דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מתווה הצמידים בקניונים בוטל בעקבות הביקורת

במשרד הבריאות בוחנים חלופות להחלת תו ירוק בקניונים, במקום הכוונה המקורית לחלק לזכאים צמידים שיאפשרו להם גישה לכלל החנויות | מוקדם יותר פנתה קבוצת עזריאלי לשרים והתריעה: "המתווה הוא מפלה, פוגעני ובלתי סביר"

קניון גבעתיים, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
קניון גבעתיים, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
הדס יום טוב
דפנה איזברוך

משרד הבריאות חזר בו מהכוונה לסמן בצמידים אנשים שזכאים לתו הירוק בכניסה לקניונים. במשרד בוחנים חלופות להחלת תו ירוק בחנויות בקניונים שאינן עסקים חיוניים.

ההצעה עוררה ביקורת חריפה, בין היתר מצד בעלי הקניונים. קבוצת עזריאלי פנתה לשרי הממשלה והודיעה שהיא מתנגדת בחריפות למתווה התו הירוק בקניונים. לדברי עורכי הדין של הקבוצה, המתווה הוא "מפלה, פוגעני, בלתי סביר ובלתי מידתי". בקבוצה דרשו מענה למכתב בתוך 24 שעות, כדי שיוכלו לבחון צעדים משפטיים. גם בקבוצת מליסרון, הבעלים של קניוני עופר, שלחו מכתב דומה.

אתמול (שלישי) הודיעו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ שהחליטו להרחיב את התו הירוק גם לקניונים. כדי להתמודד עם העובדה שבקניונים יש גם חנויות חיוניות כמו בתי מרקחת וסופרמרקטים, מרפאות, משרדי ממשלה, מסופי תחבורה ציבורית ועוד, הם הודיעו שכל אדם יוכל להיכנס לקניון אך מי שיש לו תו ירוק בתוקף יקבל צמיד, בצבע שישתנה מדי יום, ובעזרתו יוכל להיכנס למקומות שלא יוגדרו כעסקים חיוניים. המשמעות בין היתר היתה שנטל האכיפה יועבר גם למוכרים באותם עסקים.

באי כוחה של קבוצת עזריאלי, עורכי הדין זוהר לנדה, ערן וינר וענת אבן חן ממשרד ברנע-ג'פה-לנדה כתבו כי המתווה "יוצר הבחנה מלאכותית, בלתי אפשרית ובלתי מוצדקת בין חנות במתחם אחד (חנות בחלל קניון) לבין חנות במתחם אחר".

בנוסף מציינים בקבוצת עזריאלי שהחלת המתווה רק על מרכזי קניות גדולים מפלה את הקניונים לרעה. "ככל שישנה הצדקה להבחנה בין מחוסנים ומחלימים לבין בלתי מחוסנים, הרי שההבחנה צריכה להיעשות באופן שוויוני ובכל מתחמי המסחר, ללא אפליה, באופן הגיוני ובר-יישום וללא הטלת חובה 'לסמן' אזרחים ולהפריד בין אוכלוסיות כאלו או אחרות"

לדברי קבוצת עזריאלי, "נראה כי ממשלת ישראל החליטה לערוך ניסוי חסר תקדים באמצעות סימון אזרחים (מעשה מוקשה כשלעצמו), ולחייב גוף עסקי פרטי להיות שותף לאכיפתו של אותו ניסוי. ממשלת ישראל יוצרת הבחנה מפלה ובלתי סבירה באופן קיצוני, כך שכניסה לחנות מסוימת תיעשה באין מפריע, ללא בדיקת תו ירוק, בין כלפי מחוסנים ובין כלפי בלתי מחוסנים, כל עוד החנות מצויה במתחמי קניות מסוימים, אולם אם החנות נמצאת בתוך קניון 'גדול' – או אז הכניסה לתוך החנות עצמה, בשונה מהכניסה לקניון, תהיה מוגבלת רק למי שיענדו את הצמידים הצבעוניים."

בעזריאלי מצביעים על חור מרכזי במתווה – החללים שבין חנויות הקניון, שבהם למעשה לא יחול התו הירוק כלל, כדי לאפשר את המעבר לעסקים החיוניים. "בכל רחבי הקניון, בשטחים הציבוריים, יסתובבו מחוסנים ומחלימים לצד בלתי מחוסנים. במה מובחנת חנות אופנה שנמצאת בקניון מאותה חנות במתחם אחר?! המתווה המוצע ידיר את רגלי הלקוחות מהקניונים ויגרום לפגיעה אנושה בבעלי הקניונים ובבעלי העסקים (מרביתם עסקים קטנים ובינוניים), וזאת מבלי שיהיה בכך כל תועלת מבחינת המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה ועליית התחלואה".

בקבוצת עזריאלי מוחים גם על אופן הסימון. "ממשלת ישראל מנסה לכפות על בעלי קניונים להיות 'סלקטור' עבורה, להשתתף בניסוי של 'סימון' אזרחים, ולאלץ אזרחים לענוד חפצים על גופם שיתייגו אותם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!