם את זכות השביתה", הבהיר בית הדין.

לצד זאת, הבהירו השופטים שעל ההסתדרות לנקוט מידתיות ואחריות בצעדים הארגוניים שתנקוט, בגלל שמדובר בשירות ציבורי חיוני. פסק הדין ציין שיו"ר איגוד עובדי התחבורה הבהיר שאין בכוונת ההסתדרות והוועד להביא לפגיעה בנוסעים.

בית הדין קבע שבמידה וההסתדרות תבקש לנקוט צעדים ארגוניים ברכבת, היא תצטרך להודיע על כך 48 שעות מראש כדי לאפשר להנהלת הרכבת לעתור לבית הדין, שייבחן  באופן פרטני את מידתיות הצעדים המתוכננים.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי: "בית הדין הארצי לעבודה החזיר את האיזון הכל כך חשוב שבין המעסיק לעובדים. נשתמש בזכות הזו במידתיות ובאחריות יתרה כלפי ציבור הנוסעים".

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "נמשיך לפעול למען קידומה של הרכבת ומערך התחבורה הציבורית בישראל באמצעות שלל הפרויקטים המבוצעים כיום. אנו תקווה כי כלל הגורמים יבינו את גודל השעה, ואת חשיבות פרויקט החשמול לעתיד התחבורה הציבורית ולאזרחי המדינה".

את ההסתדרות ייצג בהליך עו"ד אלעד מורג, את ועד עובדי הרכבת יצגו עורכי הדין סיגל פעיל וזוהר גיפס, את הנהלת רכבת ישראל יצגו עורכי הדין חיה ארמן, גרגורי דנוביץ' ורן פרץ ואת הממונה על השכר יצגה עו"ד תמי פרץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!