דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

משרד השיכון הכריז שבכוונתו להגביל את Airbnb, אבל הדרך ליישום ארוכה

בערים מרכזיות בעולם העלתה פעילות החברה את מחירי הדירות ב-20% | מאיה נורי, חברת מועצת העיר ת"א-יפו, מציעה להגביל את ההחלפה ל-90 יום בשנה: "צריך לחזור להשתמש בשירות באופן אותנטי של החלפת דירות"

תל אביב (צילום: יהב גמליאל / פלאש 90).
תל אביב (צילום: יהב גמליאל / פלאש 90).
דוד טברסקי

משרד השיכון החל בעבודת מטה בנושא הגבלת פעילות חברת "אייר בי אנד בי" (Airbnb) שמאפשרת להשכיר דירות לטווחי זמן קצרים בדירות מיועדות למגורים. האפליקציה, שנועדה במקור לאפשר מאין אפשרות להחלפת דירות הפכה לענק מלונאות שעורר ביקורת בכל העולם על כך שהוציא עשרות אלפי יחידות דיור ממרכזי הערים. במסגרת התכנית הממשלתית להגדלת היצע הדירות והמאבק בעליית מחירי הדירות.

בתכנית הממשלתית שהוצגה לפני חודשיים, הצהיר שר השיכון זאב אלקין שיקדם חוק שיטיל מגבלות על החברה ובכך ישיב כ-13 אלף יחידות דיור לשוק השכירות. נכון להיום לא ברור כיצד תראה הגבלה, ובדבריו, כל שהצהיר אלקין הוא שיאסור על שימוש דירות Airbnb למטרות מלונאיות באזורי הביקוש במרכז, כלומר תל אביב וירושלים. לדברי אלקין, הפיקוח יתקיים במסגרת הוראת השעה, שכן זרם התיירים לישראל נמוך משמעותית בגלל מגיפת הקורונה, וביטולה אפשרי ויישקל בעתיד; הדירות שיפונו יועדו לשכירות עבור צעירים.

עלייה של 20% במחיר

במחקר שנעשה באוניברסיטת הארוורד ב-2019, נמצא שב-15 ערים ברחבי ארה"ב פעילות אינטנסיבית של השכרת דירות Airbnb הובילה לעלייה של כ-20% במחירי הדירות והשכירות באזור. בלוס אנג'לס לדוגמא, נמצא שדירה שמושכרת ב-AIRBNB מניבה ב-70 יום דמי שכירות שדירה רגילה מניבה בשנה והאפליקציה הפכה לאפיק השקעה רווחי במיוחד למשקיעי הנדל"ן.

התופעה יצרה תמריץ לרוקן שכונות מיושביהן כדי להפכן לבתי מלון בלתי רשמיים, תופעה שניצניה קיימים היום בשכונות פלורנטין, צפון יפו, ומרכזי תל אביב וירושלים. מלבד הפגיעה בתושבים, מדובר בפגיעה בתעשיית המלונאות, והתאחדות המלונאים דרשה התערבות מצד משרד התיירות עוד לפני פרוץ המגיפה. בכנס תיירות השבוע, ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, קרא למדינה להוציא את הפעילות של החברה מחוץ לעיר לחלוטין בגלל הפגיעה המתמשכת בתעשיית המלונאות בעיר.

"לא צריך לבטל את התכנית אבל צריך לחזור להשתמש בה באופן אותנטי של החלפת דירות", אומרת ל'דבר' מאיה נורי, חברת מועצת העיר ת"א-יפו, שהעלתה הצעה להטיל פיקוח על פעילות Airbnb בעיר לפני שלוש שנים. "אחרי דיונים רבים בצוות מומחים שהתכנס, הבנו שצריך לעודד חקיקה ממשלתית שתסדיר את השימוש" היא אומרת.

עיריית ניו יורק, השוק הגדול ביותר של החברה בעולם, הייתה הראשונה בארה"ב שהגבילה באופן משמעותי את פעילות החברה על ידי כך שאסרה ב-2019 על השכרת דירות לטווחים קצרים מ-30 ליום. בסן פרנסיסקו, פורטלנד ובוסטון, חוקים מקומיים דורשים היום מהחברה לדווח על דירות באופן מוסדר לצורך פיקוח ומיסוי. בכל הערים בהן חלו הגבלות נרשמה ירידה בכמות הדירות, אך במקביל לכך, התפתח שוק אפור של דירות לא רשומות.

בברצלונה, ניו אורלינס והעיר אנהיים בקליפורניה הוטלו איסורים חמורים אף יותר על פעילות החברה, במיוחד באזורים העתיקים ומרכזי התיירות, בהן נאסרה השכרת דירות בכלל. באוסטרליה, ניו זילנד ודרום אפריקה, שנמצאות כרגע בעונות הקיץ שלהן, המדינות שוקלות על הגבלות מחמירות לחברה בימים אלו.

המגבלה: 90 יום בשנה

לאחר בחינת עומק, נורי ושותפיה בעירייה הגישו הצעת חוק שתאסור על בעלי דירות להשכיר דירות ב-Airbnb מעל 90 ימים בשנה, בדומה להצעות דומות שעלו ועברו בסן פרנסיסקו, אמסטרדם ולונדון; הצעתה של נורי הייתה הניסיון המוסדי הראשון בארץ להיאבק בהיבטים השליליים של התופעה ובכך יצרה תקדים במספר התייחסויות להצעה של שר השיכון מצד גורמים בממשלה, הגבלה בעלת מנגנון דומה עלתה ככיוון אפשרי.

"ההגבלה תאפשר לצעירים להשכיר את הדירה לזמנים קצרים בזמם שהם טסים לחול או למשפחה במקום אחר במקום להפוך את הדירות למלונות עם מחירים של בתי מלון שיוציאו דירות מחוץ לשוק השכירות".

נורי מתנגדת לאכיפה כללית אחידה על כל הארץ ומדגישה שלצד ההגבלות יש חשיבות להסדרה: "הרשות המקומית צריכה להיות בעלת כלים לפקח ולכן צריך לייצר מאגר מסודר של דירות – ברגע שיש מאגר מוסדר עם רישיון אפשר יהיה לפקח ולקנוס וכל מועצה מקומית תקבע איך וכיצד היא רוצה להגביל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!