דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נאס"א

חלל / הטלסקופ 'האבל' איתר סילוני מים בגובה 125 ק"מ באחד מירחי צדק

סילוני המים העצומים התפרצו ככל הנראה מאוקיינוס תת קרקעי הנמצא בירח אירופה, אחד מ-67 הירחים של צדק. סילוני מים שכאלה יוכלו לעזור במחקר עתידי על חיים בים של אירופה

התפרצויות מים באחד מירחיו של כוכב צדק (צילום: סוכנות AP).
התפרצויות מים באחד מירחיו של כוכב צדק (צילום: סוכנות AP).

טלסקופ החלל האבל איתר דבר שניתן להגדירו כהתפרצויות מים שמגיעות עד לגובה של כ-125 קילומטרים על אחד מירחיו הקפואים של כוכב הלכת צדק. כך הודיעה אמש סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א).

הגייזרים, סילוני מים עצומים שבוקעים ממעבה האדמה, התפרצו ככל הנראה מאוקיינוס תת קרקעי בירח 'אירופה', הנחשב לאחד המקומות הראשונים בהם כדאי לחפש סימני חיים במערכת השמש שלנו.

סילוני המים התגלו על ידי הטלסקופ בשעה שהירח עבר מול צדק. מדענים מאמינים כי ההתפרצויות על 'אירופה' הן לא עקביות מכיוון שהם הצליחו לזהות אותן רק בשלוש פעמים מתוך 10 הפעמים בהן הם ניסו למצוא אותן בשנה האחרונה.

אף על פי כן, הנוכחות האפשרית של סילוני מים, שיורים מעלה גשם על פני השטח, מאפשרת "לנו לשער כי ישנם סימני חיים בים של 'אירופה' ללא צורך לקדוח דרך קילומטרים של קרח," אמר אמש האסטרונום ויליאם ספארקס מהמכון המדעי של טלסקופ החלל בבולטימור.

הממצאים האחרונים מבוססים על גילויים קודמים של האבל, שבשנת 2012 מצא רמזים לאדי מים בקוטב הדרומי של אירופה. מאז, הטלסקופ לא מצא גילויים חדשים במחקר המעקב עד לגילוי האחרון שנחקר על ידי קבוצה אחרת של חוקרים.

אם יתברר כי הטלסקופ אכן זיהה התפרצויות מים, יהיה אירופה הירח השני במערכת השמש שבו זוהתה פעילות שכזאת. החללית קאסיני זיהתה בעבר סילוני מים פורצים מפני השטח של הירח השבתאי 'אנקלדוס' שמתחת לקליפתו הקפואה מסתתר אוקיינוס קפוא. בניגוד לאירופה, הגייזרים המתפרצים מהקרקע באנקלדוס הינם רציפים.

מנאס"א נמסר כי החללית ג'ונו, שנמצאת כרגע במסלול סביב צדק, לא נועדה ללמוד על 'אירופה' ולכן לא תוכל לאשר את ההתפרצויות.

סוכנות החלל נמצאת בשלבים המוקדמים של ניסוח טיסת משימה ל'אירופה' שתתבצע בשנת 2020. הטיסה תתבצע על ידי חללית שתצא למסלול ארוך סביב צדק ותבחן אותו מקרוב, זאת על מנת לחקור את אותו עולם מצופה קרח.

סוכנות החלל האירופית מתכננת לטוס בחללית משלה לענק הגז צדק, בערך באותו הזמן וזאת על מנת ללמוד על ירחיו הגדולים ביותר – 'גנימד', 'קליסטו' ו'אירופה', מתוך 67 הירחים שישנם לצדק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!