דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
14.9°תל אביב
  • 11.3°ירושלים
  • 14.9°תל אביב
  • 16.5°חיפה
  • 14.6°אשדוד
  • 12.9°באר שבע
  • 18.2°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 11.7°צפת
  • 13.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

מתייצב נגד אנשי החינוך: ח"כ משה (קינלי) טור פז מציע להעסיק מורים ללא קביעות

חבר הכנסת מיש עתיד מציע לאפשר העסקת מורים בחוזה אישי לתקופות קצובות, ובשכר גבוה יותר מההסכמים הקיבוציים | לדבריו, "הבעייה המבנית המרכזית" של מערכת החינוך היא אופן העסקת המורים

חבר הכנסת משה (קינלי) טור פז (צילום: דוברות הכנסת)
חבר הכנסת משה (קינלי) טור פז (צילום: דוברות הכנסת)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ח"כ משה (קינלי) טור פז מסיעת יש עתיד הודיע היום (חמישי) שהגיש שתי הצעות חוק לשינוי העסקת מורים במערכת החינוך. האחת נועדה לפגוע בקביעות של המורים ולאפשר למשרד החינוך להעסיק מורים בחוזים אישיים לתקופות קצובות, בשכר גבוה יותר מההסכם הקיבוצי, והשנייה מציעה להגביל את כהונתם של ראשי ארגוני המורים. הנוסח המלא של ההצעות טרם פורסם.

על אף סיכוי נמוך שהצעות אלו יזכו בתמיכת הממשלה ויקודמו, הצעות החוק מבטאות הצהרת כוונות של חבר בקואליציה לסמן את המורים, אופן העסקתם והאיגודים המקצועיים שלהם כ"אשמים" בבעיות מערכת החינוך. שיח כזה מאפשר להסיט את הדיון מכך שההוצאה הממשלתית לתלמיד היא הנמוכה במדינות ה-OECD, מהצפיפות בכיתות, מהשכר הנמוך של מורים מתחילים ומנטישתם את המקצוע – נושאים שכדי לטפל בהם נדרשת הגדלה של ההוצאה הממשלתית על חינוך.

הצעות החוק של טור פז, בעברו מורה ומנהל בית ספר, מהדהדות את עמדותיהם של שני גופים אחרים שמנסים בשנים האחרונות לפגוע בתנאי העסקת המורים: אגף הממונה על השכר באוצר, שבדוח האחרון שלו על מערכת החינוך הקדיש פרק שלם לקשיים בפיטורי מורים בישראל, ופורום קהלת, שחותר לשבירת העבודה המאורגנת בישראל.

בפוסט שפרסם בפייסבוק כינה טור פז כינה את העסקת המורים "הבעיה המבנית המרכזית של מערכת החינוך", וכתב ש"ישנה אמירה ידועה ונכונה הגורסת כי מערכת חינוך לא תהיה חזקה לעולם מאיכות המורים שעובדים בה. בישראל יש מורים טובים יותר ופחות. המצב הנוכחי בו לאחר שנתיים בתפקיד, מורה מקבל קביעות ונשאר בתפקידו עד הפנסיה, פוגע בתלמידים וגם במורים עצמם."

לדברי טור פז, "יש אנשים שיפרחו לאורך 40 שנה ויהיו טובים יותר ככל שהזמן יעבור ויש כאלו שהקיבעון וההישארות במקום תפגע בהם. אלו מורים שאלמלא הקביעות בוודאי היו עוברים למקצוע אחר התואם את יכולותיהם וכישוריהם. כמנהל וכמורה פגשתי כאלו וכאלו."

טור פז מציע לגייס למערכת החינוך מורים שלא יקבלו ביטחון תעסוקתי. "כיום, השינויים הנצרכים במערכת לא מתאפשרים הודות לקיבעון הארגוני הנוצר בשל סמכויות היתר של ארגוני המורים וההסכם הקיבוצי הנוהג…אני סבור שקדנציה של מספר שנים הינה נכונה וכי לצד העלאת התגמול למורים מתחילים יש לקצוב את קביעות המורים, להפוך את הקביעות לקביעות רכה המתחדשת אחת למספר שנים כאשר המעביד והמורה מעוניינים בכך."

בהצעת החוק השנייה שהגיש טור פז נכתב שהקדנציות של יושבי ראש ארגוני המורים יוגבלו לעד שמונה שנים. טור פז לא היסס לכתוב בפוסט שלו ש"הנציגים הקיימים, מביאים את אותם הפתרונות ולא מאפשרים רפורמות נחוצות".

כלומר, לפי חבר הכנסת טור פז, במקרה שבו עמדותיהם של הנציגים הנבחרים של המורים אינן מקובלות על הכנסת או על הממשלה, יש לפעול להחלפתם באמצעות חוק, בסתירה לעקרונות דמוקרטיים בסיסיים כמו חופש ההתאגדות.

בפוסט של טור פז לא מוסבר גם מדוע התערבות קיצונית כזו בזכותם של העובדים לבחור באופן דמוקרטי את נציגיהם נדרשת אך ורק בארגוני המורים, ולא באיגודי עובדים אחרים, או בבחירת ראשי ערים, חברי כנסת או יושבי ראש של מפלגות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!