דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
19.3°תל אביב
  • 12.6°ירושלים
  • 19.3°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.3°אשדוד
  • 17.0°באר שבע
  • 25.6°אילת
  • 19.3°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

חברת מנופי אוקיינוס לא שילמה למנופאים שכר והפרשות לפנסיה: "לקחו לנו את האוכל של הילדים"

החברה גם לא הפקידה את הפרשות העובדים לפנסיה, לקרן ההשתלמות ולפיצויים מאז אוגוסט 2020, על אף שהסכומים נוכו משכר העובדים | יו"ר הוועד הארצי של המנופאים: "תוצאה של הקלות הבלתי נסבלת לקבלת רישיון להעסקת מנופאים והיעדר האכיפה בשטח"

מנוף באתר בנייה. "רק החודש זו כבר החברה השנייה שמפסיקה לשלם לעובדיה ביום בהיר אחד" (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
מנוף באתר בנייה. "רק החודש זו כבר החברה השנייה שמפסיקה לשלם לעובדיה ביום בהיר אחד" (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חברת "מנופי אוקיינוס" לא שילמה שכר עבור חודש נובמבר ל-67 מנופאים המועסקים על ידם. בנוסף, החברה לא הפקידה את הפרשות העובדים לפנסיה, לקרן ההשתלמות ולפיצויים מאז אוגוסט 2020, על אף שהסכומים נוכו משכר העובדים.

"אנשים נשארו בלי משכורות, וגילו שגם את כספי הפנסיה שלהם לא הפרישו", אומר ל"דבר" ארקאדי בונדרנקו, חבר ועד המנופאים הארצי שעבד בחברה. "על פניו, תלושי השכר נראו לגיטימיים, אבל אנשים התחילו לקבל מכתבים ודוחו"ת מקופות הגמל שלהם, וגילו שבעצם ניכו להם מהשכר אבל לא הפקידו".

עובדי החברה הזועמים הפסיקו אתמול את העבודה והגיעו למשרדי החברה במטרה לנסות ולברר את הדברים. "במשרדים מצאנו עובדי משרד שנראה שגם להם יש בעיות בשכר". במשרדים נמצאה לדבריו גם ערמה גדולה של מכתבים המלמדים כי לחברה היו חובות בסך מאות אלפי שקלים לרשות המיסים.

במכתב ששלח יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, לראש מינהל הסדרה ואכיפה במשרד העבודה דרש מויאל כי מינהל ההסדרה והאכיפה יזמן את נושאי המשרה או הבעלים של החברה לשימוע באופן מידי, יבחן את האפשרות לבטל את ההיתר המיוחד של החברה לעסוק כחברת כוח אדם המעסיקה מנופאים ואף ישקול לחלט את הערבות ששילמה בעת בקשת ההיתר.

"לקחת לנו את האוכל של הילדים"

חברת מנופאי אוקיינוס משתייכת לקבוצת 'קאי כוח אדם ופתרונות תעסוקה' שבבעלות ובניהול רם גרשון. העובדים מדווחים כי אינם מצליחים לתפוס את גרשון טלפונית, אולם בהתכתבויות וואטסאפ עימו טען כי בעקבות פניית העובדים לעורך דין, ניהול החברה והכספים שבה כבר אינו בידיו.

"עשית עלינו סיבוב", כתב לו אחד העובדים, "לקחת לנו את האוכל של הילדים". עובד אחר קרא לגרשון למכור את אחד מנכסיו האישיים לטובת תשלום השכר לעובדים. "אני לא מתחבא מאף אחד. הכסף נמצא בחברה וברגע שעורך הדין של ההסתדרות ייכנס הוא יטפל בכספים", השיב גרשון.

"הקלות הבלתי נסבלת לקבלת רישיון להעסקת מנופאים"

"זו התוצאה של הקלות הבלתי נסבלת היום לקבלת רישיון להפעלת חברת כוח אדם להעסקת מנופאים והיעדר האכיפה בשטח", אמר ל"דבר" יו"ר הוועד הארצי של המנופאים, דו ורשבסקי. "רק החודש זו כבר החברה השנייה שמפסיקה לשלם לעובדיה ביום בהיר אחד".

דן ורשבסקי, יו"ר ועד המנופאים בהסתדרות: "מדוע לא נעשתה שם ביקורת? מדוע החברה לא טופלה?" (צילום: יעל אלנתן)
דן ורשבסקי, יו"ר ועד המנופאים בהסתדרות: "מדוע לא נעשתה שם ביקורת? מדוע החברה לא טופלה?" (צילום: יעל אלנתן)

לדבריו, כבר באפריל דיווחו מספר מנופאים למינהל ההסדרה והאכיפה כי חברת אוקיינוס אינה מפרישה להם פנסיה וקרן השתלמות כחוק. "מדוע לא נעשתה שם ביקורת? מדוע החברה לא טופלה? אנחנו רואים חברות שנסגרות ומיד נפתחות חדשות באותם המשרדים, לצערי הדבר לא הדליק נורה אדומה אצל גורמי האכיפה".

"חברת אוקיינוס גבתה לכאורה הפרשות מהעובדים אבל לא הפקידה אותן, זה דבר שלא ייעשה" אומר ל"דבר" רו"ח אדי בן ליש, מנכ"ל התאחדות מעסיקי המנופאים. "אבל חמור מכך, איפה היה משרד הכלכלה? לא יכול להיות שבמשך מעל לשנה מינהל ההסדרה והאכיפה לא ביצע אף ביקורת לחברה, וכנראה שזה המצב גם בחברות אחרות".

"יש לבצע ביקורת רוחב לכל החברות שמעסיקות מנופאים"

לדברי בן ליש, על משרד הכלכלה לבצע בדיקות סדירות של חברות כוח אדם בכלל – ובייחוד של חברות בעלות היתר מיוחד להעסקת מנופאים. "הייתי מצפה מאגף ההסדרה והאכיפה לבצע במיידית ביקורת רוחב לכל החברות בעלות היתר מיוחד להעסקת מנופאים ולבדוק האם גובה הערבות שהן מפרישות הולם את מספר העובדים שלהן, את הפרשותיהן לפנסיה וההפרשות הסוציאליות הנוספות כגון קרנות השתלמות על מנת שמקרים כמו המקרה הנ"ל לא יישנו".

"צריך להעלות באופן משמעותי את סכומי הערבות נדרשים מחברות כוח האדם המבקשות רישיון להעסקת מנופאים, ולהתחיל לאכוף בשטח את החוק". סוגיות אלו, לדבריו, מצויות במוקד סכסוך העבודה הארצי שהכריזה ההסתדרות בדרישה להסדרת תנאי העבודה והבטיחות של המנופאים.

ממנהל ההסדרה והאכיפה במשרד הכלכלה נמסר: "הנושא נמצא בבדיקת המינהל עוד טרם מכתבו של מר מויאל בעניין. מטבע הדברים, אנו מנועים מלפרט על הליכים טרם סיומם, במידת הצורך יפעיל המינהל את כלל הסמכויות והכלים העומדים ברשותו".

ממנכ"ל החברה, רם גרשון, נמסר בתגובה: "החברה פעלה בהתאם לחוק, בעקבות שינוי פרסונלי בהנהלת החברה נוצר עיכוב בביצוע תשלומי השכר. עובדי החברה עודכנו בנושא מבעוד מועד. לאחר שעובדי החברה החליטו על קיום שביתה ללא מתן הודעה מוקדמת והעמידו את החברה ומנהליה באיום ממשי לחייהם. עזבו עובדי המטה את עבודתם על מנת להימנע מעימות פיזי. מיותר לציין כי לחברה אין תיקי הוצאה לפועל והמסמכים אשר נגנבו על ידי העובדים מארכיון החברה מדברים על עיקול מטעם מע"מ בשל תקלת דיווח שהוסדרה כבר בסוף חודש אוקטובר 21".

גרשון הוסיף כי הוא מאוים על ידי עובדים בחברה, ואף הגיש בעניין זה תלונה במשטרה.

העובדים מלווים על ידי עו"ד אלון הורנשטיין במאבק המשפטי לקבלת הכספים המגיעים להם, המשכורות וההפרשות שלא הופקדו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!