דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הקמת חברות קש ותשלום בשחור: מנהל 'פרמיום שליחויות' נעצר בחשד לעבירות מס בעשרות מיליוני ש"ח

רשות המסים וביטוח לאומי עצרו את המנהל בפועל ליאור סויסה, שחשוד בהקמת כ-40 חברות קש שחתמו הסכמים עם וולט | בביתו של סויסה נתפסו 71 אלף שקלים במזומן, וכן שעוני יוקרה ומכונה לספירת כספים בשווי 200 אלף שקלים | חשודים נוספים בפרשה צפויים להיעצר היום

הכסף שנתפס בביתו של ליאור סויסה. העובדים חשודים שלא דיווחו על שכרם וקיבלו דמי אבטלה (צילום: דוברות הביטוח לאומי)
הכסף שנתפס בביתו של ליאור סויסה. העובדים חשודים שלא דיווחו על שכרם וקיבלו דמי אבטלה (צילום: דוברות הביטוח לאומי)
הדס יום טוב

צוותי חקירות משולבים של רשות המסים והביטוח הלאומי פשטו היום (שני) על משרדי 'פרמיום שליחויות' בחשד לעבירות מס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ותשלום לעובדים בשחור.

הבוקר, לאחר חקירה סמויה ממושכת, פתחו מחלקת החקירות מכס ומע"מ ת"א ופקיד שומה חקירות תל אביב ברשות המסים, יחד עם נציגי אגף החקירות של הביטוח הלאומי, בחקירה גלויה נגד ליאור סויסה, מנהלה בפועל של חברת 'פרמיום שליחויות', בחשד להקמתן של כ-40 חברות בניהול "אנשי קש" שחתמו על הסכמים עבור מתן שירות משלוחים לחברת וולט, במטרה לחמוק מתשלום מסים בעשרות מיליוני שקלים. בנוסף, נחקר חשד נגד מאות שליחים שלאחר שקיבלו שכר במזומן מאותן חברות, דיווחו לביטוח הלאומי שהם בחל"ת, ושולמו להם דמי אבטלה.

לפי החשד, סויסה הקים כמה חברות נוספות ומינה אנשי קש מטעמו כבעלי המניות והמנהלים בחברות אלו, כשהוא שולט בהן באופן סמוי. החשוד אף התחזה מול גופים פיננסיים לאחד מאנשי הקש שהפעיל, כדי לפעול כלכלית בזהות בדויה. החשוד פעל כך בשיטתיות ובאופן עקבי כדי להונות את שלטונות המס ולהתחמק מתשלומי מסים בגין רווחים ותקבולים, לאחר שהחברות בשליטתו חתמו על הסכמים עבור מתן שירותי משלוחים לוולט.

במסגרת ההסכמים התחייבו החברות להעסיק באופן ישיר את השליחים שביצעו את השליחויות ללקוחות וולט כעובדים שכירים, כשבמצטבר מדובר ב-1,300 שליחים. וולט שילמה לחברות בשליטת החשוד כ-32 מיליון שקלים ב-2020-2019.

ליאור סויסה חשוד בכך שניסה להתחמק מתשלומי מע"מ ומס הכנסה שנדרשים בגין אותם תקבולים, וקיזז חשבוניות מס פיקטיביות בדו"חות מע"מ שהוגשו על שם החברות בשליטתו בעשרות מיליוני שקלים. החשבוניות הפיקטיביות הופקו על ידי החשוד ועל שם חברות הקש שבשליטתו, תוך זיוף והתחזות.

החשוד דאג לגלגל את חשבוניות המס הפיקטיביות בין חברות הקש בשליטתו כדי ליצור מצג שווא שהשליחים שעבדו אינם עובדים ישירים של חברת 'פרמיום', וסופקו לכאורה על ידי קבלני משנה אחרים. כתוצאה מכך, הפיץ וקיזז החשוד חשבוניות מס פיקטיביות בסכומים של עשרות מיליוני שקלים בין החברות בשליטתו והתחמק ממס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

בנוסף, כדי להתחמק מתשלומי ניכויים למס הכנסה ולביטוח לאומי בגין העסקת עובדים, נמנע החשוד מלדווח על מאות שליחים כשכירים של החברות בשליטתו, או שדיווח על חלקם כשכירים שהשתכרו בסכום חודשי זעום, הנמוך מהסכום שחב מס במס הכנסה וביטוח לאומי, ונמוך משמעותית מהסכום שקיבלו השליחים בפועל כשכר, במזומן וללא דיווח.

חלק ניכר מן השליחים הגישו בקשות לתגמולי ביטוח לאומי – חל"ת בתקופת הקורונה על פי הצהרתם שהם מובטלים, אף שבפועל עבדו כשליחים וקיבלו שכר במזומן ללא תיעוד מהחברות בשליטת החשוד.

בחיפושים שנערכו הבוקר בבתיהם ובמשרדיהם של המעורבים בפרשה ובביתו של החשוד ליאור סויסה נתפס במזומן סכום של 71 אלף שקלים, מכונה לספירת כספים ושעוני יוקרה ששוויים נאמד ב-200 אלף שקלים.

החשוד הובא בפני בית משפט השלום בראשון לציון, שהורה על הארכת מעצרו עד 20:00. לאחר מכן ישוחרר למעצר בית עד 19 בדצמבר. בהמשך היום צפוי מעצרם של חשודים נוספים בפרשה.

מרשות המסים נמסר שהחקירה בפרשה מתנהלת במסגרת המדיניות שמתווה שר האוצר למלחמה בהון השחור, וכחלק מפעילות נרחבת שמנהלת הרשות נגד מעלימי מס והגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, שמטרתה להביא לדיווחי אמת וגביית מס אמת ולהגברת השוויון בנטל המס בקרב האזרחים. במסגרת זו נטלו חלק גם מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב ומנהל רשות המסים ערן יעקב בתדריך שנערך לפנות בוקר, בטרם היציאה לפעילות.

מהביטוח הלאומי נמסר: "הביטוח הלאומי מתייחס ברצינות לכספי הציבור. זו הסיבה שאנחנו מגלים אפס סובלנות לחברות קש לכאורה, שפוגעות ביחסי האמון בין הציבור לבין המדינה. אדם שמקבל קצבה הוא אדם שזקוק לה, ומי שמנצל לרעה את המצב פוגע במי שבאמת זקוק לכך. חברות מהסוג הזה מנסות לשטות בחוק ולהתייחס לקצבאות כאילו אין להן משמעות. הביטוח הלאומי הוקם מתוך מחשבה עלינו כחברה שדואגת לחלש ונוהגת בערבות הדדית. הפרת מטרה זו היא פגיעה בחברה כולה ולא ניתן יד להתנהלות כזו".

תגובת Wolt: ״נפרדנו מהחברה החשודה לפני למעלה משנה. אנחנו מגלים אפס סובלנות כלפי מי שעובר על החוק או פועל בצורה לא תקינה ומסייעים לרשויות החוק בעבודתן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!