דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

מערכת אגירת חשמל חדשנית על בסיס מים ואוויר הושקה בקיבוץ יהל

הפיתוח הישראלי שהציגה חברת אוגווינג מאפשר לאגור אנרגיה תוך שימוש במים ואוויר דחוס בלבד, ללא צורך בניצול שאיבת מים | ד"ר אור יוגב, מייסד החברה: ״האוויר הדחוס חוזר לאטמוספירה מבלי לזהם אותה״

מתקן אגירה החשמל מבוסס מים ואוויר של חברת אוגווינד בקיבוץ יהל (צילום: ארז רביב)
מתקן אגירה החשמל מבוסס מים ואוויר של חברת אוגווינד בקיבוץ יהל (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מערכת חדשנית לאגירת חשמל הושקה היום (רביעי) הושקה היום בקיבוץ יהל בערבה. המערכת – AirBattery – של חברת אוגווינד היא פיתוח ישראלי מקורי המבוסס על מים ואוויר בלבד. בעוד רוב אגירת האנרגיה היום בעולם נעשית באמצעות מערכות אגירה שאובה של מים – למערכות אלו נצילות נמוכה והן תלויות בגיאוגרפיה ספציפית, כמו למשל בהר הגלבוע. הפיתוח של אוגווינד, שואב מים על מנת לדחוס אוויר למיכלים תת-קרקעיים. המערכת יכולה לפעול בקנה מידה קטן או בינוני, ולשמור על יחס נצילות גבוה של 74-81%.  

לפי אוגווינד מדובר לא רק בפתרון ייחודי, שמתאים לכל תנאי קרקע, אלא גם כזה שיכול להתחרות כלכלית בסוללות ליתיום. מערכות סוללות מתקדמות עשויות להגיע ליחס נצילות של קרוב ל-97%, אך סובלות מכמה חסרונות – הן נשחקות עם הזמן ודורשות לבסוף החלפה, מבחינה בטיחותית הן דליקות, והן מחייבות להקפיד על דפוסי הטענה/פריקה לפי הוראות היצרן, אחרת יפגעו בקיבולת ובנצילות במהירות. בנוסף, הן מבוססות על לית'יום, שהוא חומר מבוסס כריה, שעשוי להפוך בעתיד לנדיר יותר. טכנולוגיות למחזור לית'יום מסוללות ותיקות נמצאות כיום בפיתוח, אך עדיין לא הגיעו לבשלות. 

באוגווינד טוענים, שגם אם זה יקרה, בניית מערכת על בסיס שימוש במים ובאוויר מהווה יתרון סביבתי משמעותי, בטיחותי ועמיד לאורך שנים רבות בתחזוקה נמוכה מאוד.  

יוסי עמיאל מנהל המשק בקיבוץ יהל מדגיש את הערך המוסף של המערכת, לפי עקרון הכלכלה המעגלית: "מעבר לאגירת החשמל המערכת מאפשרת לנו לתעל את תוצר הלוואי שלה, אוויר קר ב-15 מעלות, לצינון הרפת ולקירור המפעל ובכך להגדיל את תפוקת החלב ולשמור על איכות גדידי התמרים". 

המערכת מאפשרת לקיבוץ ניהול משופר של ייצור וצריכת החשמל בקיבוץ. "נכון להיום אנו מייצרים בקיבוץ יהל חשמל בהספק של 1 מגה, וחיפשנו פתרון שיאפשר לנו לאגור את חשמל לשעת הצורך בצורה יעילה ובטוחה, מבלי לפגוע בתוואי השטח. האתגר הגדול היה שהשטח שהוקצא למתקן האגירה השתרע ע"פ 2 דונם, בתוך שטחי הקיבוץ, בסמוך לרפת ולמפעל עיבוד התמרים, אזור שבו אין מצב שנציב סוללות ליתיום-יון".  

מעבר לכך מציין עמיאל, "מתקן האגירה הינו מודולארי ונמצא בתוך מכלים תת קרקעיים מבטון, מה שמאפשר לנו לנצל את השטח הפנוי מעל המערכת להרחבת הרפת והמפעל ובד בבד להגדיל את יכולת האגירה במידת הצורך".

לדברי ד"ר אור יוגב, מייסד ומנכ"ל אוגווינד, "האוויר הדחוס הוא חומר הגלם שאיתו אנחנו אוגרים את האנרגיה לייצור החשמל, זה כמו קפיץ שטוענים ומשחררים, וברגע השחרור של האנרגיה, האוויר חוזר לאטמוספירה מבלי לזהם אותה. מדובר בתהליך ירוק לחלוטין. האתגר שאיתו התמודדנו לאורך התהליך הוא שבכדי לעשות זאת בצורה כלכלית ויעילה, היינו צריכים למצוא דרך לאגור כמויות עצומות של אוויר כדי לדחוס אותו, ובבד בבד לייצר מערכת שתדע לקרר את החום שנוצר בתהליך הדחיסה שפוגע ברמת היעילות".

הצלחה פנומנלית בבורסה, שאינה רק יתרון 

אוגווינג היא חברה הנמצאת בצמיחה יוצאת דופן. מעשרה עובדים בלבד בזמן הנפקת החברה בבורסה בשנת 2019 – החברה מעסיקה כיום כ-70 עובדים ושוקדת על שיפור ושדרוג המערכת המהפכנית שלה. היא נסחרת בבורסה בת"א בשווי גבוה מאוד של 1.2 מיליארד שקל, כאשר במהלך שנת 2020 זינקה בשוויה פי 10. החברה עדיין לא הגיעה לרווחיות, אך לעומת הפסד של 63 מליון ש"ח ב2019, הפסידה רק 23 מליון ש"ח ב-2020.

כאשר מבטלים את הוצאות הרישום למסחר ב-2019, הרי שבפועל, ההפסדים ב-2020 רק גדלו. מכירות החברה צמחו ב-2020 ל-10 מליון ש"ח בלבד, לעומת 7 מליון ב-2019. שווי כה גבוה לחברה בורסאית מפסידה עלול להיות גם בעוכרי ההתפתחות העסקית של החברה, כאשר פיתוח המערכת, כיולה והתקנתה בחצרות מפעלים הוא תהליך ממושך, שמחזיר את ההשקעה לאורך מספר שנים.  

בדרך לאגירת חשמל אוגרים אוויר דחוס 

הרעיון המקורי לאגירת חשמל נולד במוחו של אור יוגב, כאשר צפה בטורבינות רוח בארצות הברית דוומות בשעות האור, ופעילות בשעות הערב, דווקא כאשר הביקוש נמוך. 

המחשבה לאגור אנרגיה באמצעות אוויר דחוס, הובילה פיתוח המערכות הקיימות של החברה, המותקנות במגוון מפעלים בישראל שלא מספקות חשמל, אלא אוויר דחוס בלבד. המערכת מאפשרת למפעלים לאגור אוויר דחוס ביעילות בשעות בהן החשמל זול ולהשתמש בלחץ האוויר לפי הצורך, ללא קשר לעלות האנרגיה. 

המערכת שנחנכה בקיבוץ יהל, היא הראשונה שמיועדת לכל השרשרת המכאנית, קרי חשמל ששואב מים, לדחיסת אוויר. ומאפשר לשחחר את האוויר הדחוס, ליצירת לחץ מים אשר מסובבות טורבינה לייצור חשמל. המערכת בנויה בצורה מודולרית, כשכל מיכל תת קרקעי מתוכנן לאגור עד 250 קילו-ואט אוויר דחוס ובהתאם לכך, ניתן להחליט על מספר המיכלים שיוטמנו מתחת לקרקע, על מנת להגדיל את קיבולת אגירת החשמל – כאשר הספק האגירה/ייצור חשמל נותר קבוע. 

חברת החשמל התקשרה עם אוגווינד בהסכם להקמת מערכת אגירה בטכנולוגיית ה-AirBattery בהיקף של 40 מגוואט-שעה. מערכת האגירה תוקם בתחנת משנה של חברת החשמל ואוגווינד תספק גם שירותי תפעול ותחזוקה לתקופה של 20 שנה. במקביל הוסכם כי הצדדים יבחנו הקמת פרויקטים נוספים בטכנולוגית AirBattery עבור חח"י. עסקה זו מביאה את צבר ההזמנות של אוגוינד להיקף של למעלה מ-200 מגוואט-שעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!