דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

״מישהו צריך להתעורר״: 45 עיתונאים נהרגו במהלך השנה, 365 נכלאו ברחבי העולם

הפדרציה הבינלאומית לעיתונאים מפרסמת את דו״ח הנתונים השנתי למצב חופש העיתונות בשנת 2021 | בין המדינות המובילות בכליאת אנשי תקשורת: סין, טורקיה, בלארוס ואריתראה

אסירים וסוהרים בכלא בארה"ב. ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה (AP Photo/Elaine Thompson, file)
אסירים וסוהרים בכלא בארה"ב. ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה (AP Photo/Elaine Thompson, file)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

לקראת סיכום שנת 2021 ויום זכויות האדם שחל בעשירי בדצמבר, הוציאה הפדרציה הבינלאומית לעיתונאים (IFJ) רשימה של עיתונאים ועיתונאיות כלואים ואלו שנהרגו בשנת 2021. על פי הנתונים 45 עיתונאים נהרגו החל מה-1 בינוארו-365 בני אדם עדיין מאחורי סורגים, לעומת 235 בשנה שעברה. 

סין (102), טורקיה (34), בלארוס (29), אריתריאה (29), מצרים (27), וייטנאם (21), מיאנמר (18), רוסיה (12), אזרבייג'ן ותימן (11), קמבודיה (10) ואיראן (9) הן הסוהרות הגדולות ביותר של עיתונאים. 

אסיה נמצאת בראש הרשימה האזורית של IFJ עם 162 עיתונאים בכלא, ואחריה אירופה (87), המזרח התיכון והעולם הערבי (65), אפריקה (49) ואמריקה (2) . 

הדיכוי נגד אנשי תקשורת במשטרים אוטוריטריים, כולל מעצרים מאסיביים של עיתונאים במיאנמר, בלארוס, אזרבייג'ן והונג קונג, הוא הגורם הראשי למספר ההולך וגדל של עמיתים מאחורי סורג ובריח כיום. 

רשימת העיתונאים ואנשי התקשורת שנהרגו עד כה בשנת 2021 של ה-IFJ ירדה מהשנה שעברה, עם 45 הרוגים לעומת 65 בשנת 2020. אמנם הירידה הזו היא חדשות מבורכות, אך זוהי נחמה קטנה לנוכח האלימות המתמשכת שגבתה את חייהם של עיתונאים במדינות כמו אפגניסטן (9), מקסיקו (8), הודו (4) ופקיסטן (3). 

מבחינה איזורית עולמית שוב, אסיה מובילה עם 20 רציחות, אמריקה (9) אפריקה (8), אירופה (6) והמזרח התיכון והעולם הערבי רק באחד. 

אזור אסיה פסיפיק ממוקדם עליון ברשימת ההרוגים, וחלק ניכר מכך הוא בעקבות מצבם של העיתונאים באפגניסטן לאחר חזרתו לשלטון של הטליבאן. המצב של העיתונאים בפקיסטן רק הורע כאשר לטאליבן חוסר סובלנות מוצהר לדיווח עצמאי בלתי תלוי, חיים ציבוריים, ויחס עוין להשתתפות נשים. התמוטטות ממשלת אפגניסטן ונסיגת הכוחות המערביים הותירו אלפי עיתונאים מתרוצצים בניסיון להגיע למקום מבטחים, מחוץ לארצם לאחר שנטשו את הקריירה ואת פרנסתם. 

אלו אינן ההפרות היחידות של זכותם של עיתונאים לממש את מקצועם בביטחון ובעצמאות. ה-IFJ גינה את הצורה החדשה של מעקב המוני על עיתונאים, ה"פגסוס". זהו מכשיר ריגול מתקדם ביותר ששימש כדי להפריע לתקשורת של אלפי אנשים, כולל עיתונאים. 

אור קטן בקצה המנהרה הוא, הענקת פרס נובל לשלום לשנת 2021 לשני העיתונאים מריה רסה ודימיטרי מוראטוב. הפרס שימש תזכורת לקורבנות שהקריבו בשירות חופש העיתונות והדמוקרטיה במדינותיהם, כמו רבים כל כך. כל אחד מעמיתיהם ברחבי העולם. 

"העולם צריך להתעורר להפרות ההולכות וגדלות של זכויות עיתונאים וחירויות התקשורת ברחבי העולם", אמר מזכיר כללי של IFJ, אנתוני בלאנגר. "רשימות אלה של עיתונאים בכלא ועמיתים שנהרגו הן עדות ברורה לפעולות מכוונות לדיכוי דיווח עצמאי. הם גם מצביעים על הפרה של זכות היסוד של האנשים לגשת למידע מדויק, אובייקטיבי והוגן, כך שיוכלו לעשות בחירות מושכלות כראוי לגבי ענייני הציבור, שהיא תנאי הכרחי לחברה מכילה ולשלטון אמיתי בהסכמה". 

ה-IFJ קורא לאומות המאוחדות לאמץ אמנה בדבר ביטחונם של עיתונאים כדי לקדם, להגן ולהבטיח את שלומם של אנשי מקצוע בתקשורת בעתות שלום ובמהלך סכסוך מזוין, ולשמור על יכולתם לממש את מקצועם בחופשיות ובאופן עצמאי, מבלי להתמודד עם הטרדה, הפחדה או התקפות נגד שלמותם הפיזית. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!