דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

המדינה לבג״ץ: הסכם קצא״א לא מגביל את פעילות הממשלה ואין לבטלו

עמדת המדינה צפויה להוביל למשיכת העתירה שניסחו הארגונים, על מנת להימנע מתשלום הוצאות משפטיות במקרה של דחיה | קואליציית הנגד לעסקת הנפט: ״ההסכם יהפוך את ישראל למסדרון להובלת ואחסון דלקים שלא לצרכיה״

מזח הנפט של קצא"א במפרץ אילת (צילום: מתוך אתר פיקיוויקי)
מזח הנפט של קצא"א במפרץ אילת (צילום: מתוך אתר פיקיוויקי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המדינה הגישה אתמול (חמישי) את תגובתה לבג"ץ הארגונים הסביבתיים, וכצפוי ביקשה לדחות את העתירה. לפי תגובת המדינה, אין לבטל את ההסכם משום איננו מגביל את פעילות הממשלה ולכן אינו מנוגד לחוק החברות הממשלתיות.

"העותרות אינן מבססות כל טיעון שלפיו סמכות הרשות הקבועה בסעיף 4(א) לחוק צריכה להפוך לסמכות חובה בענייננו, וכי יש לחייב את הממשלה לפעול במקרה דנן בהתאם לחריג לכלל שקבע המחוקק", נכתב בתגובה.

לתגובה צורף מכתב מסכם של הבחינה הממשלתית, לפיו נמצא שההסכם אינו חורג ממהלך הפעילות העסקי הרגיל של החברה – בהתאם לעמדתה של קצא"א עצמה ושל משרד האוצר, ולכן אינו טעון אישור ממשלתי. במקביל, נכתב כי המשרד להגנת הסביבה קבע מדינות של "אפס תוספת סיכון" למפרץ אילת, ולכן ייאסר על קצא"א להרחיב את פעילותה מעבר למה שכבר הותר לה בהיתר הרעלים ולתכנית החירום המפעלית שבידה.  

המגבלה הקיימת במפרץ אילת היא 2 מליון טון נפט לשנה – מגבלה שקצא"א הייתה רחוקה מלמצות בשנים האחרונות, לכן הגברה מסויימת של פעילות הנפט כבר התרחשה השנה – לכדי 1.4 מליון טון נפט – ותוסיף להתרחש גם בשנים הבאות.  

עמדת המדינה צפויה להוביל למשיכת העתירה ע"י הארגונים, על מנת להימנע מתשלום הוצאות משפטיות במקרה של דחיה. למרות שורה של שרים ומשרדים שהתבטאו נגד ההסכם, בסופו של דבר, התקבלה עמדת משרד האוצר, אשר הוא המפקח על קצא"א, לפיה לא רק שאין לבטל את ההסכם, אלא אף שהממשלה לא נדרשת לאשר אותו.  

ביחס לטענה שההסכם מגביל את הממשלה לבצע את חלקה במאבק במשבר האקלים טוענת המדינה כי "כלל לא ברור כיצד יש בהסכם שנוגע לאחסון ושינוע נפט במדינה כדי להגביל את חופש הפעולה של הממשלה ביחס למאבק בשינוי אקלים. ולראיה, חתימת ההסכם האמור לא מנעה בפועל מממשלת ישראל להמשיך לקחת חלק פעיל במאבק במשבר האקלים, והממשלה על משרדיה המשיכו לפעול במישור זה, ואף ביתר שאת". 

״ישראל תהפוך מסדרון לאחסון דלקים שלא לצרכיה״

"למרות הלחצים וההתנגדויות הובלנו להישג סביבתי, גיבוי למדיניות של המשרד להגנת הסביבה של 'אפס תוספת סיכון' במפרץ אילת", אמרה אתמול השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג. "קבענו מדיניות וניישם אותה בפועל, שמשמעותה כי לא תותר הוספת סיכון למפרץ אילת, וכי אין להגדיל את היקף שינוע הנפט באילת. לא נהסס להפעיל את כל הסמכויות שלנו בעניין. אנחנו אמונים על הגנת בריאות האדם והסביבה, בוודאי בסביבה ימית ערכית ביותר ורגישה במיוחד". 

השרה הוסיפה כי "למרות מה שקצא"א אולי חשבה, היא לא תוכל להציב עובדות בשטח שאליהן המדינה אמורה להתיישר. המדינה אינה חותמת גומי. בחודשים האחרונים ביצענו עבודה סדורה ומקיפה, רתמנו לצידנו את כל משרדי הממשלה הרלוונטיים, הצגנו בפניהם נתונים ועובדות, ושכנענו אותם שאין שום טיעון שיוכל להצדיק את הרחבת פעילות קצא"א לשינוע ולאחסון נפט במפרץ אילת". 

ח"כ פרופ' אלון טל (כחול לבן) על עמדת המדינה בנושא הסכם קצא"א: "אני מברך על עמדת המדינה שלא תתערב בסמכותו של המשרד להגנת הסביבה בתור הרגולטור הרלוונטי, ועל עמדתה הנחושה של השרה זנדברג על מדיניות של תוספת אפס סיכונים. מקווה שעמדה זו תוביל לביטולו של ההסכם הרע הזה.למרות החדשות הטובות, יש לי ביקורת רבה על החלטת המדינה שלא לפעול לביטולו של ההסכם באופן מוחלט, וכן לטענה כי עסקה עם משמעויות וסיכונים אסטרטגים כזו – לא הייתה צריכה להיות מובאת לדיון בממשלה". 

תגובת קצא״א: ״לאחר חודשים רבים של השמצות וטענות מופרכות כנגד ההסכם, עמדת המדינה בתשובתה לבג"ץ, בשם כל משרדי הממשלה המשיבים, שוב מוכיחה כי קצא״א פעלה ופועלת בהתאם לחוק ולהנחיות גורמי המדינה הרלוונטיים ולאחר תיאום מראש עימם, וכן כי ההתקשרות בהסכם מד-רד ומימושו הינה חלק מליבת פעילותה הרגילה והשגרתית של החברה מאז הקמתה.

עמדתם הברורה והנחרצת של משרד האוצר ורשות החברות, היא שקצא״א פעלה כפי המצופה ממנה, לפיתוח עסקי של פעילות החברה מול לקוחות בינ"ל וכן, כי להסכם יתרונות גיאופוליטיים וכלכליים משמעותיים עבור מדינת ישראל ואזרחיה. קצא״א מחויבת לשמירה על הסביבה, ערכי הטבע והים, ותפעל לשם כך בכל האמצעים העומדים לרשותה ובהתאם להנחיות הגורמים הרלוונטיים. לפעילותה של קצא״א חשיבות אסטרטגית-לאומית למשק האנרגיה ולתפקודו הרציף, ובכלל זה מתקן קצא״א באילת המאפשר רציפות אספקת אנרגיה בשגרה וביתר שאת בחירום.החברה תמשיך בדיאלוג המקצועי והרציף עם המשרד להגנת הסביבה על מנת לקדם את פעילותה החשובה והחיונית״. 

מקואליציית הארגונים נגד עסקת הנפט של קצא״א נמסר: "בחירת המדינה שלא לנצל את כוחה לבטל הסכם מסוכן של חברה ממשלתית, שיהפוך את ישראל למסדרון להובלת ואחסון דלקים שלא לצרכיה, על כל הסיכונים הכרוכים בכך, מהווה פגיעה קשה באחריות מדינת ישראל כלפי בריאות הציבור והסביבה כפי שמשרדי הממשלה שונים הבהירו בעמדתם נגד ההסכם לאור הסיכונים הרבים. 

עם זאת, עמדת המדינה, כפי שמשתקפת במסמך עליו חתומים מנכ"ל רוה"מ ומנכלית משרד רוה"מ החלופי, היא לא להתערב בעמדת הרגולטור – המשרד להגנת הסביבה בראשות השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, אשר כבר הודיעה כי היא אפס תוספת סיכון למפרץ אילת. זוהי בשורה טובה למפרץ אילת ולים התיכון, לתושבי אילת, הנגב, הערבה ואשקלון, ולערכי הטבע הנדירים של ישראל. אנו, לצד המשרד להגנת הסביבה, נוסיף לפעול בכדי שעסקת הנפט של קצא״א לא תצא אל הפועל". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!