דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
21.6°תל אביב
  • 14.7°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 18.8°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 22.4°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

שרת החינוך לתלמידה שהתלוננה על התעללות מצד חברותיה: "את אמיצה"

בשיחה עם הנערה ליאם בת ה-13 ועם אמה, אמרה יפעת שאשא ביטון ש"המערכת תפעל בכדי שהתלמידות המתעללות ייענשו בחומרה" | התלונה הוגשה לאחר שתלמידות בבית ספרה שפכו עליה חומרי ניקוי, צילמו את הנעשה והפיצו ברשתות החברתיות

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (צילום: מרים אלסטר / פלאש90)
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (צילום: מרים אלסטר / פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון שוחחה היום (חמישי) עם ליאן, תלמידת בית ספר מבאר שבע שהתלוננה במשטרה על תלמידות בבית הספר שלה ששפכו עליה חומרי ניקוי ותיעדו את המעשה. השרה שאשא ביטון אמרה לליאן שהיא "אמיצה מאוד", וש"המערכת תפעל בכל הכלים הנדרשים בכדי שהתלמידות המתעללות ייענשו בחומרה, ומקרים מהסוג הזה לא יחזרו על עצמם."

בשיחה עם ליאן ואמה אמרה השרה: "אני רואה את המקרה בחומרה רבה. לצערי זה מצטרף לגל האלימות שמשתולל במערכת החינוך אחרי שנתיים קשות של חוסר יציבות רגשית לילדים." לדברי השרה, "בשבוע שעבר הצגנו את התכנית למיגור האלימות במערכת החינוך והקצבנו לכך כחצי מיליארד שקל, ואנו פועלים יחד עם מנהלי בתי הספר ליישם אותה בשטח".

המשטרה עיכבה הבוקר (חמישי) שתי נערות כבנות 13, במסגרת חקירה בעקבות תלונה של נערה על התעללות מצד חברותיה בין כותלי בית ספר בעיר באר שבע. התלונה הוגשה בעקבות הפצת סרטון בו נראית חבורת נערות שופעת על התלמידה, בשם ליאן, סבון וחומרי ניקוי, בעוד היא מתחננת בפניהן שיפסיקו לעשות זאת. במשרד החינוך הודיעו שהתלמידים הפוגעים הושעו מבית הספר והמשך לימודיהם בו מותנה.

בראיון ל-103FM אמרה ליאן: "לא עשיתי להן כלום, הן החליטו פשוט שהן עושות לי את זה. הן לא הקשיבו, הן ראו שבכיתי, אבל המשיכו והמשיכו". לדבריה, לא מדובר בפעם הראשונה בה היא חווה אלימות. "זאת שהשפריצה עליי את חומרי הניקיון, מאז שהכרתי אותה, הייתה מרביצה לי. היא אומרת שזה בצחוק, אבל זה כואב".

במהלך החקירה, שמנוהלת במחלק הנוער בתחנת באר שבע, עלה החשד כי אל הנערה ניגשו 3 תלמידים אשר שפכו עליה חומרי ניקוי שונים ובהם חומר חיטוי מסוג אקונומיקה, ואז שפשפו את ראשה עם מטאטא. תוך כך הנערים צילמו את המעשה בכדי להעלותו לרשתות החברתיות.

אמה של ליאן, אילנה, אמרה בראיון: "הילדה התקשרה אליי ב־12:30 ואמרה 'שפכו עליי חומרי ניקוי וסבון. אני לא הולכת לוותר להן, אני הולכת לרכזת השכבה. הבנות האלה לא צריכות לעשות את זה לאף אחת'. היה לה אומץ לב שזה לא ברור מאליו".

האם סיפרה שרק מאוחר יותר היא ראתה שהסרטונים הופצו. "פשוט היה לי חושך בעיניים. מסכנה הילדה, מה היא עברה? זה התעללות פיזית ונפשית".

ליאן ניסתה לחזור ללימודים, אך אתמול, כך סיפרה האם, "הילדה בכיתה חזרה, עשתה בלגאן, הסיתה את הבנות בהפסקה, באה לאיים עליה ולהרביץ לה. היה שם מקרה לא נעים. היא שוב התקשרה אליי בוכה 'אמרת לי ללכת לבי"ס, שהכול יהיה בסדר, ותראי מה הולך'". כעת ליאן מודה: "אני מאוד מפחדת לחזור. היא איימה עליי. אם לא היו מחזיקים אותה היא הייתה מרביצה לי".

אילנה מתחה ביקורת על ההתנהלות של התיכון בכל הקשור לנושא: "שאלתי למה אף אחד לא פנה במשך הרבה זמן, ואמרו שיש למנהלת דברים יותר חשובים. מה יכול להיות יותר חשוב מזה? שלחתי להם סרטונים, כל מיני פוסטים, התכתבויות שכותבים לה. הם אומרים 'אין לנו כלים להתמודד עם זה, אין לנו מה לעשות'".

בעקבות חוסר הטיפול של בית הספר, הבת הגישה תלונה במשטרה. "לקחו עדות ואמרו שפותחים תיק. מה הלאה אנחנו לא יודעים. אנחנו לא חושבים שהמשטרה תוכל לעשות משהו, חשבנו על בית הספר – שיסלקו את הבנות, שהיא תמשיך ללמוד ותקבל עזרה פסיכולוגית, ייעוץ, שנדע איך להתמודד עם סיטואציה כזאת".

פקד יוני דסקלו, קצין מחלק נוער באר שבע, אמר על הפתיחה בחקירה: "מדובר באירוע חמור בו ביותר בו הושפלה נערה בעיני חבריה והכל לשם ביזוי ופרסום ברשת החברתית. נפעל למיצוי הדין עם המעורבים".

במשרד החינוך מסרו בתגובה: "מדובר באירוע חמור וקשה, שיש בו חציה של כל קו אדום ופגיעה בכל נורמה התנהגותית המצופה מתלמידים במוסד חינוך. לנוכח חומרת הדברים, התלמידים הפוגעים הושעו מבית הספר, והמשך לימודיהם בבית הספר מותנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!