דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

1,000 ש״ח למורה דרך על כל סיור: הממשלה הציגה מתווה לפיצוי ענף התיירות

ראש הממשלה והשרים סיכמו על מתווה במסגרתו יינתנו מענקים למלונות ותעשה הסבה מקצועית לעובדי הענף | מורי הדרך: "אין פה חבילת סיוע. יש פה לעג לרש"

הפגנת מורי הדרך (צילום ארכיון: הדס יום טוב)
הפגנת מורי הדרך (צילום ארכיון: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

מענקים לבתי מלון, הכשרה מקצועית להסבת מקצוע וימי סיור לתיירות פנים במימון המדינה למורי דרך: ראש הממשלה נפתלי בנט והשרים סיכמו על חבילת סיוע לענף התיירות, שתובא בקרוב לאישור הממשלה. מורי הדרך הגיבו בזעם על המתווה: "אין פה חבילת סיוע. יש פה לעג לרש".

במרכז חבילת הסיוע עומדת השקעה בהיקף של עד 30,000 ש"ח בכל עובד מענף התיירות שיבחר להשתלב בעיסוק אחר, בענף או מחוצה לו.

השקעה זו תחולק באופן הבא:

• קבלת הכשרות מקצועיות לכלל העוסקים בענף התיירות בעלות של עד 20,000 ש"ח להכשרה, ללא מגבלת תפוסה ובסבסוד המדינה. ההכשרות המקצועיות מיועדות למגוון רחב של מקצועות בתחומי ההיי-טק, התעשייה ועוד.

• תינתן מלגת הכשרה חודשית בסך של עד 10,000 ש"ח כתלות באורך ההכשרה (עד ל-4 חודשים), וזאת ללא קשר למקורות הכנסה אחרים (ככל שיהיו).

מסיוע זה יוכלו ליהנות אלפי מועסקים בענף התיירות, בהם מורי דרך וסוכני הנסיעות, אשר עיסוקם מושפע משינוי הנחיות הכניסה לישראל.

במטרה לסייע בהיערכות למצב המשתנה, הוחלט גם על הארכה של מספר חודשים לקרן ההלוואות בערבות מדינה ממנה יוכלו ליהנות כלל העסקים במשק.

בנוסף, יועבר סיוע כספי גם באפיקים הבאים:

  • בתי מלון שחוו ירידה בהיקף של למעלה מ-40% במחזור העסקים בשל ההגבלות על כניסת תיירים לישראל, ייהנו ממענקים בסכום כולל של כ-150 מיליון ש"ח שיועברו במהלך החודשים הקרובים.
  • מארגני התיירות הנכנסת – יוקצו משאבים לסיוע ותמיכה בפעולות שיווק, שימור כוח אדם והחזר הוצאות בסך כולל של כ-60 מיליון ש"ח.
  • מורי דרך – המדינה תממן כ-25,000 סיורים ללא תשלום לציבור אשר יבוצעו ע"י מורי הדרך, תמורת תשלום בסך כ-1,000 ש"ח לסיור ובסכום כולל של כ-25 מיליון ש"ח. הסיורים יבוצעו באמצעות רשות הטבע והגנים ומשרדי ממשלה נוספים.
  • עובדים מענף התיירות יוכלו להיות מועסקים כנאמני קורונה במערכת החינוך וכחוקרים אפידימיולוגיים ברשויות המקומיות.

חבילת הסיוע, שגובשה במשרדי התיירות, הכלכלה והאוצר, נועדה להתמודד עם זן האומיקרון, ומבוססת על ההנחה שענף התיירות לא יחזור לפעילות מלאה בזמן הקרוב. בשל מגפת הקורונה חלה בשנתיים האחרונות ירידה חדה במספר התיירים הנכנסים לישראל: בעוד בשנת 2019 נכנסו לישראל כ-4.5 מיליון תיירים, בשנת 2021 נכנסו עד נובמבר כ-370,000 תיירים בלבד.

ראש הממשלה, נפתלי בנט: "אנחנו מתייצבים לעזור לאנשי ענף התיירות ברגעים הקשים. המטרה היא להגן על בריאות אזרחי ישראל מפני זן האומיקרון, ובמקביל לשמור על המשק פתוח ועל הכלכלה כסדרה.  ההסכם הנוכחי יסייע למורי הדרך, לבתי המלון, למארגני התיירות הנכנסת ולענפים נוספים במשק על ידי הכשרות מקצועיות בהשתתפות המדינה. תעשייה התיירות מהווה מרכיב מרכזי בפעילות המשק, אנחנו ערים לצרכים ומתייצבים לצד עובדי ועובדות הענף".

תגובת עמותת "מורשת דרך" למורי דרך בתיירות הנכנסת: "ממשלת ישראל עושה סיבוב יחסי ציבור על חשבון עובדי ענף התיירות. אין פה חבילת סיוע. יש פה לעג לרש, זלזול באנשים שהקריבו הכל למען מדינת ישראל ועתה המדינה יורקת להם בפרצוף.

"משרד האוצר מנסה לחסוך כסף תוך מצג שווא של 'תוכנית סיוע'. רק מאז חודש יולי הפסיד כל מורה דרך הרבה למעלה מ- 30,000 השקלים המקסימליים שיוכל לנצל להכשרה תעסוקתית.

"ההכשרות לא רלוונטיות ולא ישימות לבעלי משפחות וילדים. לא קיימת רשת ביטחון. במשרד האוצר שכחו שאחרי ייבוש ממשלתי מאז חודש יולי, אנו לא יכולים להתקיים בזמן ההסבה המקצועית המוצעת מ-2500 ש"ח לחודש. כולנו מגרדים את תחתית החבית על מנת להתקיים. זו חוכמה קטנה להציע סיוע שאיש אינו יכול לעמוד בו כשהמקרר ריק. התוכנית הוכרזה ללא שום דיון איתנו.

"אנו קוראים לשרת התחבורה לעמוד מאחורי מילותיה ולקדם סיוע ממשי במקום הפיקציה שפושעת של משרד האוצר. אנו קוראים לראש הממשלה לשבת איתנו, על מנת שנוכל להסביר לו פעם אחת ולתמיד את מה שהוא לא מבין: אנחנו רעבים בגלל מדיניות ממשלתית שהוא מוביל, לא בגלל הקורונה. ויותר מהכל: אנחנו דורשים פיצויים על חודשי העבודה האבודים שלהם גרמה אך ורק ממשלת ישראל."

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "אנחנו לא מוותרים על ענף התיירות אלא אנחנו עם העיניים קדימה. אנחנו ממשיכים לנהל מדיניות אחראית של חיים לצד קורונה. המציאות החדשה מחייבת את כולנו להיערך בהתאם. הדירקטיבה שלנו היה להשקיע קודם כל בתעסוקה – הן באמצעות יצירת מקומות עבודה והן בהכשרה וניתוב למקומות עבודה שכל כך נדרשים למשק. אנחנו משקיעים עשרות אלפי שקלים בכל נפגע מענף התיירות בהכשרות מקצועית, דמי מחיה והשמה מקצועית ונמשיך להשקיע משאבים רבים גם בהמשך כדי לאפשר חיים טובים יותר לצד הקורונה".

שר התיירות, יואל רזבוזוב: "חבילת הסיוע מספקת אופק ופתרון כלכלי מידי למורי הדרך, למארגני התיירות, לבתי מלון מבוססי התיירות הנכנסת, ועסקים נוספים מעולם התיירות שנפגעו שוב קשות מהגבלות הכניסה והיציאה לישראל. הסיוע ישמור על תשתיות התיירות החיוניות ויאפשר פתרונות תעסוקתיים זמניים רבים לעובדי ועובדות התיירות עד שישובו התיירים לישראל ולכל אלה שירצו להתפתח לתחומים החדשים".

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי: "ענף התיירות הוא מקור פרנסתם של עשרות אלפי משפחות בישראל והשפעתו על הכלכלה הישראלית אינה מוטלת בספק.
הענף הוא מהנפגעים העיקריים של משבר הקורונה ועל כן החלטנו לתת מענה לעובדי הענף באמצעות מגוון הכשרות ויצירת מקומות עבודה רלוונטיים לצד הענקת ביטחון כלכלי במהלך ההכשרה וקליטתם בשוק העבודה. בימים הקרובים משרד הכלכלה והתעשייה יבחן חלופות נוספות מתוך מגוון הכלים העומדים לרשותו".

פורום העצמאים מבית ההסתדרות התייחס למתווה: "תפקידה של הממשלה לעמוד לצד העובד הישראלי, שכיר ועצמאי במקרה חירום, ולכן מברכים על חבילת הסיוע לענף התיירות. כל החלטה על הגבלה בעתיד צריכה להתקבל עם פיצוי לצידה ולא רק כעבור זמן רב והפסדים, כי גם לעצמאים מגיעה ודאות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!