דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

"במקרה אלימות, אנחנו מול המטופלים בידיים חשופות": מונולוג של אח ששובת

ברק דר, אח פסיכיאטרי במרכז לבריאות הנפש שער מנשה, מתאר מציאות יום יומית של תקיפות ואלימות מצד מטופלים | "בתי המשפט וביטוח לאומי היו מתנהלים בלי מאבטחים? אנחנו נמצאים במקום שאנחנו בסכנה מיידית עשרים וארבע שבע, ואין לנו בטחון"

ברק דר, יו"ר ועד האחים במרכז לבריאות הנפש שער מנשה (צילום: אלבום פרטי)
ברק דר, יו"ר ועד האחים במרכז לבריאות הנפש שער מנשה (צילום: אלבום פרטי)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

ברק דר, יו"ר ועד האחים והאחיות במרכז הפסיכיאטרי שער מנשה, שבר אצבע בתקרית אלימה עם מטופלים במחלקה הסגורה. לדבריו, לא מדובר בעניין חריג. "יש כאן מאות מקרי אלימות עם מטופלים, ועשרות פגיעות באחים ובאחיות", הוא אומר ל'דבר'.

הדרישה של האחים והאחיות הפסיכיאטריים, ששובתים היום (רביעי) יחד עם כלל האחיות במחאה על היעדר הטיפול באלימות מול צוותי הרפואה, היא פשוטה: מאבטחים במחלקות, 24/7, שיתערבו ויבלמו מקרי אלימות, בין מטופלים לבין עצמם ובין מטופלים לבין הצוות.

"אני לא חושב שיש מקצוע כל כך מסוכן כמו להיות אח בבית חולים פסיכיאטרי", אומר דר, "יש פה את המטופלים שבגלל המצב הנפשי שלהם יכולים להיות אלימים. יש לנו ארבע מחלקות משפטיות שבהן שמים את המטופלים המסוכנים ביותר מבחינת אלימות, או כאלה שביצעו עבירות, ואז הם פה בצו אשפוז. ואין לנו אנשי אבטחה".

אז מי מגן עליכם?

"במקרה של אלימות בין מטופלים, או שמטופל תוקף אותנו, אנחנו צריכים להתמודד עם זה לבד בידיים חשופות. זה נשמע קצת ציורי, אבל זאת המציאות."

"לפני בערך שנה היו שני אירועים קשים של אלימות כלפי אנשי צוות אחים שלנו נפגעו. מטופל נכנס לתחנה תפס מישהו חנק אותו זה היה על סף פגיעה מאוד מאוד רצינית פעמיים , אותו מטופל. עשינו פה רעש, אבל הנהלת בית החולים מתנהלת בעצלתיים, כשאנחנו זועקים. במהלך שנה יש לנו פה עשרות אחים ואחיות שנפגעים מאלימות פיזית".

"כשיש אלימות קוראים לאחים ממחלקות אחרות, ולא למאבטחים"

בשנים האחרונות תקצב משרד הבריאות כניסה של מאבטחים למחלקות, אך התקנים לא מאוישים. "רצו להכניס מה שנקרא סלע, זה איזשהו מאבטח שאמור להיות במחלקה ולסייע לנו. גם כן, תראי את השם – 'לסייע', כלומר הגישה היא שאנחנו אלה שצריכים להיאבק במטופל, והמאבטח צריך לסייע לנו בעניין הזה של הביטחון.

"העניין הוא שלא מצליחים לגייס את המאבטחים האלה, מכל מיני סיבות של שכר, בקיצור האנשים האלה כמעט ולא נמצאים. זאת אומרת שבמרבית המשמרות אין בכלל מאבטחים."

"בעקבות המקרים הקשים שכמעט הסתיימו במוות למעשה, ובעקבות הזעקה שלנו, משרד הבריאות הקצה מעל 4 מיליון שקלים בשנה לטובת עשרה מאבטחים שיהיו במחלקות המשפטיות עשרים וארבע שבע, ולא קרה כלום. אז יש את הכסף יש את האמצעים, לא רק שלא קיבלנו את המאבטחים האלה שהבטיחו לנו, גם המעט שהיו נוטשים, אין."

דר מוחה על כך שהגנה על הצוותים נמצאת בתחתית סדר העדיפויות. "אני שואל אותך – הנהלת בתי המשפט היו מתנהלים בלי מאבטחים? ביטוח לאומי היו מתנהלים בלי מאבטחים? אנחנו נמצאים במקום שאנחנו בסכנה מיידית עשרים וארבע שבע, ואין לנו בטחון. אני יכול להגיד לך שהסיכוי של אח להיפגע מאלימות הוא 100 אחוז, לא פחות.

"אני גם עבדתי במחלקה סגורה, לא משפטית, מאשפזים מטופלים על רקע של סמים, פסיכוזות קשות, פרנויות, לפעמים הם מגיבים באלימות, ואנחנו צריכים בידיים חשופות להשתלט עליהם. אין לנו שום אמצעים, שום הגנה, שום הכשרה. אנחנו גם לא נועדנו להיות מאבטחים, אנחנו אנשי טיפול. לא ייתכן שיפילו עלינו את כל העניין של הפגיעות. יש פה עשרות תאונות עבודה שאח או אחות נפגעים מאלימות".

דר מספר שבמקרה אלימות, מי שמגיע לבלום אותו אינו המאבטחים שנמצאים בבית החולים, אלא אחים ממחלקות אחרות. "יש פה הרי מאבטחים בשער. שם תמיד יש מאבטחים. אין דבר כזה ששם יגידו 'שמעו, לא הצלחנו לשים מאבטחים'. יש פה בכניסה למחלקות המשפטיות שני מאבטחים, שהתפקיד שלהם זה להיות שם לביטחון אם מישהו בורח או דבר כזה, אבל אם יש מקרה אלימות באחת מארבע המחלקות המשפטיות, למי קוראים לעזרה? לא לביטחון. קוראים לאחים אחרים שירוצו ממחלקה אחרת לעזור להם במקרי אלימות".

"זה נראה כמו היאבקות, מי שיותר חזק הוא מנצח. צריך פעם לראות את זה, זה ממש מחזה אבסורד."

דר מסביר שהדרישה מהאחים והאחיות להתמודד בעצמם עם מקרי אלימות סותרת את תפקידם. "אנשים נמצאים במצבים קשים, יש להם מחשבות, תחושות רדיפה, ואתה יכול למצוא את עצמך במצב שרגע אחד אתה זה שמקשיב להם ומנסה לעזור, ורגע לאחר מכן אתה קושר אותם שלא יפגעו בעצמם או באחרים".

לדבריו, במערכות בריאות הנפש של מדינות אחרות, יש הפרדה ברורה בין תפקיד האח הפסיכיאטרי לבין איש הביטחון. בנוסף, בישראל יש הרבה יותר מאושפזים, והמחלקות צפופות, תנאים שבפני עצמם מעודדים אלימות.

"אתה מרגיש שבכל רגע אתה יכול להיפגע"

איך האלימות משפיעה עליך באופן אישי?
"אני כיום עובד במחלקה גריאטרית, אז אין כאן אלימות. אבל שש שנים עבדתי במחלקה סגורה אקוטית, באחת התקריות שברתי אצבע, ונפגעתי עשרות פעמים. קודם כל זה שוחק מאוד, זה מתסכל. אתה נמצא במתח כל הזמן, מה יקרה. אתה מרגיש שכל רגע אתה יכול להיפגע אתה יכול לשבור משהו ואתה לא תגיע שלם הביתה והמערכת לא מספקת לך שום הגנה."

לדבריו, למטפלים אין גיבוי ממערכת אכיפת החוק. "האחים והאחות לא כל כך ששים ללכת למשטרה, ובכל מקרה מי שתקף הוא מאושפז פסיכיאטרי, אז היחס הוא אחר, זה לא כמו שמישהו תקף אותך ברחוב. אז התיקים נסגרים ושום דבר לא נעשה, וגם הנהלת בית החולים לא ממהרת לעשות את זה."

"אנחנו חוששים שיקרה משהו טראגי. יש פה אחים ואחיות שהם בטראומה, גם פיזית, גם נפשית".

ממשרד הבריאות נמסר: "המשרד רואה חשיבות רבה בטיפול בבעיית האלימות כלפי הצוותים הרפואיים במערכת הבריאות. בעקבות האירועים החמורים שאירעו לאחרונה נקבעו כמה צעדים שמשרד הבריאות מוביל כדי לשפר את ההגנה על הצוותים הרפואיים.
בין השאר, פורסם לאחרונה מכרז חדש שמעלה את שכר המאבטחים, ואנחנו מקווים שהליך הגיוס שלהם יואץ בהתאם ויושלמו הפערים. במסגרת ההידברות בין הסתדרות האחיות ומשרד הבריאות, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש שיגר מכתב ובו מפורטים הצעדים שננקטים וצפי יישומם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!