דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ערים מעורבות

"חוסר הביטחון בערים המעורבות היה קיים עוד לפני שומר החומות"

רות לוין-חן, מעמותת יוזמות אברהם, אומרת לקראת כנס ערים מעורבות שייערך מחר (ד'): "יש הרבה מה לעשות כדי לאחות את הקרעים" | לפי מחקר של העמותה, כ-24% מהנרצחים בחברה הערבית בשלוש השנים האחרונות הם תושבי הערים המעורבות

לוחמי מג"ב בלוד, במהלך מבצע שומר החומות (צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90)
לוחמי מג"ב בלוד, במהלך מבצע שומר החומות (צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90)
יהל פרג'

"חושבים שהכל התחיל במאי, כשמסתכלים על מה שקורה בביטחון האישי של תושבי הערים המעורבות, הרבה חשים חוסר ביטחון עוד לפני שומר החומות", אומרת ל'דבר' רות לוין-חן, מנהלת מיזם 'ערים משותפות' של עמותת יוזמות אברהם, לקראת הכנס השלישי בנושא הערים המשותפות בישראל שיערך מחר (רביעי) בחיפה.

בכנס ייחשפו נתוני מחקר שערכו ביוזמות אברהם לגבי תחושת הביטחון, מהם עולה שב-3 השנים האחרונות כ-24% מהנרצחים בחברה הערבית הם תושבי הערים המעורבות, כאשר הם רק כ-10% מכלל החברה הערבית. בנוסף, יתפרסו נתונים עדכניים של המכון הישראלי לדמוקרטיה, המייצרים תמונת מצב עדכנית של הערים המעורבות בנוגע לסוגיות של תעסוקה, דיור והשכלה.

תושבים בעכו יצאו לנקות את מרכז העיר העתיקה לאחר שריפת התיאטרון (צילום: זו הדרך)
תושבים בעכו יצאו לנקות את מרכז העיר העתיקה לאחר שריפת התיאטרון (צילום: זו הדרך)

"אנחנו מזהים שיותר אזורים הופכים למעורבים", אומרת לוין-חן, "גם בגלל מצוקת הדיור בישובים הערבים ואז יש הגירה לישובים שנחשבים יהודיים, וגם בגלל שלא הוקמה עיר ערבית בשנים האחרונות. אנחנו פועלים וקוראים למנהיגים לייצר מדיניות לערים המעורבות".

בשנה האחרונה הפכה יוזמות אברהם לגוף האזרחי המוביל את השיח בציבור היהודי בנוגע לאלימות והפשיעה בחברה הערבית, כשלפי הספירה בארגון מדובר ב-120 נרצחים ונרצחות ב-2021, 58 מהנרצחים היו עד גיל 30.

בפילוח נתוני מקרי הרצח בחברה הערבית מהשנה האחרונה ניתן להצביע על מגמה: 35 מהנרצחים קיפחו את חייהם באזור הצפון, 33 באזור המשולש, 18 במזרח ירושלים, 11 בדרום, ו-23 מהם בערים המעורבות, בהן כוללים ביוזמות אברהם את הערים עכו, חיפה, לוד, רמלה, מעלות תרשיחא, ת"א-יפו ונוף הגליל. כלומר, רוב אירועי האלימות והרצח בחברה הערבית מתרחשים באזור הצפון – בטח כשכוללים באזור את הערים עכו וחיפה.

הפגנה במחאה על אלימות בחברה הערבית. אוקטובר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
הפגנה במחאה על אלימות בחברה הערבית. אוקטובר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

את הכנס תפתח ראש עיריית חיפה ד"ר עינת קליש רותם, ובפאנל על הערים המשותפות אחרי מבצע שומר החומות ידברו בין השאר נחלה טנוס, סגן ראש עיריית מעלות תרשיחא, חן אריאלי, סגנית ראש עיריית תל אביב – יפו, ברכה ברוב, חברת מועצת העיר נוף הגליל וגם פידא שחאדה, חברת מועצת העיר לוד, ששמה נקשר בהתבטאויות בעיתיות בזמן האירועים האלימים בלוד.

"יש הרבה מה לעשות כדי לאחות את הקרעים"

"צריך לשאול מי קשר את שמה ומה האינטרסים שלו", משיבה לוין-חן לשאלה מדוע הוזמנה שחאדה לפאנל נפיץ שכזה. "היא שותפה מלאה לקידום חיים משותפים, חברה בפורום נבחרי ציבור כשהתנאי היחיד הוא להאמין בחיים משותפים".

המטרה של הכנס היא לייצר תכניות עבודה עבור הרשויות המקומיות ולשתף בפעולות אקטיביות כדי להתמודד עם גלי האלימות הבאים, "השאיפה שלנו היא שאנשים יצאו וגידו אפשר לעשות ככה וככה – אפשר להקים פורום של מנהיגים או חמ"ל שיתוף, יש הרבה מה לעשות כדי לאחות את הקרעים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!