דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
33.3°תל אביב
  • 32.1°ירושלים
  • 33.3°תל אביב
  • 29.6°חיפה
  • 32.0°אשדוד
  • 36.6°באר שבע
  • 42.0°אילת
  • 38.1°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 34.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ההצגה חייבת להימשך

הווארד ריפ וביאטריס הל. "אתה מוצא את עצמך לוקח החלטות מה לשחזר ומה לא וזה נורא, זה קצת כמו לבחור בין הילדים שלך" (צילום: הדס יום טוב)
הווארד ריפ וביאטריס הל. "אתה מוצא את עצמך לוקח החלטות מה לשחזר ומה לא וזה נורא, זה קצת כמו לבחור בין הילדים שלך" (צילום: הדס יום טוב)

המחסן שהכיל את כל הציוד של תיאטרון הנפש ותיאטרון שורש עלה באש בחודש שעבר. המחסן לא היה מבוטח ובעלי התיאטראות נאלצים לעשות כל שביכולתם על מנת להקים את העסק חזרה על הרגליים | הווארד ריפ, הבעלים של תיאטרון הנפש: "אין זמן להתאבל, אנחנו עסוקים בשחזור ההצגות"

הדס יום טוב

"הטלפון צלצל ב-6 בבוקר, על הקו היה הבעלים של מחסן הציוד שלנו שאמר שמחסן התאטרון נשרף. עניתי לו מיד שאני מגיע. 'אל תבוא, לא נשאר כלום', הוא ענה". כך מספר ל'דבר' הווארד ריפ, המייסד והבעלים של תיאטרון "הנפש".

מחסן הציוד שהיה ממוקם במושב משמר השבעה עלה לפני כחודש באש. בתוכו נשרפו מאות פריטי תפאורה; כלי נגינה; תלבושות; ציוד במה; תאורה והגברה של תיאטרון נפש ותיאטרון שורש. בלילה אחד חרב מפעל חיים של 30 שנה.

המחסן השרוף. "הפסדנו בשריפה למעלה מ-700 אלף שקלים" (צילום: יובל נאמן)
המחסן השרוף. "הפסדנו בשריפה למעלה מ-700 אלף שקלים" (צילום: יובל נאמן)

"גם ככה היה לנו מאוד קשה לעבור את הקורונה", מספרת אדר בנדוד, מנהלת תיאטרון שורש. "אנחנו תיאטרון קטן ולא נתמך, כל מה שיש לנו אנחנו מרוויחים ממכירת הצגות. הפסדנו בשריפה למעלה מ-700 אלף שקלים".

"עבורנו, תיאטרון הנפש היה חלום שהתגשם", אומרת ביאטריס הל, דרמטורגית ובת זוגו של ריפ. תיאטרון הנפש נוסד בקנדה ב-1978, ועלה יחד עם ריפ לארץ ב-1984. "בישראל הפכנו לתיאטרון רפרטוארי מוכר, שעובד גם עם סל תרבות ומוסדות רבים" מספרת הל, שגם כתבה, תרגמה ושיחקה בתיאטרון שנים רבות.

"לא היה ביטוח, בעל המחסן ניתק קשר"

בחודש שחלף מהשריפה התברר כי בעל המחסן לא ביטח את המבנה בהתאם, ולכן, ביטוח התכולה לא פועל. "כל מה שהיה לנו זה המחסן הזה", אומרת ריפ, "אנחנו תיאטרון נודד. כל יום עוברים למקום אחר, להציג בפני קהל אחר".

בינתיים הם עוברים מאדם לאדם ואין מענה, "המשטרה אמרה שהם מטפלים רק בהצתות, ושצריך לפנות למכבי האש. מכבי האש, אמרו שישלחו מהנדס לבדוק את סיבת הדליקה. עדיין לא קיבלנו תשובה", היא מספרת. "מאז בעל המחסן ניתק אתנו קשר, ואי אפשר לתבוע אף אחד".

חלק מהציוד ניצל "בלי עין הרע"

הצגה אחת ניצלה, הציוד והתפאורה של הצגת היחיד "בלי עין הרע", של אסף בן שמעון ושראל פיטרמן, שעלתה ביוני האחרון בתיאטרון הנפש, נשאר ברכב ההפקה, "זה ממש מצחיק שזה השם של ההצגה שניצלה, 'בלי עין הרע'", צוחקת הל.

אסף בן שמעון בהצגה בלי עין הרע. "אחד האלמנטים בתפאורה של ההצגה היא חמסה ענקית בגובה 3 מטרים" (צילום: יוסי צווקר)
אסף בן שמעון בהצגה בלי עין הרע. "אחד האלמנטים בתפאורה של ההצגה היא חמסה ענקית בגובה 3 מטרים" (צילום: יוסי צווקר)

"אחד האלמנטים בתפאורה של ההצגה היא חמסה ענקית בגובה 3 מטרים. ערב לפני השריפה, היינו בהצגה באחד מבתי הסוהר. החמסה לא נכנסה לעגלה, והמפעיל השאיר את הציוד בתוך הרכב ליום למחרת. בבוקר שלמחרת היינו צריכים כבר לנסוע לעוד הצגה, והמפעיל סיפר שהכל נשרף. הוא אמר לי: 'מעכשיו כל התיאטרון עלינו".

"קיבלנו תגובות של הערכה, אכפתיות ורצון לעזור"

"ביום השריפה הבנו שאנחנו חייבים להמשיך, יש לנו הצגות מוזמנות", אומרת הל, ומספרת שלמחרת העלתה פוסט בפייסבוק, ושאלה אם יש למישהו כמה כורסאות, ספה, שטיח, תלבושת כזו ותלבושת אחרת, כדי להצליח להעלות הצגה. "תוך כמה שעות קיבלתי הודעות מ-350 איש. שחקנים, צופים, תיאטראות אחרים", היא מוסיפה בפליאה.

"קיבלנו כאלה תגובות של הערכה, אכפתיות ורצון לעזור, ששבועיים אחר כך הסתובבתי עם חיוך גדול. כולם חשבו שהתחרפנתי", אומר ריפ וצוחק. "קיבלנו טלפונים מהבימה, אורנה פורת, תיאטרון הקיבוץ, תיאטרון הארצי לנוער, הקאמרי, המדיה-טק, כולם רצו לעזור. 'לנו יש שולחן במחסן, לנו יש כיסאות, לנו יש כובעים, לנו יש פאות, בואו למחסן שלנו לקחת'".

מימון המונים, תרומות וערב התרמה

"הציעו לנו לעשות מימון המונים", אומרת הל. "לא עשינו את זה אף פעם. אז הכנו סרטון, ושמנו אופציה לתרומות עם כל מיני מתנות בתמורה. הצלחנו לגייס ככה 40 אלף שקלים, אבל זה לא התקרב להיות מספיק כדי להצליח לשחזר את הדברים".

יחד עם בן שמעון הם החליטו להעלות את ההצגה שניצלה "בלי עין הרע", ולארגן איתה ערב התרמה שיתקיים ב- 20 לדצמבר. "זו טרגדיה נוראית. מעבר לכסף, זה אובדן סנטימנטלי ענק. הבנתי שאנחנו חייבים לשחזר את התיאטרון הנפלא הזה", הוא אומר. "זה הדבר הכי קטן שאני יכול לעשות למענם. הם אנשים לא רגילים, וזה תיאטרון כל כך נפלא ומיוחד".

"אין לי הצגה אחת שאני לא אוהבת אותה באופן טוטאלי"

תיאטרון "שורש" הוקם לפני 30 שנים על ידי הבמאית והמחזאית חניתה דביר, ב-2018 לאחר שנפטרה דביר, קנה שלומי בנדוד, שעבד שם כמפעיל , יחד עם ביתו אדר את התאטרון. "אין לי הצגה אחת שאני לא אוהבת אותה באופן טוטאלי", אומרת בן דוד, ומדגישה שהשריפה הייתה עבורה ועבור אביה אבדן גדול.

אדר בנדוד: "מה שמחזק אותנו זה שיש אנשים שתומכים, שאכפת להם מהתרבות ומהתיאטרון" (צילום: אלבום פרטי)
אדר בנדוד: "מה שמחזק אותנו זה שיש אנשים שתומכים, שאכפת להם מהתרבות ומהתיאטרון" (צילום: אלבום פרטי)

"אנחנו חייבים לשקם את ההצגות, לקנות ציוד תאורה והגברה ולהצליח להחזיר את התיאטרון לעמוד על הרגליים", מוסיפה בנדוד. "מה שמחזק אותי ואת אבא וגם את ביאטריס והווארד זה שיש אנשים שתומכים, שיש כאלה שאכפת להם מהתרבות ומהתיאטרון".

בנדוד מדגישה שהשריפה לא עוצרת גם את תיאטרון שורש. "אנחנו ממשיכים הלאה. קיבלנו תרומה של 40 אלף שקלים לרכישת תפאורה להצגה "הנמר", אני פועלת עם קרנות כדי להצליח לשקם את התיאטרון שלי ואת תיאטרון הנפש, אבל זה מאוד קשה לבקש דברים כאלה".

אבל שחזור הצגות, מסתבר, זה לא דבר כל כך פשוט. "אתה מוצא את עצמך לוקח החלטות מה לשחזר ומה לא, האם לוותר על הצגות חדשות כדי להשקיע באלה הישנות שיקרות יותר נפשית וזה נורא, זה קצת כמו לבחור בין הילדים שלך", אומר ריפ בצער. "יש ארבע הצגות גדולות שהבנו כרגע שלא תהיה לנו יכולת לשחזר אותן, חלקן הצגות שרצו בכל העולם- אירופה, קנדה, דרום אמריקה ואפילו קוריאה וסין".

"זה לא רק כסף, זה מפעל חיים"

"זה לא רק כסף, זה זיכרונות, זה מפעל חיים", מדגיש ריפ. "בימים הראשונים אחרי השריפה, הייתי ממש בדיכאון. הרגשתי כמו מת, לא ידעתי מה יהיה". אבל הל וריפ בחרו שלא לוותר.

"לא היה לי הרבה זמן להתאבל, אנחנו מאוד עסוקים בשחזור של ההצגות. בחודש האחרון שחזרנו ארבע הצגות תוך חמישה שבועות, זה המון", הוא מספר. "זה בעיקר בזכות ביאטריס, שזוכרת את כל הדברים מכל ההצגות, הולכת לשוק ומסתובבת בכל הארץ כדי לחפש את כל הפרטים".

הצגת היחיד "בלי עין הרע" תעלה בערב ההתרמה לתיאטרון הנפש ותיאטרון שורש ב-20 לדצמבר, יום שני, בשעה 21:00 בבית ציוני אמריקה בתל אביב.

את הכרטיסים להצגה, בעלות של 180 שקלים לכרטיס, ניתן לרכוש כאן:  https://www.eventer.co.il/cqdd3

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!